Dum fråga kanske men.....?
Asså jag har funderat på en sak..
ang vita katter,, eller rätttare sagt den döva vita katten.
Jag vet ju att det på nåt vis sitter i färger, men asså… det är nu blondintankarna kommer in… *skratt* men gäller det alla vita katter? dvs i alla raser?
hm hoppas ni inte tycker att jag är alltför blond. men jag hajjar fasen inte detta….
Vissa säger oxå att man inte ska para 2 höggradit vita katter.. men asså den turkiska vanen då? dom parar men med varandra och dom är ju alltid höggradigt vita.. :-( Njäe jag skulle gärna vilja ha lite förklaring till detta.. IGEN.. ;-)
//Linda
Jag förstår inte heller det tänket eftersom det är två separata anlag det handlar om. Men bra fråga, skulle vara roligt att få veta mera.
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Här är en länk som jag tycker är intressant. http://www.lenlass.se/om_de_vita.htm

Ja absolut,, detta har jag läst tidigare.. och visst är det så.. men iom att vissa säger att man inte bör para 2 höggrdagigt vita med varandra får mej ju att fundera just iom vanen..
Men sedan oxå om detta gäller alla raser, jag är ju inte så bra på att förklara men iom att den vita katten kan bli döv så kan det ju inte bara vara bland skogisar utan det bör ju vara på ALLA katter, oavsett ras eller bondkatt? eller?
//Linda

En vit grannkatt när jag var liten var döv. Det var en bonnkatt
Det gäller alla katter vad jag vet.
Vet många vita huskatter som är heldöva, och en del vita raskatter.
Tack och lov är inte min tjej, eller någon av hennes vita systrar döva.
Tror det "döva anlaget" ligges hos vissa vita hundraser också, tex dalmatiner om jag inte har helt fel, även om de inte är helvita..
(Fast de kanske inte gällde bara helvita?)
-För så vitt jag vet är det helvita individer som kan få åkomman/defekten-vad det nu kallas..
Hört att det är svårt att avla på vita katter då de kan bli döva, detta låter som det gäller alla raser/ickeraser av katt..(?)
Ni får ursäkta min tankegång om den är rörig, hihi.

Jag läste på lite innan jag skaffa min vita "dåre"
Dövhet drabbar alla kattraser, och dövheten sitter i den gen som orsakar albinism, alltså helt avsaknad av färg. Vad jag förstår finns det två typer av vita katter, vita med annan "dold" färg och de har ofta gula ögon. Sen de som är vita för att de helt saknar pigment och dessa är ofta blåögda. Dövhet kan drabba alla vita katter eftersom de bär på den här albinogenen men alltså oftare?? vita katter med blåa ögon?? Det är ialla fall vad jag har läst.
Den här siten skulle kanske kunna ha mer att tillföra forskning och statistik i framtiden om fler lät BAER testa sina katter och delge dem resultaten:
http://www.winterfyre.com/testing/baer.html
Här är en annan sida med info:
Vi har haft en kull med 5 vita kattungar (3 överlevande), och alla levande var blåögda.
2 döva och 2 hörande var resultatet.
Har också hört att blåögda drabbas oftare än gulögda.

Vita katter kräver ju hörselintyg för utställning oavsett ras (visst?), så att det skulle vara rasbetonat har jag svårt att se. Men vad i den vita färgen är det som påverkar hörseln?