Katt med hårlös fläck :(
Hej!
Jag är ny här och har precis skaffat/tagit över/fått en 8-årig skogkatt. Hon är underbar på alla sätt och verkar efter två veckor ha funnit sig ganska bra till rätta.
Men idag när jag kom hem såg jag en hårlös fläck på hennes rygg. Den var inte där igår, det är jag säker på eftersom jag borstar henne varje dag. Fläcken är ca 2x4 cm. Hon har även fetsvans (tror jag) eftersom pälsen känns fet och även lite mjällig längst bak på ryggen vid svansen.
Är det någon som har några råd att ge? Ska jag ta med henne till veterinären och titta på fläcken?
Tacksam för alla råd!
/Erika

Börja med att ge henne ett skönhetsbad
sen håller du koll på om hon kliar sig mycket, vilket kan bero på mycket, stress, känslig för viss mat mm. Kolla först och främst om hon kliar sig mycket när hon blivit ren, gör hon det, då kan du ringa din loka veterinär, och be den kolla henne, lycka till med din vän
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus
Fläcken ser väldigt torr och fin ut.
Tror varken på foderallergi eller kvalster. Huden borde bara mer irriterad.
Ibland kan det bli en kal fläck när en sårskorpor faller av. Då är hunden fin och fri från irretation, blåsor eller rodnad.
Även om sårskorpan är liten blir även området runtom hårlöst. Varför vet jag inte.
Jag skulle nöja mig med att hålla koll på fläcken för att se om det sker några hudförändringar eller om pälsen sakta komemr tillbaka.
Lycka till!
/Kattis

Hej!
är fläcken vattnig i såda fall tror jag att hon kan ha slickat sig. Åtgärd=Tratt
/Theresa
Hej!
Fläcken är torr och fin och hon verkar inte ha några besvär av den. Så jag avvaktar lite så får vi se vad som händer.
Tack för svar!
Erika

Är hon kastrerad? om inte kan ju fetsvansen bero på att hon är fertil. men iom att hon går ute om jag fattat rätt antar jag att hon är kastrerad, även pga hennes ålder antar jag detta.
Ett bad och sedan att se efter och hålla koll så det blir bätttre är ju iaf en bra idé-- :-)
lycka till.
//linda
Hej!
Ja hon är kastrerad.
Nej, hon går inte ute, annat än på balkongen med oss som sällskap ;)
Fläcken har inte blivit större, den ser torr och fin ut.
Fetsvansen har blivit något bättre sedan jag slutade borsta/kamma henne där.
Så, jag avvaktar ett tag med badet också, om det inte blir sämre förstås. Vill ju inte skrämma livet ur henne innan hon ens är helt "hemma" hos oss.
Tack!
Erika

Oj hehehe förlåt,, jag läste din start lite fel..
jag läste idag när hon kom hem, men ser ju att det står idag när jag kom hem,,, *s* en viss skillnad.. ;-) flåt…
Bra att det ser bättre ut iaf.
/Linda
Blev hon vaccinerad precis innan? men o andra sidan verkar det vara för långt bak för vaccineringen. Vi har en katt som reagerar på det och tappar pälsen precis efteråt. Men det växer ju ut efter ett tag.
//Henrik

Min Buster blev vaccinerad igår och har nu kliat sig på vaccinationsstället så det blivit en sån här fläck, några cm stor. Den ser torr och fin ut. Är det någon som vet hur fort pälsen växer ut igen? Jag tänkte förhoppningsvis gå på utställning om ca en månad och det går väl inte att komma med såna här skönhetsskavanker?? 

#10: du kan ju säga till domaren varför katten e kal där o förhoppningsvis tar den personen hänsyn till det. Men i valet o kvalet kan det hända att katten just faller på det.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

#11 Tack för ditt svar. Jag får se hur pass pälsen kommer tillbaka. Men är fläcken fortsatt så här stor så skippar jag nog utställning… Ser ju inte så fint och fräscht ut med pälslösa fläckar….