Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett08-skogkattens-hälsa
Läst 1206 ggr
Fonrims
0

Urinvägsinfektion?

Hmmm… jag misstänker att vår lilla tös har fått uvi. Hon har börjat kissa ÖVERALLT! Skrikandes

och dessutom demonstrativt, och när hon går på lådan så kommer det bara droppar… så hon försöker igen och igen. Stackars lillan. Och så är hon trött och sover mest.

Ringde naturligtvis vet och fick en tid till på måndag morgon, men jag undrar om det inte är mer akut? Finns det inga andra veterinärer man kan åka till så här dags på dygnet? I Örebro-trakten bör tilläggas.

Fast de ville att jag skulle ta ett urinprov på henne… hur man nu gör det med 2 andra katter i samma hem. Foten i munnen

Sissi
0

Stäng in henne i ett eget rum!

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

LaSadie
0

kollat i Arboga, Kumla, Eskilstuna osv?

MissMikkus
0

Försök att passa henne när hon skall kissa och stick under ett fat eller liknande. Kisset bör ej lkomma i kontakt med sanden då det i de flesta fall ger fel analysresultat.

Labolina_73
0

Du kan sätta in henne i ett eget rum, och istället för sand i den renskurade och noga ursköljda lådan så  sätter du i popcorn corn, då kan du sedan bara hälla i kisset i en burk. jätte enkelt.

Lycka till.. stackars liten.. :-(

//Linda

LittleL
0

#4 Smart idé! Påverkar alltså inte popcornen provresultatet så som sanden gör?

/Sylvia

Labolina_73
0

#5 nej det gör dom inte iom att kisset bara glider av,,, dinns ingenting att fästa i..

//Linda

Tigerkakans
0

Ett förtydligande uti fall att…Flört så ska det var opoppade popcorn. Har fått det tipset av veterinären tidigare.

Hoppas att det löser sig för din kisse. Aldrig kul med uvi.

Om du inte lyckats få ett urinprov på din kisse eller att provet inte visar något men problemet fortsätter så kan veterinären ta ett prov direkt ut urinblåsan. Uvin kan sitta högt upp eller så kan det vara grus eller stenar i urinen.

Verkar hon ömma/tycka att det är obehagligt om du klappar henne på bakdelen? Kan du se om det är blod i urinen som kommer eller att urinen är mörkare än vanligt? Om det är möjligt så förök få en uppfattning om urinen ser "oljigare" ut än vanligt. Det här är information som ge veterinären ytterligare vägledning om vad som kan vara problemet. Dricka mycket är bra. vatten kan du ge med en medicinspruta som du hämtar gratis på apoteket.

Om du tycker att det verkar akut kan du ju alltid ringa och rådfråga något djursjukhus eller om det finns någon helgöppen klinik. Tyvärr kan jag inte ge dig några tips för jag bor strax norr om Stockholm.

/Linnea

Fonrims
0

Som ni kanske förstår fick vi iväg henne till vet och de trodde att hon hade uvi så hon fick antibiotika i 7 dagar. sedan var det lugnt… tills nu. Nu är det samma visa igen, fast nu kissar hon ordentligt… och inte direkt demonstrativt.

Jag blir så less. Jag får tvätta sängkläder nästan varje dag. Min sambo är inte glad och vill helst att vi ska göra oss av med henne, flytta tillbaka henne till uppfödaren eller omplacera henne - och det vill jag inte om det går att finna en lösning på detta. Samtidigt vill jag inte heller ha en katt som går och pissar överallt.

Har dock hört att det kan bli bättre efter kastration? Hon går nu på piller och jag hade tänkt att ha henne i avel, men det verkar inte så troligt nu.

Jag vet varken ut eller in.

kerstin2181
0

#8 jag skickar dig ett pmFlört

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Vildvittra
0

Jag fick tipset att klä in en låda med gladpack, katten kissar däri och sen knyt ihop allt och lämna in till veterinären.

//Veronica

Dalwhinnies
0

Du har fått jättebra tips redan! Jag visste inte heller hur jag skulle göra, men så hade jag lagt en sopsäck på ett ställe där hon brukade strila, och det blev en liten pöl, tillräckligt mycket för ett urinprov.

/Maja