Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 04-färger-mönster
Läst 1328 ggr
Saffran
0

Sköldpaddstecknad

Jag har ju en röd hona som jag planerar att ta kull på. Hon kommer ju då att få röda hannar och sköldpaddshonor (om jag inte parar med rött eller creme)

Kan man på något sätt styra teckningen på sköldpaddorna? Det finns ju de med stora klara fält i rött/svart/vitt och de med en mer oidentifierbar "röra" av alla färger där oftast svart dominerar, sen finns det ju även de som ser ut som brun tabby/tigré med vit teckning och lite rött någon stans.

Vad styrs de olika sköldpaddsvarianterna utav?

Sissi
0

Den som det visste!

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Margona
0

Det beror väll på om föräldrarna är solida eller mönstrade. Är båda föräldrarna solida utan mönster så blir kattungarna också det. Men om däremot en eller båda är mönstrade så kan det komma både och. Nu hoppas jag du förstår vad jag menar och att det vart rätt.

Mvh Margona

Saffran
0

Det vart säkert rätt, men jag förstod inte riktigt Flört

Hur menar du att en solid sköldpadda skulle se ut då?

Min hona är tabby. Skulle det påverka sköldpaddsteckningen då?

Min honas mamma är sköldpadd med stora rena fläckar påverkar det?

Kan jag påverka ungarnas sköldpaddsmönster genom vilken teckning hanen har som jag ska para med?

Margona
0

En solid skäldpadda har inga mönster, alltså är inte brun med tabby, tigré eller spotted. Hur och om det påverkar att din honas mamma ser ut vet jag faktiskt inte. Men eftersom din hona är tabby så kan kattungarna bli det oavsett vilken färg hanen har. Men jag är inte så kunnig i detta, hoppas någon som vet bättre svarar dig.

Mvh Margona

Sissi
0

Visst är det så att om man parar två solida katter (dvs omönstrade) så får man endast solida kattungar. Men hur färgfördelningen blir är omöjligt att förutsäga.

Saffran
0

Ah du menar mönster på det viset. Skäms Jag trodde du menade "mönstret"i färgfördelningen och vart helt ställd eftersom en padda onekligen har olika färger i någon form. Men det är jag med på!

Men färgfördelningen på en padda går inte att förutspå alls eller?

Sissi
0

#6 Nej tyvärr inte!

Saffran
0

men desto mer spännade sen i så fall Glad

maximus
0

Hejsan

så här blev en av paddorna ,när jag parade min svart/vita hona men en hane som är  rödspotted utan vitt

fantasia17sept.gif (161568 bytes)

SillyZones
0

Hej Saffran!

Sköldpaddsmönstret påverkas av vitfläcksanlaget. En sköldpaddsfärgad hona utan vitt är "sprängd" i sin sköldpaddsfärg. Ju mer vitt en sköldpaddshona har, ju mera avgränsade fält med färg får du. Sen hur färgfälten sätter sig på katten, det är unikt för varje gång och går inte att förutsäga. Hoppas du blev litet klokare!

Mvh/Jessica

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Saffran
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mycket!

Tack för svaret!

Så vår hona vår hona som har en del vitt, om hon paras med en hanne med mycket vitt så är chanserna större att få sköldpaddor med mer avgränsande fält.

Det var ju kul att veta.

Jag hoppas ni förstår att jag inte går efter det när jag söker hanne, men det är intressant att veta hur det ligger till. Sen tycker jag att sprängda paddor är supercharmiga dom med. Se bara vår husis Ronya. Kyss

Hyrrokkin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#11 Fast honan på bilden är skulle inte jag vilja kalla "sprängd". Hon har vitfläck, och ganska väl avgränsade fält.

Här kommer förresten en bild på en av syrrorna ur samma kull som honan på maximus' bild här ovan. Hon är svartsköldpaddstigré bicolour. Gammal bild, men det bästa jag kunde hitta för att visa färgen :P