Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 486 ggr
majema
0

Fråga om "röda" tuttar

Har ni alltid fått röda tuttar på era dräktiga honor? Min hona är på ca 4,5 v nu sen parningen och inga röda tuttar än. Har för mig att hennes mamma aldrig fick det heller men då var jag inte så erfaren och tittade inte så noga.
Har ni några andra bra knep som "tecken" att delge? För hon verkar dräktig det är min känsla, tuttarna är lite större och "hårdare" på nåt sätt. Man vill ju så gärna veta nuuu…..i så fall ska hon få lagom till Lucia.
/Marie

Ixatrixa
0

Hej Hej;)

Jo vad jag märkt så är det alltid enklast att se första gången honan är dräktig då det blir en markant skillnad på mina tjejer i allafall…från knappnålar till lite svullna och rosaaktiga.

Det blir svårare att se på en hona som har "tuttats" på då de aldrig går tillbaka till det ursprungliga.

Efter 4,5 veckor brukar det puta på sidorna på mina honor …men är det inte så många kattungar …typ 3 så kan det vara svårt att se också på en lurvig skogis…är lite avundsjuk på min syrra som föder upp ryssar…ingen tvekan där inte;)

Jag brukar inte väga mina skogisar men jag vet att en del gör detta…men då måste man ju veta vad de vägde från början.

Mina honor brukar älska matskålen lite mera än annars …dvs äter hela tiden;)….de brukar vara väldigt kontaktsökande och mysiga med…man skall liksom vara med dem hela tiden*skratt*

Jag brukar säga att det syns i deras ögon med…men det kanske bara är något jag inbillar mig;)

Vrethagens
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Min hona är dräktig på sitt 53:e dygn idag, detta är både hennes och "min första" dräktighet..  *S* Ska försöka delge det jag lärt mig under dessa veckor..

Jag tycker precis som #1 att spenarna blir större och hårdare, men även att de (särskilt spenarna längst ner mot bakbenen) blev lite rosa-röd färgade på toppen om du förstår vad jag menar..?? Tycker dock att jag inte kunde säga detta med säkerhet förrän efter dryga 4 - 5 veckor ungefär.

Vid denna tidpunkt kunde jag även känna små "ägghalvor" på magen, då jag strök försiktigt över den.. Har hört att en del uppfödare använder detta som en liten indikation på att beräkna antalet kommande kattungar.. 

Jag har också vägt henne med jämna mellanrum, cirka varannan vecka, då hon alltid stått still på 3,8 kg trots att hon äter som en häst, och på så sätt sett att hon gått upp i vikt, ja, nu syns det ju rejält förstås, bifogar en bild som jag tog för dryga en vecka sedan. Tyckte väl att det började synas på magen att den putade ut lite vid vecka 5-6 ungefär. Hon har också sovit mer och ätit mer än i vanliga fall. Första tiden var hon också mycket mer "närkontakt" sökande än vanligt.

Hoppas detta kan hjälpa lite // Åsa

majema
0

Tack snälla Åsa och Ixatrixa för era svar o tips. Jag borde nog snart veta då efter vad ni skriver. Hoppas det. Den som väntar på nåt gott ……Flört
Är det någom mer som inte har fått röda tuttar på sina honor, får ni gärna skriva också. Alltid spännande och höra om olika erfarenheter.
/Marie