Kattungepriser, export...
Jag har så himla svårt att förstå varför man sätter ett pris på en katt beroende på var man ska sälja den… Nu menar jag inte att priserna ska vara exakt detsamma, men för mig handlar det om en uppskattning av mina utlägg och risker och inte vad köparen hade fått betala om de köpt samma ras i sitt eget land.
Kan någon tala om för mig varför priset på en katt man säljer ska vara det som en skogkatt kostar i landet köparen kommer ifrån…
Om en skogkatt kostar 9 000 kr att köpa i Tyskland och 8 000 kr i Japan, säljer ni den då billigare till Japan…
Nej, jag har väldigt svårt att få ihop det…
Personligen så styr jag mitt pris till vad den faktiska extrakostnaden är och efter det en bedömning från fall till fall beroende på hur mycket arbete jag själv måste lägga ner och hur länge kattungen måste stanna hemma, dvs vara bokad åt en köpare.
Skriv gärna vad ni tycker, hur ni tänker och varför.
Barbro

Eftersom det skiljer sig så mycket mellan länderna skulle jag ta det priset man har plus alla de extra kostnaderna som tillkommer… Väldigt rättvist, men det känns fel att bara för man kommer för att A kommer från ett annat land än B så ska den inte betala mycket mer än B. Så tänker jag =)

Jag håller med dig Barbro,finns ingen orsak att ta olika till olika länder.
Trots allt kostar det lika mycket med pass + rabies oavsett vilket land de ska till.//Lotta
Jag har aldrig exporterat katt och kommer förmodligen aldrig att göra det, men jag svarar ändå. Jag har ju i alla fall exporterat en Volvo PV till Belgien =))
Alla extrakostnader som intyg eventuell frakt samt annat som kan tillkomma kan man ju ta som en summa och kattens inköpspris som en summa. Men eftersom kronan står så lågt så är det väl inte fel att lägga på lite extra på katten. Säljer vi en katt för 6000 SEK till en person från ett land med en starkare valuta än kronan, så får ju han katten billigare än om vi säljer en katt för 6000 SEK härhemma.
Mvh Bengan

Fortfarande är det fri prissättning i Sverige på kattungar, jag vet de som tar 7000kr för sina kattungar o de som tar 4000kr (och då pratar jag inom landet), så jag antar att det är samma med exporter.. Själv tar jag 5000kr för mina kattungar o då lägger jag ändå ut pengar på tester innan avel (Fiv/Felv, HCM o snart GSD IV), samtidigt som en del tar mer betalt för sina kattungar utan att föräldradjuren är testade mot något. Så jag antar att vi alla tänker olika gällande prissättning. Det är upp till var o en att bestämma hur mycket de vill sälja sina kattungar för..
Om köparna inte vill betala så är det ju upp till dem.
mvh Malin

Det har altid undret mig, at man skal betale mere for en kat end den koster i sælgers eget land. Jeg har altid taget samme pris til udlandet som jeg tager i Danmark.
Dog lægger jeg evt. ekstra omkostninger oveni den pris jeg tager hvis katten sælges i DK, det være sig udgifter til dyrlægen eller hvis den skal blive en længere periode, som f. eks. når katten skal til England, så lægger jeg lidt oveni for hver måned den bliver ekstra, da jeg jo fodrer på katten i den periode:-)
En af de gange jeg solgte til Holland fortalte køber mig, at prisen for en kat i Holland var lavere end den som jeg tog, men jeg vil ikke sælge til en lavere pris bare fordi prisen er lavere i køberens eget land.
Mvh Carli

#4 Självklart är det så, det är för mig en självklarhet, min fråga gällde bara hur man tänker och varför man sätter priset så…
#3 Där är jag helt enig med dig, jag kollar ofta kurserna innan 
#5 Helt enig
Men jag hör så ofta att man sätter pris beroende på vad katten kostar i det land den ska till och jag är fortfarande nyfiken på varför och hur man tänker 
Barbro

Här i Sverige har man ett pris,men utåt lägger man på för de faktiska kostnaderna som rabies, pass och annat kostar och hur länge du har katten kvar…sedan är det upp till var och en hur mycket man lägger på.
Men jag har samma pris oavsett jag säljer till Spanien-japan eller tyskland.
Som alltid finns olika sidor på ett mynt…
Jag tycker att var och en ska ta det dom tycker är skäligt.
Kan tycka det är rimligt att man anpassar sig lite till vad som tas i köparens hemland och vad kronan ligger i förhållande. Dvs köparen ska inte importera en svensk katt bara för att den är billigare, en att köpa en katt "inrikes".
tex. Om priset på säljarens kattunge och alla omkostnader för kattungen landar på samma summa som en katt från köparens eget land skulle kosta, och köparen då backa pga priset. Så har man ju på det sättet sållat ut en köpare som säljaren kanske inte vill sälja till.
Det kan ju vara en köpare som inte är intresserad av denna speciella kattunge, dess stamtava eller dyligt utan bara var ute efter att köpa billigt.
En del säljare lägger på extra om de måste ha kattunge tex i ett halvår, en del tar extra betalt för att ställa ut kattungen under denna tid, en del tar betalt för mat osv..
De sist nämda exemplen tycker inte jag är ok men det kanske andra tycker..
# Varför skulle det inte vara okej att ta betalt för mat om du har kvar katten i ett halvår?
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

#8 Kan det någonsin bli billigare att köpa en katt i Sverige, om man då räknar in pass, ev. rabies och dessutom resan för att hämta katten eller kostnaden för ev. cargo… Ett bra cargobolag tar minst ett par tusenlappar för att skicka en katt.
Jo möjligen om en person i ett land där det knappt finns skogkatter vill köpa. T.ex om skogkatten kostar 10 000 kr att köpa på Nya Zeeland. Då ska man alltså sälja en kattunge för 10 000 kr + att de får betala resan hit för att hämta kattungen eller cargo för kattungen?
Självklart tycker jag också man ska ta det som är skäligt och det kan naturligtvis variera från gång till gång.
Jag säger inte att man gör fel som gör så, alla gör naturligtvis precis som de vill. Men jag försöker att förstå tanken och jag får inte ihop det. 
Barbro
#10 Jo det kan det faktiskt. Men beror naturligtvis på vad man ligger i "ursprungspris"… och respektive valutas förhållande till varandra.
Ett flertal europeiska länder ta mellan 800-1000 EUR
Det finns väldigt billiga flygbilljetter. Eller varför inte en kryssning för 500:- kronor?? För vi vill vell att köparen ska komma och hämta katten?
Med detta sagt så säger jag inte att man SKA göra så, utan bara att jag har fullförståelse för OM man gör det.
Alla har rätt att göra som dom tycker.
Själv kollar jag alltid de "inhemska" priserna kontra vad jag själv tar för en export (jag har ett fast pris för exporter som bara behöver rabies och pass) som ett led i att kolla upp köparen.
För ett antal år sedan var det ett stort antal köpare från USA som importerade sina allra första katter hellre en köpte "hemifrån" för att det var billigare att importera (inklusive resa, papper etc).
Många av dessa historier slutade rätt tråkigt för katterna och säljaren.
#9 Som sagt det en tycker är ok kanske någon annan har en annan åsikt om. Finns inger rätt eller fel.
Jag har aldrig tagit extra betalt för tex mat för en katt som jag haft 6 månader extra. Jag ser det som en förmån att få behålla denna katt en extra stund och se hur den utvecklas. Det är viktigt och lärorikt för mig som uppfödare. Det är ju en katt som jag var så nöjd med att jag kunde tänkt mig att exportera den.
En katt som jag dessutom kan passa på att ställa ut på egen bekostad.
Och i ett hushåll med 10 katter är en extra katt inte någon större utgift.
Men det är min åsikt
/Kattis

#11 Helt enig om att de måste hämta katten eller hälsa på innan, det har gällt även de som flyttat till USA, Japan och Australien… Därför blir ju kostnaderna ganska höga för de jag exporterat.
Jag är fortfarande helt enig om att alla har rätt att göra som de tycker, men jag har så många gånger fått höra att jag är för billig för att jag sålt en katt till t.ex Tyskland för 7000, men dessa har naturligtvis även kommit hit och lagt ner pengar på resa och
när man sagt åt mig att jag måste ta mer för att de kostar mer i Tyskland, så har jag ändå inte förstått tankesättet. 
Om man behåller en katt längre som du skriver, så beror nog allt på själva situationen och orsaken, om jag själv skulle ta betalt eller inte. Vill köparen ha katten utställd får de nog betala, men vill jag ställa ut den, så betalar jag, eller att man delar på kostnaden.
Som sag, jag har aldrig ifrågasatt att andra tar mer betalt, men nu tänkte jag fråga eftersom jag själv alltid blir ifrågasatt varför jag tar mindre betalt än vad katten kostar att köpa i landet den ska till 
Barbro
Detta var en mycket bra och intressant tråd. Jag har också funderat på frågor liknande dessa. Jag fick en förfrågan från en uppfödare från spanien på en av mina kattungar, men eftersom det var min första kull så valde jag att inte sälja utomlands, mest för att jag kände mig osäker på de praktiska. Men med mer kött på benen så kanske man tar "steget ut " i framtiden. Om jag skulle sälja till utlandet så skulle jag ta samma pris som vi tar här hemma + ev. omkostnader för vad pass och rabiesvaccinationer skulle kosta oss, köparen står för resorna besök/hämtning av kattungen.
Tack för en mkt lärorikt och intressant tråd.
Mvh,
Eva-Helen
Passar på önskar er alla en riktigt trevlig påsk.
Med alla extra avgifter och sånt som tillkommer en export så skulle jag inte ta under 900-100 Eur för en skogis. Jag kollade på en skogis från England, den hade kostat mig 20 000:-, så visst finns det dom som tar betalt och även får det.
Vi ska inte skämmas för ta betalt för vår underbara ras. Kvalite ska kosta ;-)
//Henrik

Allt handlar ju också om intresse o förfrågan.. Om man har stort intresse av just en viss katt eller vissa linjer så får man ofta vara beredd att betala för det..
När jag importerade katt så intresserade jag mig mest för vissa av linjerna i stamtavlan, som jag tyckte var intressanta. Jag frågade inte ö h t om priset.. Däremot tyckte jag att det var viktigt att hälsa på innan jag bokade för att se bl a temperamentet på katterna samt hur katteriet sköttes. Det var inte billigt, men värt varenda krona.
Jag vet att priserna skiljer sig åt enormt utomlands också, jag vet t ex uppfödare i Frankrike som tar 12000 kr för en katt till avel.. Andra är billigare. Så det är helt olika. Men jag tycker inte att det är "fult" att ta mer betalt för katter som exporteras, jag skulle nog lägga på en slant för att jag får ökade omkostnader.
Vad gäller utställningarna så beror det lite på, jag har själv ställt ut kattungar som ska säljas för att jag vill, och då har jag självklart betalat deras anmälningsavgifter. Inte heller tar jag extra om kattungen stannar kvar ett tag hos oss, däremot skulle jag vilja att den nya ägaren betalar försäkringen för den tiden katten bor kvar.
Tror som vanligt att vi alla har olika åsikter, men det är intressant läsning. Dock vidhåller jag att det är upp till köpare o säljare att ha ett arrangemang som passar dem, det finns inga rätt o fel, allt beror på hur man kommer överens.

#15 Helt enig och naturligtvis så ska man lägga på för ökade omkostnader, det skulle jag även göra om jag fick ökade omkostnader för en kattunge som ska säljas i Sverige. Om nu de ökade omkostnaderna orsakas av köparen förstås 
Jättekul att så många svarar
Barbro

Mycket intressant läsning och intressant att se hur andra gör och tänker!
Vi har exporterat till Finland, nu är ju inte priserna så olika här och där, men då tog vi som vi tar inom Sverige, alltså 5000 kr plus de extra kostnader som det blev i och med rabiesvaccinering och pass. Köparna kom sedan och hämtade katten så det blev inga kostnader för resa för oss. Har inte tänkt så långt att det i andra länder kan vara billigare att importera från Sverige än att köpa inom landet, och vi har ännu inte bestämt hur vi ska göra om vi hamnar i det läget. Därför är det extra intressant att få läsa om hur ni andra tänker i frågan.
Bra tråd!

Det kommer vel også an på hvad der er inkluderet i prisen for killingen til at starte med? F. eks. kommer alle killinger fra os med chip og pet passport, uanset om de er solgt til kæl eller avl og altså også uanset om den er solgt i DK eller til udlandet og derfor ville jeg ikke lægge det oveni prisen på katten, når det er noget vi "normalt" får lavet inden vores killinger flytter.
Til gengæld har flere MCO-opdrættere fortalt mig, da jeg startede med at opdrætte MCO, at jeg skal tage en højere pris for de MCO-killinger vi sælger og at jeg ikke må sælge dem "så billigt" som vi normalt sælger vores NFO-killinger. Nu synes jeg ikke vores NFO-killinger er billige, men sammenlignet med MCO-killingerne så er de faktisk ca. 1000 danske kroner billigere og jeg har ALDRIG kunnet forstå HVORFOR MCO skal være dyrere end NFO?
Mvh Carli
Då jag aldrig sålt någon katt utomlands så kände jag att jag inte riktigt kunde ta ställning till huruvida jag skulle göra.
Men nu har även jag fått förmånen att ev sälja en kattunge på export och jag känner nog som så att samma pris ska gälla för ALLA. Så samma pris som jag tar i Sverige + extra vaccinationskostnader mm som tillkommer.
Om man vänder på det hela och tänker sig att man skulle sänka priset för sällskapsköpare, vilket man självklart inte gör. Så känns det helt naturligt att inte ändra på priset åt andra hållet heller.
Sissi
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***
Det finns mkt skiljnad från katt med vanlig stamtavlan till katt katt med väldigt bra linjer. Exlusiva katter med bra linjer kan kosta från 3000 euro t.o.m. 10000euro. Det beror mkt på kvalite, päls kvalite, färg, färg ögon o.s.v. Har kattery kattunga med kända linjer från föräldrar som är exlusiva eller inte? Vill du en exlusiv katt då betalar du mer. Vill du bara vanlig katt då betalar du mingre.
Instagram: fager_wings
#20: Fast ursprungsfrågan handlar inte om exklusivitet utan att prisbilden är olika för olika länder men uppfödarens, den svenska har samma kostnad oberoende till vart katten säljs.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.