vikttabell
Jag vet att man inte ska tänka på vikten så mkt men undrar om det finns nån slags "vikttabell" över vikt som man kan förvänta sig på kattungar i en viss ålder. Någon som har en länk?

Vad jag förstått, så bör kattungar gå upp ca 100g i veckan, över det är ju kanon
själv har jag bara haft så sk lättviktare i mina kullar, dom har legat runt 100g i veckan. Men så fick jag höra, att även bädden kan ha påverkan på viktuppgång, självklart bör modern ha fet och näringsriklig kost, och då även kattungarna när dom börjar äta.
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Det är en bra tumregel =) Inte för att jag var rädd att våra tjockisar var i farozonen eller nått men skoj att ha ngt slags diagram. Har sett ett från Hill's (varning för lång länk: http://www.myhillspuppy.com/~/media/News%20Downloads/KittenGrowthChart%20pdf.ashx)
men tänkte om det fanns ngt specifikt för skogisar typ.

#2 Vet inte om jag förstått tabellen rätt, men det verkar konstigt att en katt vid 4 månader bara skulle väga 1/2 kg oavsett vilken ras det är.
Hmm, den tabellen är nog inte nåt att gå efter för stora raser åtminstone… Synd att en sådan publiceras ens.
Kattungarna bör ju vara minst 1 kg vid överlåtelse, och en skogis som följer dendär viktkurvan skulle åtminstone jag vara allvarligt orolig för.

#3 o 4 Jo, Jag o sambon funderade lite över den och kom fram till att det borde stå veckor istället för månader =) Annars verkar den inte vettig alls
#2 Den där tabllen…vilken ras är den för???Norsk Pymékatt????
Min vita hane vägde 6 kg när han var 10mån och vår andra hane vägde runt 5 kg när han var 1år. Tror inte den stämmer för nån av våra katter.
//Henrik

#6 nej inte riktigt =) Därför letar jag efter en vikttabell mer anpassat till skogisar.

Jag tycker nog att tabellen stämmer ganska bra…men att dom skrivit fel i nedre högra hörnet. Om man tänker veckor istället för månader så stämmer det rätt bra på en "vanlig" katt. Dryga kilot när den är 12 veckor och 3-5kg när den är närmare 1år. Har man sen en större ras så säger ju det sig själv att man måste lägga på lite i vikt allt eftersom den växer och utvecklas.
/Sylvia

Fortfarande är vikt o storlek oerhört individuellt på långsamväxande raser.. Jag har haft hanar som vägt massor vid 10 månader o andra som inte vägt alls lika mycket, men i slutändan (vid 3-4 års ålder) så hamnar de inte så långt i från varandra ändå när de är färdigvuxna…
Jag har likaså haft oerhört individuella viktkurvor för kattungarna vi har fött upp här hemma, dels beroende på hur många de är i kullen och dels omständigheterna.. Min senaste kull bestod av sju hanar, och mamma katt fick åka in till djursjukhuset när de var en dag gamla och bli kastrerad pga livmoderinflammation. Det var hennes tredje kull. De två tidigare kullarna hade betydligt högre viktkurvor, och killarna som vi hade i kullen senast har varit senare. Jag ville inte stödmata så mycket eftersom jag anser att modersmjölken är det absolut bästa, så vi trugade i mamma katt massor av nyttig mat och gav bara en liten usling tillägg några ggr de första dagarna då tuttarna inte hade kommit igång o han var minsting som hade svårt att hävda sig. Ändå har alla sju idag bra vikter, och jag är säker på att alla kommer att bli hyfsat stora, även om de dras åt lite olika håll i utvecklingen. En del blir höga, långa o smala under perioder o växer ryckvis, andra blir grova o kraftiga o växer långsammare, sen turas de om..
Så länge kattungar mår bra och inte är undernärda så är det bra, sen får man försöka tänka på att vi arbetar med en långsamväxande ras. Jag har haft olika vikter på mina kullar, men aldrig ngn som vägt under kilot vid 12 veckor, så det är väl en minimivikt man kan ha som liten hållpunkt?
Idag ser jag betydligt bättre storlek på skogisarna jämfört med för några år sedan, det måste jag erkänna. Så småningom kommer det väl en liten fingervisning i form av Skogkattslingans viktrapportering, och jag är säker på att vi kommer att se de individuella skillnaderna på vikter där. Men vi får inte glömma att vissa linjer utvecklas snabbare än andra!
mvh Malin