Dagens middagstips!
Helt OT, jag vet och har därför lagt tråden under den kategorin men de måste vara fler än jag som suckar och tycker det är trist med vardagsmaten, samt svårt att komma på vad man ska laga.
Igår åt vi crêpes, fyllningen bestod av en stuvning på stekt rödlök, stekt färsk svamp, crabsticks. Kryddat med dill, muskot, salt och peppar. Riktigt gott blev det =))
Idag blir det stekt lax med rostad potatis och en kall sås. Men sådana rätter tillagas inte alltid härhemma utan ofta är det korv och makaroner och jag är såååå less på snabbmaten.
Därför efterlyser jag goda smarriga maträtter! Recept mottages tacksamt!
Lollo

hej!! va kul med middagstips!! haha jag är oxå i behov av sådant!
men kan tipsa om vad jag brukar göra :)
vi äter väldigt mycket kyckling så jag hoppas ni gillar det! Något jag älskar är thaimat..
recept ett 1 (thai). risnudlar som först kokas 2min sen steks med chilisås och lite sallad(ex spenat lr ruccola) sen steker man lr grillar kyckling som marineras lr kryddas då om man steker den. En jätte god soja som jag rekomenderar!!=(hoi sin) sen så har man jordnötssås till det här..mums!! risnudllarna ska serveras rätt svala/kalla..det ska vara som en sallad:)
recept 2: cocosmölk!! det rä ju det godaste :) stek kyckling krydda ha i mjölken sen gott basmatiris med lite smör i … oxå gott:)
ja… ska nog tänka ut några fler:) hoppas även andra tipsar om good mat, :)

Vilket bra initiativ Lollo!!
Laxfilé, kelda citronsås, spenat. Lägg laxen i ugnsfast form, sprid ut spenaten ovanpå, häll på citronsåsen. In i 175 g i ca 20-25 min. Servera m ris eller quinoa och en grön sallad.
/Mia

Ett litet snabbt och lite lyxigt middagstips som jag brukar ta till på fredagar då middagen oftast blir lite senare…
Rosta franska, smöra och bred sedan på ett tjockt lager med creme fraiche, toppa med kräftstjärtar och finhackad rödlök… MUMS! Tyvärr inte så nyttigt.
Brukar steka (woka) wokgrönsaker och sedan torka ur stekpannan så att den är torr. Lägg sedan i ett tortilla, de stekta grönsakerna, riven ost samt ett tortillabröd till. Stek till osten smäler och vänd sedan på härligheten (lite pilligt). Då får ni snabbt en quesedilla! Gott och lite nyttigare än kräftstjärtsalternativet… ;)

#2 Keldas citronsås är verkligen SUPERGO´!!!

Och så min mans goda chiligryta…
Köttfärs, lök, paprika, vita bönor i tomatsås, krossade tomater m chili el örtsmak, kidneybönor Och så vitlök.Kryddor tex salt, chilipulver el färsk chili och peppar.
Fräs lök, paprika & vitlök mjuka, tillsätt färsen och låt fräsa tills färsen är färdig. Häll över vita bönorna, och krossade tomater och låt det puttra i antingen 15 min eller gör ett långkok… Krydda efter eget tycke & smak.Häll sist på kidneybönor och låt det bli varmt.
Servera med antingen bara vitt bröd, och gräddfil eller med pasta, ris eller Quinoa, och sallad.
/Mia

En inte så fettsnål middag 
Skär fläskfilé i ca 1.5 cm tjocka skivor, banka ut dem lite.
Bryn dem i stekpanna. Lägg dem därefter i en ugnsfast form.
Blanda till såsen och häll över köttet.
blanda creme fraiche och grädde, smula ner buljong , vitpeppar och finhackad dill.
Sätt in i ugnen i ca 45 min 175 grader servera med ris och en sallad.
Smaklig måltid
MVH
Anneli
Ahhh trevligt trevligt!!! Nu kan jag hitta lite inspiritation här bland era recept.
Jag har en supergo wok jag brukar göra oxå!
Den har jag hittat på Icas sida och den heter Bami Goreng, snabb, lätt och jättegod.
1 gul lök
1 röd paprika
1 grön paprika
2 msk olja
1 tsk curry
200 g japanska glasnudlar
3-4 dl vatten
1 burk ananas, i skivor eller bitar
1 grönsaksbuljongtärning
2 tsk sambal oelek
200 g skalade räkor
Skala och hacka löken. Skölj, kärna ur och strimla paprikorna. Fräs lök och paprika i olja. Strö över curry.
Blanda ner japanska glasnudlar. Häll på vatten och ca 1/2 dl spad från ananasburk. Smula i grönsaksbuljongtärning och krydda med sambal oelek. Koka ca 2 minuter. Vänd ner räkor och ananas.
//Lollo

åå..nu blir man hungrig.. men här blir det inte middag förrän sjutiden då killen kommer hem ;)
ooo du kan få recept på det jag ätit idag… blev proppmätt för övrigt.. ;)
1 pkt bacon
1 gul lök
1 burk champinjoner
3-4dl fryst grönsaksblandning (ärter,majs,paprika)
4p ris (3dl ris, 6dl vatten - fullkornsris)
Krydda med salt peppar vitlök cayennepeppar curry lite basilika (jag har det på allt hehe)
Stek baconet, i med löken, fräs i med svampen, och sen grönsakerna, låt riset koka … när riset e klart så blandas allt ihop…
Det ska vara lite kryddstarkt :)
finns även en liknande variant, men då har man nötfärs istället för bacon och purjolök istället för lök+svamp. :)
och så soja istället för curry!:)

Oj så många goda middagsförslag
.
Slälv har jag ätit något i stil med Loas kyckling i kokosmjölk med risnudlar.
Grön curry, champinjoner kycklinglårfilè, kokosmjölk och en stark turkisk pepparfrukt. I love risnudlar…
Perfekt, då kan man kika in varje dag på recepten här, och välja och vraka ;)

Toppen med mattips.
Vi ska ha kattfolk från norr på besök på lördag och då vill man ju inte stå i köket…så då ska jag göra fläskkottlertter i ugn
175 grader i 1,5 timme längst ned i ugnen.
4-8 kottletter
2 burkar creme frache
3 dl grädde
1 dl soya
2 tsk sambal olek
Blanda ihop och häll över råa kottletterna i en form eller djupare långpanna. Blir ganska mycke goooo sås.
Vi har haft potatis till men måste gå lika bra med ris… SUPER GOTT… och nästan inget jobb.

Åhh, vad hungrig jag blev Kristin 

#11 Det där gjorde min sambo till mig en kväll när jag kom hem från en kattuställning. SUPERGOTT!!! Det är enda gångerna han lagar mat. Förmodligen för att han får vara ensam i köket och jag inte är där och bryr mig ;)
Perfekt med lite tips på mat, alltid lika tråkigt när man (varje dag) tänker: -Vad ska vi äte idag?
Men mitt tips är det som vi åt idag: Bacongratäng!
Kanske inte världens snabbaste med det som tar längst tid är i ugnen. Gör som med vanlig potatisgratäng men lägg i stekt bacon också. Strö gärna lite ost uppepå och använd givetvis grädde :) Inte den fettsnålaste rätten men en given succe hos barnen. Supergott!!! /Sylvia

#13 Gissa Therese, vilka som jag ska bjuda rätten på… två trevliga "tanter" från Umeå som båda heter Birgitta… Just det Birgitta - Milda ma Tildes och så Kaspers matte Birgitha. Birgitha kommer att ta med sig Kasper… Sedan tror jag Susann Hobbes matte hänge på från Härnösand… snacka om katträff.

Jag får väl oxå komma med mitt bidrag. Jag bjöd på detta för första gången igårkväll och det blev succé! Det är väldigt enkelt och perfekt om man är många, men det går även jättebra om man har bråttom en dag. Man kan byta ut vispgrädden mot något fettsnålare alternativ om man vill det.
Koka ris och blanda det sen i en ugnsform med tärnad kassler och strimlad purjolök. Blanda till såsen som till ca 4-6 personer ska va ca. 3dl vispgrädde, 1dl majonäs och 0,5 dl chilisås, krydda med t.ex vitlökspeppar. Häll det sen över risblandningen i formen och strö grovriven ost över, t.ex. grevé.
225 grader i ca 15-20 min. Servera med en god grönsallad till. Supergott! //Kaisa
Dags att väcka denna tråd igen då vi faktiskt äter middag varje dag och tips för att få lite mer variation är alltid trevligt att få…
Igår åt jag och mina pojkar stekt fläsk, stuvad blomkål och kokt potatis och det uppskattades av mina grabbar…
Idag ska vi nog äta stekt kött (måste väl passa på när gubben kommer hem med älgkött idag) med ris och göra en röra på paprika, lök, broccoli med lite stark kryddning… blandas gärna ut med lite krossade tomater och grekisk yoghurt… mums
Ett tips är att om man har lite potatis kvar från gårdagen så kan man skala den och skära i bitar och blanda med paprika och purjolök som skärs i små bitar… blanda i 1 rågad msk majonäs och rejält med yoghurt (grekisk på burk använder jag) och krydda med någon örtkrydda… mkt god potatissallad och kan ätas som den är eller till kött, fisk, kyckling eller vad man önskar… Den blir bäst om den får stå över natten och dra…
Vad ska Ni äta idag???

Det blev smörgåstårta hos min mormor för hon fyllde år, gott!
Hallo!!!
Idag blir det pasta!! 
Det här är ett snabbt och gott recept på pasta sås..
Stek bacon i en kastrull häll över keldas ost sås, blanda ner strimlad paprika och klyftade kocktailtomater. Salt, peppar och eventuellt lite oregano.. Gott med fullkorns pasta till 
Här kommer ännu ett recept med kyckling!!
Dela 1 kg kycklingfileer i mindre bitar(ej för små), blanda med lite olja, salt, peppar, en röd hackad chili och 2-3 krossade vitlökar. Lägg i en lergryta(själv har jag en glaserad lergryta som ej behöver ligga i vatten). Häll över ½ burk krossade tomater och ställ in i ugnen ca 15 minuter. Skä'r under tiden ner, ca 4-5 potatisar, 2 morötter, 1-2 palsternackor, en bit rotselleri och en stor bit kårot i jämnstora bitar(ej för små). Blanda med lite olivolja och och bred ut detta över kycklingen.Häll över re4sterande av tomatkrosset samt lägg över rikligt med bladpersilja samt färsk timjan. Låt stå i ugnen ca 175-200 grader i ca 1-1½ timma. Supergott för dem som älskar lite sting i maten och mycket vitlök!

Vi ska äta potatisgratäng gjord på 7% milda matgrädde, älgbiff och rödvinssås. Till detta blir det ett glas vin.
Trevlig helg på er alla!!!

puttar
nu inför helgen…
Trevlig helg på era alla

Den dära skogssvamps pannan som e på reklam på tv o jättegod=)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
finns så mycket god mat, faat bäst är ju riktig husmanskost =D