Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 3312 ggr
Livsnjutarnas
0

Vikt vid 10 mån?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag undrar lite om vad Skogkatten ska väga vid 10 månaders ålder? Mina 2 honor väger 2905 gram respektive 3360 gram.

Min hane väger 4300 gram.

Är Dessa vikter normala? Vet ni n¨ågon bra sida där det står vad dom bör väga vid olika åldrar? Innan dom vuxit klart?

Berätta gärna vad era katter vägt vid samma ålder. Framförallt era hanar.

Hälsningar Karolina!

parlan
0

Hej Karolina!

Vikterna på dina katter tycker jag låter som den är helt normalSkrattande. Vissa katter väger mera och vissa mindre och jag tror inte man ska stirra sig blind just vad dom väger utan se till enskild individ. Utan jag tror att var katt har sin ideal vikt vissa mer och vissa mindre…

Hoppas det kan vara ett hjälpande svar till din frågaFlört

TantNeta
0

Hej Karolina!

Jag tycker lika som parlan, sen tror jag vissa tar det längre tid för att komma upp till sin idealvikt.

Men min hane som är snart nio månader väger 5,1 kg och min hona som är 1,5 år väger 3,6 kg. Hon tror jag inte kommer att gå upp något mer om jag inte tar en kull på henne eller kastrerar henne. Men hanen måste jag nog börja hålla koll på så han inte blir som en cylinderSkrattande

BlueBlond
0

Hej Karolina!

Nemo har jag ju fått känna på och han känns jättefin i kroppen. En hane brukar ju bli lite hansmala. Min egen Nahele var lite rund vid 10-11 månaders ålder och nu när han nästan är 16 månader gammal har han smalnat av rejält och väger 6.5kg .

Det med vikter är så olika från katt till katt. Min minsta hona som blir 1 år idag väger bara 3.5kg men  hon är väldigt harmonisk i sin utveckling. En annan som är nästan 15 månader väger 4.6kg och hon har en stor kropp men ett pytte huvud. Dina honor ligger väldigt normalt i sin viktuppgång tycker jag. Så du behöver nog inte oroa dig så mycket.

MVH

Anneli

Mylingens
0

Jag får hålla med dom andra här, de växer i sin egen takt. Det tar dessutom några år innan en skogis är färdigväxt. Vår hane, Goldfinger, är 2 år och ganska liten, han väger bara 4,5 kilo. Vi har precis varit och lämnat honom för kastrering idag och han kommer förmodligen att lägga på sej lite som kastrat nu och det är ju inte helt fel.

Goldfinger har en son som blev 5 månader igår och som redan väger 3,7 kg!!! Han är en kopia av sin far men bra mycket grövre som ni förstår. Så vikterna är väldigt individuella och svåra att jämföra. //Kaisa

Famous
0

Hej Karolina!

Jag har en hane som är snart 10 månader och väger 5.7kg. Min andra hane är 2.5 år och pendlar mellan 6.5-7kg. Däremot min lilla hona väger bara 3.6 kg.

Livsnjutarnas
0

Hej!

5# woow det var en stor hane det. Jag gillar när dom är lite större. Har du ingen bild att visa mig?

Hälsningar Karolina!

BlueBlond
0

Detta är en kille från en av mina kullar. Han är nu snart 16 månder och väger ca 8 kg. Maffig kille Glad

Livsnjutarnas
0

Ohhh han är gryyyyym! Han är creme eller? Utan vitt?

Min drömkille kan jag säga!

BlueBlond
0

Han är creme spotted utan vitt. Tyvärr kastrat nu Gråter. Hade gärna parat med honom, men men. Huvudsaken är att han mår bra och att hans nya familj är nöjda med honom. På bilden är han 8 veckor och hela nosen full av tonfisk, han är fortfarande en gris när han äter Flört

Livsnjutarnas
0

Duuuuuuuuuu…du måste berätta hur det gått för Algoma? Har du någon ny bild att visa på henne?

Cremespotted utan vitt….ÅHHHH. Han är sååå ljuvlig!

BlueBlond
0

Med Algoma är allt bara bra, en livlig tonårs tjej som är väldigt morgonpigg. Nu har jag inte fått några bra foto på henne, tyvärr.

BlueBlond
0

ett foto till

Livsnjutarnas
0

Woooooow! Hon blir bara vackrare och vackrare. Hon är verkligen underbar.

Har hon ställts ut någongång?

Karolina!

BlueBlond
0

Jag ställde ut henne i varberg och där blev Ex 1 av 2 och NOMet förlorade hon till sin bror Hiamovi. Den familjen som har köpt henne har henne som sällskapskatt, sen får vi väl se om det dyker upp ett intresse hos dem .

Margona
0

Hej, min kille väger nu vid 8 månaders ålder 5.7 kg. jag vet inte om det är normalt eller inte. //Margona