Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 2024 ggr
liza80
1

Svansknick?

Hej allihopa!!

Jag är ny här, verkar vara ett super bra ställe om man vill lära sig lite om den norska skogkatten!

Jag har en jobbar kompis som pratar om svansknick på sin katt. Vad är det och vad innebär det?

Tacksam för svar!

Seerath
0

En svansknick är en defekt på svansen. Det går att känna om man drar fingrarna längst med svansen, vid knicken bryter den av i en annan riktning.

Kronängens
0

Ibland kan det väl kännas som en klump i svanslutet också, utan att det direkt bryter av?

EtConsortez
0

En skelettdefekt som är en ressesiv gen, alltså bär både mamman o pappan på anlaget. Jag behöll en hane ur en kull och han fick tyvärr svansknick runt 4 mån ålder. Jag pratade med en domare om detta och fick informationen att man inte bör använda en katt med svansknick i avel eftersom den kan flytta sig länge ner på avkommorna och till slut sitter det i ryggen. Katten lider inte med svansknick men om den hamnar i ryggen så kommer det såklart problem. Jag anser att vi som uppfödare har ett stort ansvar - för mig gäller svansknick=kastrat. Med den breda avelsbasen som vi faktiskt har i vår ras så klarar vi oss utan katter med svansknick i avel…alla katter lämpar sig inte till avel men är jättegoa sällskapsdjur. Men det här är min åsikt och sedan får andra givetvis tycka vad de vill…

finamini
0

Men jag har en fundering angående svansknick.

Den kändes extra aktuell nu i samband med Just catnaps lilla kille.

Om en katt som verkar ha alla förutsättningar att gå långt avelsmässigt åsamkat sig skada på svansen genom skada eller yttre åverkan,ska detta då på verka negativt?

Jag trodde bara att det var nedärvda defekterObestämd som räknas som avledning till att man sätter avelsförbud.

Det är mycket intressant och man har hur mycket som helst att snappa upp då det gäller avel och dyligt.

//Anna

EddaM
0

En skada är naturligtvis en annan sak än knick och kan ju användas i avel. Vet folk som råkat klämma kattens svans i nån dörr o den fått en liten knick av det men det är ju inget som nedärvs.

För mig så gäller oxå knick-kastrat. Men som sagt om det är genom en skada så e det ju en annan sak.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

EtConsortez
0

Jag måste såklart hålla med, är knicken där pga en skada kan man såklart använda i avel men det är ju en samvetsfråga eftersom ingen kan veta hur knicken blivit till. Domaren som jag pratade med sa att det tom kunde komma (vid nedärvning) när katten var upp mot året och att det inte var alls ovanligt att det kom sent… Vill tillägga att jag absolut inte misstror någon, jag har ingen aning om hur andra har det med sina katter. Jag tar bara ställning till och ansvar för de som bor hos mig och deras avkommor…

WesthKiowas
0

Jag har en hane som jag klämde svansen på så att han fick en knick. Från början var den väldigt kännbar eftersom svansen var av men när dent läkte så blev den nästan rak. Jag vet ju att det är mitt fel att knicken sitter där. Men en nackdel är ju att jag inte kan garantara att det inte skulle ha kommit en där "naturligt" i alla fall så det där med tillverkade knickar genom skador kan vara en nackdel eftersom det kan dölja en verklig knick.

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Mulan
0

Oftast beror svansknick på att kotor är "ihopväxta" eller missbildade o antingen blir de då stela (stiff), eller så böjer svansen av o då kallas det oftast för knick. Svansen är rent konkret en förlängning av kattens ryggrad och en defekt som består av ihopväxta kotor är för mig onödig att avla på. En teori finns även att om man avlar vidare på knickar så kan knicken "vandra" ner mot ryggraden på avkommor.. Jag tror att ytterst få röntgar katter med knick, men på t ex hundar har man sett att ibland när hunden har flera knickar på svansen så finns det även defekter i ryggraden. Jag vet dock inte hur pass vanligt det är, men har fått uppfattningen om att det är vanligare på hundraser med riktigt korta svansar..? Under en viss tid i fosterstadiet bildas brosk och enligt vissa veterinära källor antas att medfödda knickar beror på en brist i blodtillförseln till fostret under just denna tid, vilket gör att brosket kan tillbakabildas eller deformeras och därav kommer en missbildning som gör att svansen blir stel eller får en knick. En del knickar kan vara jättesvåra att känna när kattungarna är små, och upptäcks då senare, på vår kastrat upptäckte vi svansknicken först när hon var 1,5 år..

Det finns också lösa benbitar, eller sk metkrokar i slutändan på svansen, och det ser jag inte som samma problem.. Definitionen av svansdefekt är dock något oklar i olika förbund.. Om man ger en förklaring till svansdefekt så är det ett "fel" på svansen, och rent anatomiskt så anser jag att såväl ekorrsvans som stelhet eller liknande mellan kotorna är defekter, men rent praktiskt så heter det att man "avråder från avel på katter med svansknick" dock finns inget förbud annat än att i SVERAKs regler står det: "Katt som uppvisar medfödd missbildning får inte användas i avel eller säljas till avel."

mvh Malin