Norsk skogkatt?
Hej igen!
Vi var och hämtade hem en katt igår, ägaren sa att han var renrasig norsk skogkatt, men hon verkade vara lite lustig om man får säga så, så jag vet inte riktigt om man kan lita på henne. Han har tussar under tassarna och yvig svans, men det finns det kanske fler raser som har, ursäkta mig om jag verkar korkad eller något, jag är inte så insatt i kattraser, men jag försöker lära mig, och då måste man ju fråga. Jag lägger in en bild på honom, har tyvärr ingen bättre bild än. Men ni ser ju lite i alla fall. Tror ni att han är en skogis? Om ni skulle råka komma på ett bra namn till honom så får ni gärna hojta till :)
/Sammi

Hej Sammi,
Din katt är en Norsk Skogkatt om du har en stamtavla på katten. På bilden tycker jag inte det ser ut att vara en NFO. Du har antagligen blivit lurad av uppfödaren om den sagt att det var en Norsk Skogkatt du köpte.
All lycka önskar jag dig med din nya familjemedlem
// Maja

Hej!
Tack för ditt svar :)
Ok.. ja lättlurad är man tydligen… Han är lite olik sig på bilden men förmodligen ingen renrasig norsk skogkatt… Undrar vad han är för en då.
Han har toffsar i öronen, yvig svans, tofs på öronen, han är stor för sin ålder, väldigt grov i kroppen, han har väldigt mjuk päls…
Till bteendet verkar han hittills vara väldigt lugn och snäll, nyfiken, gosig. Han "pratar" väldigt mycket med mig och de andra katterna.
Mycket mer än så har jag inte hunnit lära känna honom ännu.
Hej Theon,
Allt det där spelar ingen roll, utan stamtavla så förblir han en huskatt eller bonkatt eller vad man nu vill kalla det.
Huskatter kommer också i lång päls men det gör dom inte till Skogisar.
Tro nu inte att vi har något emot huskatten, dom flesta av oss har en husis också som är oss lika kära som våra skogisar.
Själva har vi en husis på 17 år, o hon är älskad av fimiljen lika mycket som dom andra "blå" blodiga.
Så lurad har du blivit.
Har han blivit avmaskad och vaccinerad??? och märkt?Annars får du se till att han blir det, kostar ungefär 1000:- beroende på vet.
Njut av din fina katt o nästa gång så vänder du dig till en riktig uppfödare. Man kan inte bara ha EN katt ;-)
//Henrik

Tack för fler bra svar =)
hmm, hon sa att han hade stamtavla, men jag kan ingenting om sådant, känner mig lite dum nu
Han är inte vaccinerad än, men jag har bokat tid för kastrering åt honom på torsdag, då ska han även vaccineras. Ska ta med min andra kisse med in för hans årliga vaccinering med.
/Sammi
Sammi,
Men var är stamtavlan då???Den ska du ha, är ju en värdehandling och ett bevis att han är en Skogkatt.
Har du fått honom av den sk upfödarn eller är han en omplassering?
//Henrik

Jag köpte katten utav en kvinna som köpt den utav en uppfödare. Hon skrev att den hade stamtavla och hade packat ner allt som hörde till katten i en väska, men då jag inte tänkt ha honom till avel eller uppfödning så tänkte jag inte så mycket på stamtavlan.. Förstår u att det förmodligen var en jättemiss….

Var jeg deg ville jeg sjekket igjen. Mulig det er en misforståelse og at han allikevel har stamtavle. Jeg regner jo med at du har sjekket i den omtalte vesken???

Jadå, jag har tittat i väskan =) Har provat att ringa henne, som jag köpte katten av, men hon svarar inte. Hon kanske jobbar. Så jag ska försöka ringa senare igen.
Sammi,
Kan du bara få reda på vem som är uppfödarn, så kan du kontakta henne/honom så kan ni få ny stamtavla från Sverak.
Det kan vara så att katten är chipmärkt, kolla det hos vet.
//Henrik

Tack för tipsen! Det ska jag absolut göra! =)