Hjälp! Ätit choklad
En chokladgrej (nougat twist) hade ramlat ut väskan och såklart har troligen kattungarna eller två stora honkatter kalasat på det stort sett hela utan nougaten. Jag har panik då jag vet att hundar inte ska äta choklad och troligen inte katter heller… Vad ska jag göra? Finns det tecken på om dom är förgiftade eller något. Än så länge skuttar dom glatt omkring som vanligt, mammakatt fick ett stolleryck för ett par minuter sedan men det hör inte till ovanligheterna
Så små mängder är nog ingen fara.
Eva

Jag hoppas på det, det har inte hänt något med dom så =)

Vår hund har ätit en 200gr marabou chokladkaka för några år sen och jag ringde veterinären och de kontaktade giftinformations centralen och de sa att det var 50% chans att han skulle klara det.
Så valet var inte svårt, fick åka in med honom och han fick kräk medel och lugnande. Sen en spruta med aktivt kol hem för att ge på kvället. Ska ta upp det sista i hela mag/tarm systemet om det är finns något kvar. Nu innehåller inte denna sortens choklad någon högre mängd kakao så de tål inte så mycket.
Till saken hör väger vår hund dryga 20 kg så jag hade nog inte chansat, ring giftinformantions centralen.
Man ser inte direkt om de blir sjuka, det ska komma smygande vad jag förstog av vad veterinären sa då.

Choklad kan vara riktigt farligt men för att kontra #3 så åt vår förra hund (irlänskvarghund vuxen) en stor Toblerone 400g och fick inga symtom alls. Nu är det inte extremt mycket kakao i Toblerone och det är just det du måste tänka på, hur mycket av kakao katterna kan ha fått i sig.
Nougat är vad jag vet först och främst gjord på nötmassa och den lilla mängden choklad som är tillsatt borde inte vara någon fara. Gå på magkänsla är katterna friska och inte har fått någon reaktion , ta det lugnt och avakta.

Well… om det är ngn reaktion dom har fått som är det energi… Inga problem, dom mår jättebra =)