Uppfödardiplomeringen
Någon här som gjort den?
Vilka kommer göra den?
Själv gjorde jag den i helgen, och nu är det bara vänta på hur många fel man har
hoppas inte många
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Vi i Sundsvalls Kattklubb har gjort en studiecirkel av "Uppfödardiplomeringen" och vi kommer att göra testet i februari. Hittills tycker jag det har varit bra. //Kristin
Järva kattklubb kommer att ha den i jan.
Givetvis kommer jag att göra den

Den var mycket lärorik, och lite klurig

Spinneriet skulle vilja veta intresset för en studiecirkel från sina medlemmar då planerna finns på att ha en sådan 
Mvh Merlyn
Im in, Merlyn..
!
S*Winsnes Wilda

Mälarkatten har precis skickat ut förfrågan om intresse så vi hoppas att vi kommer att ha en kurs snart =)
#4 Jag tycker det skulle vara bra med studiecirkel.
Susanna

#5 & #7 Toppen 

Jag missade våran första start men dom är klara nu och jag hoppas det kommer bli flera så kommer jag självklart att gå
men visst kan man väl regga stamnamn utan denna diplomering?

#10 Ja det kan du men det är ju en bra utbildning om man skall föda upp

Jo, fast å andra sidan så skaffar man väl stamnamn för att föda upp? ;)
Jag är väl trög, men jag har inte fattat vitsen med denna diplomering. Är det som ytterligare en garanti på att man är en seriös uppfödare? Ungefär som att man blir Svanen-märkt?
Får man göra någon form av prov på detta? Vad händer om man misslyckas med provet?
För man får väl ändå föda upp och regga kattungar även om man inte går denna kurs?

# 13 Ja det får du, denna utbildning är helt frivillig.

#13 Diplomeringen är tänkt som en extra garanti att uppfödaren har koll på var man hittar information och nyheter, och man förbinder sig även att vara uppdaterad på regler och andra nyheter. Har man gjort provet så vet man var man ska leta efter information, och jag som blivande lärare tycker att det är ett smart upplägg. Meningen är inte att vi ska kunna allt utantill utan istället lära oss var vi finner information och regler av olika svar, vet man det är det lättare att kolla upp saker man funderar på.
MEN, diplomeringen är såklart helt frivillig och man kan såklart vara seriös och vara uppdaterad även utan att vara diplomerad. Kurserna som klubbarna ordnar är inför själva testet, med genomgång av material, diskussioner och annat som kan tänkas komma upp, det beror på klubben. Man behöver inte gå en kurs för att göra provet men jag skulle vilja göra det för jag tror man får ut mer av det då. Diskussioner är vad som utvecklar oss. Man anmäler sig sedan för att göra provet. Misslyckas man händer ingenting, utan man kan göra provet igen senare, man måste dock såklart betala provavgiften igen då. Det kan vara bra att veta att det är själva inehavaren av stamnamnet som blir diplomerad, alltså inte stamnamnet som sådant. För att medinnehavare ska kunna bli diplomerade så måste huvudinnehavaren vara det, eller göra/klara provet samtidigt. Namnen på diplomerade uppfödare kommer att finnas på SVERAKs hemsida.
Hoppas att det redde ut några frågor iaf =)
Japp, jag har nu fått svaren på det jag funderade över :) Tack tack :)

Jag är definitivt intresserad av att gå en sådan utbildning men jag tror inte min klubb kommer ordna någon sådan "kurs". Kan man få gå sin utbildning genom en annan klubb?
/Sylvia

Varför tror du inte det Sylvia?

# 18 Därför att jag frågat om det men fick svaret att
"Det är inget som planeras. Det var hemskt vad du går kurser."
/Sylvia

Vi i NERK arrangerade en utbildning. Vi träffades tre tisdagkvällar och sen gjorde vi testet samtidigt en söndag. Alla gjorde naturligtvis sina test själva, men man kunde disktuera med sina klubbkamrater och styrelsen var med för att hjälpa till. Vi i styrelsen gjorde testet dagen innan, så vi kunde finnas till hands.
Eva Porat och jag själv som höll i kursen hade delat in de olika områdena på tre kvällar, vi gjorde egna underlag och försökte få med alla viktiga bitar. Vi gick igenom blanketter och diskuterade kattuppfödning så det stod härliga till, jag tror de flesta lärde sig mycket mer än att bara sitta hemma själv och göra testet.
Man kan säga att det blev både en uppfödarutbildning och en uppfödarauktorisation.
Nerk kommer förmodligen eftersom intresset är stort att arrangera ytterligare en kurs till våren, men det gäller endast våra egna medlemmar. Detta av den anledningen att det endast är våra egna medlemmar vi kan ta ansvar för när gäller en såpass viktig sak som detta.
Auktorisation i samband med utbildning inom klubben rekommenderas varmt, ta inte svaret nej som definitivt, stå på er och tjata, det är ju ni som betalar medlemsavgiften 
Hälsningar
Barbro

# 20 En helt underbar kurs, fick lära mig massor
kanonutbildning

#20 Ja, ert material är ju bra, ni har bearbetat fram detta fint och jag tackar Eva Porat som har hjälpt mig i mina planer på att hålla denna utbildning för Spinneriet 
Mvh Merlyn
#19 Hm, det var ju inte något trevligt svar precis.
Jag har också anmält mig till Järvas uppfödarutbildning i januari.
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

#19 Men det är väll inte samma som nej. Jag vill gärna gå en sådan kurs och är vi fler som vill så blir det kanske av . men problemet är att vi är en liten klubb är det något som ordnas så är det dålig uppslutning det är väll du och jag som brukar anmäla oss
. Vi kan som sagt inte jämföra våran klubb med tex NERK eller Spinneriet dom har lite mer medlemar , och vi får hjälpas åt så att det blir av och inte bara sitta i stugorna och vänta på att få det serverat . Men det är säkert fler än du och jag som vill./ Gunilla

Jag har kontaktat våran klubb och det är på gång
Sylvia
/Gunilla

25 Japp, det stämmer precis! Vi hade redan planerat att diskutera utformningen på nästa styrelsemöte, så det är helt klart på gång. Att någon i styrelsen skulle menat att inget skulle anordnas är inte något jag känner igen. ELK-styrelsen har många gånger fått ställa in planerade evenemang, men så är det ju ibland när man är en liten klubb. Vi hoppas att många uppfödare i klubben har lust att hänga på.
Lena

JIPPIE! jag är Diplomerad uppfödare
jag klarade det!
Vår klubb Östkatten verkar planera en kurs, så det får man väl hoppa på.
Mvh Bengan

#27 Grattis Kerstin till din nya titel. Inte bara katterna som får "diplom/cert" nu. Precis som det ska vara. 

Grattis Kerstin, bra jobbat 

Grattis Kerstin! :)
Är det någon som vet vad som gäller i denna fråga då man blir diplomerad uppfödare, som någon på ett annat kattforum undrade över?
"Det står även att man förbinder sig att följa och hålla sig uppdaterad angående:
de hälsoprogram som inom SVERAK finns för den eller de raser uppfödaren föder upp
Betyder det att man faktiskt måste testa sina avelsdjur för rasens kända sjukdomar? Hur ser man på HCM?"

Själv känner jag mig faktiskt lite skeptisk till diplomeringen.. Jag tycker mer det känns som att man ska bläddra i stadgar o regler och i min klubb får vi årligen de nya stadgarna o reglerna och då läser jag igenom nyheterna och jag försöker även hålla mig uppdaterad med regler osv.. Dessutom är jag väl en snål smålänning, men 500kr för att göra ett prov som ger mig en "Diplomering" som jag inte riktigt förstår vad den ska syfta till.. Inget material som ingår och bara ett prov som man ska göra "på heder o samvete"… Jag menar stadgar och regler och god katthållning ska man väl följa som medlem i en SVERAK-ansluten klubb? Näe, jag tycker i s f att man istället ska gå ngn form av kurs innan man ansöker om stamnamn… Själv kommer jag nog att lägga mina pengar på något annat..
Grattis i a f till er som har gått kursen o klarat den! 

# 27 Super dunder grattis 
# 31 Det finns ännu inget hälsoprogram inskrivet i SVERAKs stadgar och regler. Det första som kommer in är ett hälsoprogram för PRA hos abessinier och somali och det gäller från 1 januari 2009.
De hälsoprogram som finns är ofta rekommendationer och ibland ett krav för att vara medlem i en specifik rasring/förening.
Barbro
Jag undrar vad denna diplomering fyller för egentlig funktion. Oavsett om man är diplomerad eller inte så är man ju som SVERAK-registrerad uppfödare skyldig att följa deras regler, inkl. följa deras hälsoprogram. Hur skiljer det sig att vara diplomerad och inte bara registrerad uppfödare?
För mig kvittar det, jag är inte medlem i SVERAK men jag tycker diplomeringen mest verkar vara för syns skull. Inte att den egentligen fyller någon praktisk funktion.
Kommer inte denna diplomering bara resultera i att de som väljer att inte göra provet oförtjänt kommer ses som sämre uppfödare? Skapa en onödig konkurrens som till slut leder till att uppfödare känner sig tvugna att skriva ut "katt-CVn" på hemsidan (dvs. alla relevanta kurser, utbildningar och erfarenhet man kan tänkas ha)?
Om alla hade varit tvugna att göra detta för att få registrera sig som uppfödare hade det varit en annan sak. Nu ska det ju ses som någon slags kvalitetssäkring trots att diplomeringen inte säkrar någonting annat än att de aktuella uppfödarna kan läsa och vet vart de ska hitta information. Något som är så basic att det inte ska behöva kvalitetssäkras.

Jag tror att diplomering kan ge den enskilde uppfödaren en hel del om det bildas en studiecirkel eller kurs i klubbens regi. För det kommer upp en hel del diskussionsämnen och råd och funderingar på dessa möten. Vi i Sundsvall bjöd in en representant från Agria och hade en mycket givande kväll. Vi har även bjudit in en från kommun som ska prata om kunsumentköplagen och köplagen. Om den enskilde inte vill göra testet så är det upp till vara och en, men själva kurserna ger en hel del. Om inte annat så kan du som deltagare delge dina erfarenheter till andra

#33 Tack Barbro! Då vet vi det med :)

# 32 och # 34
Mycket bra skrivet och sammanfattat!
Ganska självklart är det - i alla fall borde det vara det - att man som SVERAK-ansluten medlem skall följa deras regler och hällsoprogram.
En sak är att läsa lagar och paragrafer, men vilken syn man har på etik och moral, det är något helt annat det……
Nu sticker jag ut hakan igen, men jag tycker att vilken syn man har i grunden samt i vilket syfte man bedriver uppfödningen, är mycket viktigare än en kurs för att bli Diplomerad uppfödare.

Hurra, Jag klarade diplomeringen, och Tina med! Nu väntar vi bara på Maggies rättning!
Hälsningar Gisela