Invägning?
Varför skulle man inte kunna börja med att ha invägning på utställningarna? Jag vet att man gör det ibland men det borde gå att fixa på dom flesta och inte bara ibland tycker jag.
Alla pratar ju om vikt och idialvikt på våra skogisar och att dom ska väga mycket. Men just därför kanske det kan vara bra att ha invägning var min tanke? Där isåfall borde man ju oxå skriva om katten är överviktig. Allt för att få en så bra bild som möjligt om den "normala" vikten på skogkatten.
Jag vet att det kanske kan vara lite svårt iom att det kräver lite mera både tid och folk men jag tror att det går.
Kan ju inte vara så himla svårt eller ta så himla mycket mera tid om man gör det i samband med vetbes?
Vad tycker ni andra? Jag tror iaf att det kan vara en bra idé.
//Linda

Det tycker jag är en bra idé, men ska det bara vara skogisar eller alla raser?
Tycker annars att de som vill väga sina katter kan göra det. Att möjligheten finns helt enkelt

Skogkattslingan hade ju invägning nu på Speedcat i helgen. Ska bli kul att se.
Men jag undrar om det inte kommer bli för mycket fokusering på vikt och storlek.. Visst ska skogisen vara en stor katt, men det ska inte vara ju större desto bättre. Vikten säger ju inte heller allt. En stor men smal katt kan ju fortfarande ligga på en "normalvikt" enl. statistiken men ändå vara undernärd för sin storlek, och tvärt om med en liten katt med för mycket hull. Många av oss ser, känner och vet skillnaden, men för mer oerfarna undrar jag hur det skulle se ut om man fokuserade för mycket på vilka siffror vågen visar..

Alla raser kan jag inte uttala mej om, men iaf skogisen som ska vara en stor katt och alla pratar om vikten och att den är så viktig,, och javisst är den det, men inte om katten är tjock,, en stor katt har ju oftast en hög vikt.
Vad ligger medelvikten på? Det är ju bra att veta..
Många säger att man inte ska avla på små skogisar, men vad är litet? Det vet man ju bara när man har statestik på vad det är för snittvikt.
//L

Men på Speedcat? Jag var där i lördags och det var då ingen invägning? Jag s¨g då ingenting om det och ingen info om att det skulle vara fick jag helelr någonstans alls ifrån???

#4 Det var det i söndags iaf.. Den var längs långsidan vid en av montrarna. Jag hade inte heller sett den om inte Gisela (har jag för mig att det var, visst var det det?
) berättade. Stod en våg där lite gömd.

Men mja.. Jag tycker nog ändå det är lagom med någon gång i bland för att få lite statistik, men att göra det till en vana på varje utställning tror jag skulle ge fel intryck. Jag tycker redan idag att det är lite för stor vikt på vikten. Jo jag väger också mina katter och vill att de ska väga mycket, och när vi köpte vår första skogis, Aghamin, ville vi ha en katt som såg ut att kunna bli "ett monster", men ändå… Jag tycker mer att det ska vara vikt på ATT den är stor, inte HUR stor.

Faaaaaaaaaaaan RENT UT SAGT…. Jag missade,,, jag visste inte,,, jag fan då… jag som vill och tycker att det är bra… 
usch nu blir jag ledsen.. så måste jag vänta enda tills järva i juli… 
//Linda

Tiden går fort, det är Järva på nolltid! :)
Själv är jag ledsen för att Järva krockar med en festival vi redan köpt biljetter till. Hade ju vart kul att ställa på hemmaklubben, men men.

#2 Jag håller helt med dig! Alla vi uppfödare måste hålla vid våra avelsmål, alla kan inte avla på samma saker hela tiden, då tappar vi bort andra viktiga saker i avelsarbetet.
Kan tillägga att jag har ett "fetto" härhemma som väger närmare 6,5 kg nu. Hon är inte särskilt stor, men hon har bra benstomme o grovlek, men saknar längd o höjd. Sen har jag en annan som väger 5,5 kg och är i perfekt trim, men är en "stor" tjej, både har höjd, längder, o substans. Allt handlar inte om vikt, och just därför har invägningarna varit så intressanta! Tror att vi alla ser fram emot Skogkattslingans sammanställning av vikterna.. 
mvh Malin

#jo mimmi, det stämmer! Kattis (Drakborgens) hade en våg vid sitt bord med försäljning. Kan hålla med om att det kanske var lite skymt men vid bla toaletterna satt det anslag om att det var invägning. Och jag hade så mycket i huvudet så jag tänkte inte på att sprida det vidare….
Hälsningar Gisela

#10 Jamen då mindes jag rätt, tur! :) Tycker också det borde ha kunnats annonserats lite mer, vågen var bra gömd! :P