Oönskade kattbesök!!!!
Någon som har något tips om hur man får bort okastrerade hankatter som försöker märka revir på vår ytterdörr, altandörr och entrén mot huset.
Är inte kul att hitta markeringar på utsidan av huset varje dag.
//Ann-Christine
Håller med dig, har samma problem, inte roligt alls.

Hej!
Jag har hört talas om några gröna kulor som man tydligen kan lägga ut som tydligen ska jaga bort oönskade kattbesökare.
Jag vet inte vad de heter och vilken effekt de verkligen har men jag kan ta reda på vad de heter så finns det säker information på internet om dem.
Det var en bekant till mig, som har problem med att katter tar sig in i deras förråd i ladan och pinkar ner allt där inne, som berättade om dem för mig.
Det ska i alla fall vara ofarliga för katten vad jag förstår.
/Linnea

Rent hus tipsade om att gnida in ställen där katten kissar med citron,då dom inte gillar den lukten,därför ska man aldrig rengöra lådorna med något citronmedel.
Har en katt som kissar på ett ställe i huset,har inte lyckats se vem det är,men testade,tog en halv citron&gned in stället,inte något kiss där längre.
Lycka till
Marina/ S*Karmskogen's
Ägd av 6 Norska Skogkatter
Tack, skall prova citron och se om det fungerar. Är också nyfiken på dom gröna kulorna. Någon som vet vad dom heter?

Tack, jag ska testa citron och är nyfiken på de gröna kulorna.
Skulle vara bra om lite mer information om gröna kulorna, ifall någon vet mera.

Bra tips med citron - skall testa det 
Här kissas det på båda sidor om ytterdörren numera.
En hankatt på utsidan och en av mina "svarar" på insidan
.
GLAD PÅSK !
Jag har haft samma problem tidigare och min erfarenhet är att INGET hjälper. Ledsen att göra dig besviken!
Men om något av tipsen fungerar skulle jag gärna vilja veta det, så att jag ev kan testa det själv någon gång då/om problemet dyker upp igen.
Sissi
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

# 7 Jag resonerar som du. Men jag skall testa med citron och då i första hand på utsidan!
Har man fertila djur så drar dom till sig andra fertila djur på utsidan och det är inte så mycket man kan göra åt det, mer än att torka och se glad ut.
En av mina fertila killar fick vara ute i rastgården i går och vips kom han tillbaka fertile hanen och hade markerat på ytterdörren i morse.
#8 Ja, de vill ju bägge markera sina revir. Inte mycket man kan göra åt naturens gång. 
Sissi

De gröna kulorna heter "Get Off Fy kristaller" och finns i djuraffärerna. Hur bra det verkar osv vet jag inte men det ska visst vara miljövänligt och "jaga bort" andra katter.
Det används som dressyrmedel på hund och katt. Mycket mer än så vet jag inte inte i dagsläget men i djuraffären och även på nätet borde ha mer information om produkten.
Citron fungerar inte alltid. Vet många katter som istället börjar markera på de ställen man har haft citron.
En annan idé som bara kom för mig är kanske att sätta kattmynta i någon skogsdunge en bit bort för att de kanske hellre går dit än in på tomten.
/Linnea
#10 Har provat det med och man måste använda väldigt mycket och det försvinner om det regnar. Förlåt om jag är lite negativ. 

Krasst men troligtvis det enda som kanske förhoppningsvis hjälper.. fånga in honom och åk och kastrera honom… :-(
//Linda

Jag har flera gånger tänkt tanken att fånga in katten och sätta en lapp kring halsen där det står "Tag ditt ansvar, kastrera mig." Men det brukar stanna vid blotta tanken. Vi har samma bekymmer här hemma.
Hu, inget roligt problem.
Fykristallerna kan fungera om man har tak över ytterdörren. Det finns ju Fyspray också, som man skulle kunna spraya på dörren och lite runtomkring.
Susanna

Hej
Vi hade en kort artikel om denna produkt i "Våra Katter", nu minns jag tyvärr inte numret. Maude i redaktionen har testat den, hon hade problem med någon grannkatt som kom upp på deras verandatrapp. Hon rekommenderade den varmt, efter det gick grannkatten förbi hennes trädgård utan att gå in 
Multivet SSSCAT
(beskrivning)
När katten närmar sig Ssscat så ljuder en signal som efterföljs av en spraydusch som katten uppfattar som obehaglig. När katten väl har kopplat ihop signalen med duschen, stänger man av duschfunktionen och låter enbart signalen vara påslagen
Har för mig att den kostade någonstans mellan 300-400 kr, men det kan det ju vara värt om det hjälper.
Hälsningar
Barbro

Var till djuraffären idag och frågade efter fyspray, men tyvärr har kemikalieinspektionen förbjudit medlet. Det ska dock inte vara förbjudet i Norge så det blir till att leta på internet ifall man hittar någon återförsäljare i Norge.