Naturkatter
Hei,
Nå har jeg tenkt å legge ut en potet, som kan bli het her.
Skogkattoppdrettere sier ofte at Norske Skogkatter er en natur rase. Ja det er de jo, ingen tvil om det.
Men betyr det at de er friskere enn andre raser? Finnes det dokumentasjon på at Norkse Skogkatter lever lenger enn andre rasekatter. Er de mindre plaget av sykdommer enn andre raser?
Hvor gamle var noisekattene da de ble godkjente som Norske Skogkatter. HVordan vet vi at de kattene som først kom inn i avlen var spesielt sunne og friske om de bare var et parr år gamle da de ble godkjente?
I dag vet vi jo at det finnes skogkatter med nyreplager, epilepsi, HCM, diabetes allegier osv

Vi har samma problem som alla andra kattraser har// Rita
Ja, det er det jeg også tror…
Men i mange diskusjoner om katters helse svarer oppdrettere at , Nei Norske Skogkatter er en naturrase.derfor er de friske(les friskere enn andre raser)
Men dette tror jeg ikke stemmer i praksis, derfor etterlyser jeg dokumentasjon

Med Naturkatter har jeg tolket at de er en naturlig oppstått rase. ikke noe mer.. Kattedyrenes sykdommer er nok der i lik grad med andre.. men sykdommer som fremkommer av innavl og avl generelt skulle det da være mindre av.

Så länge som det är vi människor som styr över våra djurs fortplantning så kommer det alltid att finnas sjukdommar och problem.
Men det har jo veldig mye å si hvilke gener novisekattene bar med seg. DErfor synes jeg det er viktig å vite hvor gamle novisekattene var da de ble godkjente.
Slik jeg ser det nå, har noisekattene båret med segbåde en arverlig form for epilepsi og minst to noisekatter har hatt genet for HCM(dette i følge granskninger tyske oppdrettere har gjordt av stamtavler)

ja,man kan verkligen undra vad våra novisar hade med sig, eftersom novisklassen var öppen rätt länge oxå, här i Sverige stängdes den väl -91 tror jag, o hur många "äkta" skogisar hade vi här som blev godkända som Skogisar och vad hade dom bakom sig, man kan undr, en o annan katt av annan ras eller??
Noviskatterna var väl vare sig bättre eller sämre än andra "bondkatter" bara det att de stämde med den standard som var bestämd. Något annat än det var det väl inte. Vad de bar med sig i bagaget vet vi väl inte, lika lite som våra huskatter. Däremot skulle jag vilja veta vilka de två kända noviser var, som de tyska uppfödarna kände till. Som bar på HCM. OCH utan noviserna så skulle vi inte ha vår skogkatt idag, då hade vi haft något annat. Vi får nog ta både glädje och sorg, som bland andra raser, och jobba vidare så gott det går.

Fra naturen sin side så gjelder jo Survival of the fittest, altså ble katten syk så døde den mest sannsynlig. Hadde vi forvaltet skogkatten lik naturen, uten hjelp av antibiotika og vaksiner så hadde jo kun de aller sterkeste overlevd. OG ingen hadde orket avle tror jeg..
Hade själv en katt Colloseums Ivan vars mamma, Simris blev novisgodkänd. Ivan levde tills han blev 17 år gammal och var ALDRIG sjuk!
#8 og #9
Jo, men at en katt blir 17 år uten å ha vært syk, beviser ikke at Norske Skogkatter generelt er friskere enn andre raser, og det finnes i alle raser noen som blir gamle og noen som ikke blir det.At min mors huskatt ble 25 år sier lite om den generelle helsetilstanden på norske huskatter
Jeg synes det er alt for enkelt å si at det sikkert er parret inn en annen rase, om det oppstår genetiske sykdommer på skogkattene.For å fraskrive skogkatten disse genene kreves fakta .
Jeg vil ha harde fakta og dokumentasjon, det er det jeg etterlyser.
Gi meg ikke argumenter eller enkeltstående tilfeller, gi meg statistikk, eller en veterinærs uttalelse om rasen
Någon statistik har jag inte, men erfarenheten säger mig, att nog var det mindre problem förr! Började med skogkatter i slutet på 80-talet, och man hörde aldrig talas om något större bekymmer hos rasen, det som var väldigt "upp-blåst" då, var ju knickarna, men jämförbart med idag så hade vi det rätt bekymmerslöst,honorna födde sina ungar utan problem, de parade sig utan en massa hjälp, tog hand om ungarna fint, behövdes aldrig hjälpas till överallt. Det tycker jag är viktigt, som har hållit på med hund, där vi uppfödare har hjälpt till så mycket att instinkterna börjat att avta och hjälp behövs på allting. Kanske borde vi kattuppfödare lära oss av det, innan vi står där också. Och sjukdomar….tycker inte att man hörde så mycket alls om sånt på skogisen, utan allt var koncentrerat till dessa små knickar. Nu är detta bara min erfarenhet, kanske andra tycker annat. Men detta att de klarar sina naturliga drifter utan hjälp, tycker jag är jätteviktigt, för även sådant går ju faktiskt i arv. Nu kom jag ifrån tråden också, men detta ligger mig varmt om hjärtat.

ja er nok ikke alltid menneskets innvirknad er det beste.. vi gjør det jo utav godhet men…