Utställningspreparering
Konsten att preparera en katt är ju lika olika som det finns kattägare. En del badar inte ens sin katt, andra använder olika schampoon, sprayer osv. Sen finns det ju även möjlighet att trimma, med knivar och saxar bland annat. Hur många här är det som gör det, och vad använder ni för verktyg? Vad är det ni trimmar, hur, vad vill ni ha fram? Intressant att höra, tycker jag!
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Ja, jag är också intresserad av att höra sånt eftersom jag är ny på detta. Jag badade båda mina katter inför en utställning i nov. Tyckte att min äldsta honas päls blev sämre efter bad så jag struntade i bad inför utställning i dec. Hon fick ex. pälskvalitet i bedömningen. Visst kan hon säkert behöva badas ibland men inte inför varje utställning.
Hannah Jensen dömde min yngre katt och tyckte att jag skulle trimma henne i ansiktet för att få fram hennes linjer. Nu har hon för mycket päls så hon ser för rund ut, vilket hon egentligen inte är. Ska därför köpa en sedelräknare och testa att trimma till det.

Jag har börjat trimma mina katter framför öronen, dvs att med en effileringssax klippa ner de hår som sticker upp lite högre precis framför öronen. Blev rekommenderad av uppfödaren att göra det, så jag provade på och det blev bra tyckte jag. På min hankatt som har mycket päls använder jag en sedelräknare i mitten ovanför ögonen eftersom allt hår där gör att profilen ser mindre rak ut. Sen är hans profil i och för sig inte spikrak…. men lite finare blir det i allafall :)

Låter väldigt intressant,men..vad är en sedelräknare??
Har ni någon bild på en?

/Anki Sjödin/fågelholk
#3 Är inte det en sådan där fingertuta av gummi, som man liksom "gnider" bort hår med, eller är jag alldeles ute och cyklar?
#3 Det är en sån där lite gummigrej man sätter på fingret för att lättare kunna få grepp på pappret/sedlarna när man bläddrar.
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

#6 Men Anki då,, prova att kör katterna i den,, Hhihi,, Blir säkert skitsnygga
// Bara jag

#6 Hahaha, skulle vilja höra vad domarna säger när du trimmat huvudet på katten i en sådan. /Sylvia
# ja du Anki det var bland det roligaste som har hänt mej under
den här veckan--jag har skrattat mej frisk--Du är för härlig

Hihihi…jag skrattar fortfarande åt detta tok!
Ni skulle ha varit med här hemma i mitt vardagsrum,när syrran (Helena) och jag tittade på varandra som fågelholkar..
"-Sedelklämma?? Till katter?? Öhhh,det måste vi kolla upp.
Jag beskyller henne för alltihop,för jag gick faktiskt ut i köket o lagade mat…så hon hade fri tillgång till min dator..fniss.
Håller med min kära syster ialafall,att det var ju skönt att ni menade en sån där "tuta"..
Ja,hörrni,så tokigt det kan bli..
Kram på er alla,
Anki
Jeg badar alldrig mina NFO katter , bara min Maine coon.
På NFO katterna så tvättar jag bara dom som har vita fötter.
Så är det att borsta mycket, ta lite puder og lite spray.
Jag pudrar aldrig när vi är på utställningen. Då håller det med att borsta / kamma oc ta lite spray bara. 
Min Cevita blir borstat varje dag då hon älskar detta. Hon brukar att ställa sig upp med frambenen på vardagsbordet och bakbena i soffan.
Så står hon där och myser och spinner jättehögt…hihi.
Hon har såååå glänsig päls . Titta på bilden. 
Här har jag inte tagit något spray 
#6 Hihihi….Kan ni ge oss en utförlig manual till apparaten är ni snälla. Var stoppar man in katten? Kanske kan ni demonstrera den på nästa kattjunta.

Var köper man en sån där fingertuta av gummi?

#14 Bokhandeln t ex /Sylvia

Är det någon som använder trimknivar? Hur och var på katten i så fall undrar jag.
#17 Jag skulle behöva använda en, min ena kisse har väääldigt mycket päls överallt :P

#18 Samma här. Min Buster har väldigt mycket päls!! Jag har läst att man kan trimma på kattens sidor så den ser slankare ut, samt ansiktets sidor för att ta fram trekanten. Alltför mycket ska man väl inte ändra på sin katt dock tycker jag, men lite ansiktstrimmning kanske… (är väldigt grön på detta, så lite input önskas gärna….)

Det verkar som om det är lite "hemligt" hur man gör när man preppar sin katt inför utställning. Jag är så ny i detta så jag har inte skrivit hur jag gör för jag tänkte att någon mer erfaren skulle svara istället. Men, men…
Jag badar inte alla katter innan utställning, men när jag hoppar över det så beror det på att katten badade till en annan utställning bara några veckor innan. Jag ställer så ofta jag kommer med, vilket innebär ungefär 1gång/månad. Nu har jag ju många katter så det blir lite olika från gång till gång.
Innan badet kammar jag katten väldigt noga. När jag badar så är jag supernoga. Jag schamponerar två gånger med Yes och sedan en gång med ett "färgschampo". Vilket beror på vilken färg katten i fråga har. Sköljer, sköljer och sköljer…
Efter badet fönar jag katten någorlunda torr och kammar igenom den väl. Sen väntar jag någon timma eller två innan jag fönar den helt torr. Om katten har en benägenhet att bli mjuk så undviker jag fönen på ryggen t ex, och fönar bara undersidan, svansen och kragen.
Men nu till knepen:)) Veckorna innan utställning så använder jag en trimkniv, effileringssax och fingertuta. Jag klipper bort pälsen framför öronen, då ser dom större ut. Jag kortar ner/tunnar ut pälsen i ansiktet på katten. Försöker få fram formen på huvudet. Om inte den rätta formen finns ifrån början så hjälper det givetvis inte, men detta gör att det syns att katten (även på avstånd) har rätt form. Och den blir mycket vackrare:)) Nu hör till saken att jag ständigt får höra att jag är för feg när jag trimmar men jag tar små babysteg emot det perfekta. Jag är livrädd att ta för mycket för då förstör man istället looken på katten. Det får absolut inte synas att man klippt eller trimmat.
På utställningen så använder jag texturespray, speciellt om katten är statisk. Och jag använder puder i kragen och svansen. Mirakelkammen är ett måste:))
Många tycker att man ska låta katten vara naturlig. Och visst håller jag med om att skogkatten är bäst när den är naturlig. När mina katter går här hemma och skrotar så håller inte jag på så här med dom. Men om dom ska på en utställning så vill jag att dom är perfekta.
Hade aldrig t ex låtit mina barn delta i en skönhetstävling utan att tvätta håret innan. Och om hårspray får deras frisyr att se snyggare ut så tycker jag definitivt att dom ska använda det med. Och ett besök hos frisören skadar väl inte innan heller:)) Nu kommer några tycka att utställning inte är en skönhetstävling men det anser jag. Och som jag skrev ovanför så hjälper det inte hur mycket man trimmar och preppar om inte katten är bra ifrån början, trots allt känner domaren på katten;)
/Sylvia

#20 Tack för ett bra svar. Jag tycker också att man kan trimma och dona lite för att framhäva de former som katten redan har. Det finns ju olika trimknivar, olika antal tänder och djup osv. Har du någon du kan rekommendera som är 'lagom' och bra?
#20 Ett väldigt bra svar som du skrivit :)

Jag har ställt ut mycket hund och det är och anses vara skönhetstävling ,strävan att få fram den indeviden som är så nära standarden som möjligt.Samma måste ju det vara med kattutställningen,eller är jag helt fel ute.På hundutställningar är det förbjudet att använda medel som förbättrar hundarnas pälsar ,tex färgschampo spray mm.Jag kommer ihåg när spray dimman låg tät vid pudelringen .Ja jag använder olika schampo , puder+ texturesspray
/Gunilla
Tack Sylvia för ett jättebra svar! Det skulle vara roligt att se hur verktygen som du använder ser ut.

kanonbra läsning, har själv aldrig rört ett hårstrå på katten med kniv eller sax, då jag måste ha en lärare först på detta, men en fingertuta ska provas, kan ju prova på dom jag inte ställer
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus
Idag prövade jag Furminatorn på min hona S*Westhkiowa`s Dr. Izzie Stevens 
Izzie har en "supertjock" pälskvalitet och hon ser därför ut som en "köttbulle"
, så jag ville få bort ullpälsen.
Nu ska Izzie ställas på Birka 17 Maj, så då ville jag testa denna furminator och jag är mer än supernöjd. Nu ska jag bara bada henne någon dag och trimma framför öronen. Som fd frisör, blir man ALDRIG riktigt nöjd.
Mvh,
Eva-Helen

#26 Är furminatorn användarvänlig? Funkar den bra? Jag har kikat lite på den men har inte vågat slå till att köpa den än. 
#27 Ja, bara man tar det försiktigt så tycker jag att den är toppenbra. Man ska dock inte ta på svansen, så endast där det är behövligt. Kan varmt rekommendera den.
Mvh,
Eva-Helen
Har själv en furminator och jag tycker den är jättebra att få bort löst hår med. Den ska dock användas med försiktighet.

Det här med utställningspreparering är en ganska intressant fråga. Jag gör allt jag kan med min katt innan utställning. Jag har sett både det ena och det andra på utställning. Jag har till och med sett "skitiga" katter.
Det innebär "avfettning" om det behövs, badning och framförallt föningen som jag tycker är så viktig, annars kunde jag lika gärna "ha skitit i att bada katten". För mig är föningen A och O. Jag klipper katten framför öronen. Vidare använder jag en skärkniv och skär ur om de har för mycket päls i ansiktet och profilen. Jag brukar även använda Gimpet Torrschampo i förebyggande syfte på hanarnas svansar då mina har haft en tendens att få fettsvans
På utställningsdagen så kämpar vi med alla olika sorts sprayer så att man får det resultat man önskar. Det här är viktigt för mig då det är det enda jag kan påverka
Det finns ju en uppsjö av olika schampon. Jag är väldigt förtjust i Espree energee, Biogrooms vitschampo till vitfläckarna sedan avslutar jag med KW:s terrierschampo och så balsam förstårs! Furminator har jag inte provat ännu. Däremot har jag köpt Greyhound borsten av Eva Porat. Den är helt suverän
Det här är min erfarenhet av utställningspreparering.

Jisses… en hel vetenskap… behöver gå nån kurs i preparering av katter =P

#31 Eva Porat brukar hålla populära prepareringskurser. Kolla med din kattklubb

Ska göra det :D Tack för tipset

Jag har precis uppdaterat Norsk Skogkatt United:s hemsida med en inbjudan till trim- och pälsvårdskurs. Gå gärna in och kika:)
/Sylvia, webmaster NU

Ett tips: Eva Porat ska ha en pälsvårdskurs i Kalmar på lördag, 9/5. Calmare Kattklubb anordnar den.
Blev lättad då ni menade en "Fingertuta"