Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett17-utställningar-resultat
Läst 3205 ggr
Mango
0

Burskynke?

Jag har aldrig varit på en kattutställning men har nu försökt få lite hum om vad som gäller. Tydligen är det viktigt med detta burskynke så det måste jag ju sy/beställa?? Vad ska jag ha för färg när katten är röd? Hur ska jag kunna montera fast det när det väl gäller?? Oh så jobbigt när man inte begriper ett skit..Här uppe i norr är det väl inte så många utställningar heller så att jag kan tjuvkika lite hur det går till? Har ställt ut hundar och det vet jag att jag klarar av men det blir spännande att testa kattutställning..Tack för att ni finns så att jag kan fråga er! Mvh Ingela

Anneli_G
0

Kolla på janitasdesign.com där har de info om mått och sånt på burskynken… även färger och lite sånt!!

Margareta
0

Janitas design var den sidan jag lärde mig det mesta om detta när jag var helt ny på banan…

Numer pensionär i Nynäshamn

Tinis
0

Läs reportaget "Kattutställningar för dummisar" (av Frances Blaxwell) som bl a finns på nerks hemsida www.nerk.se och på katter.nu. Det ger bra info till förstagångsutställare.

Sisikarlstad
0

Åh va det där det stod om längd mm om burskynke?Flört jag fick höra att det skulle stå under Nerkeshemsida men vart?? Men nu vet jag! TACK!!!Kyss

Mindfields
0

Hej Ingela!
Om du är intresserad av att köpa ifrån Janitas Design så har jag bara varma rekommendationer. De är ganska dyra i inköp o man kan givetvis komma undan billigare om man syr själv.
Jag köpte mitt burskynke från dem för 5 år sen (har jag för mig) o det är lika snyggt o fräscht fortfarande. Håller färgerna o mått i tvätten :)
Lycka till!
//Malin

Froydis
0

lurt å tenke litt på hvilket stoff man bruker når man syr selv da, et som ikke rynker er jo lettest, men så skal jo helst ikke pelsen henge så godt fast heller hehe..

Noen som har det perfekte stoffet?

Anneli_G
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag använde ett jätte bra tyg… men jag kommer inte ihåg vad det heter…tror det är ett tunnt bomullstyg…det är lite ljusgenomsläppligt och det faller jätte fint… hmm.. ska föröka komma på vad det hette…

Anneli_G
0

Annars skall Chintz vara bra.. oxå ett bomullstyg som ofta användes i gardiner förut… har en glansigare yta…

Merlyn
0

S*Madison's har JÄTTEFINA burskynken till salu i varierade färger, rekomenderas varmt!!!

Runsviks
0

#9 tack… jag visste att någon i Umeå trakten syr burskynken men kom inte på vem… såklart! Susanne/Madison, hon syr snygga burskynken.

Carrocs
0

Jag har bomull och chintz i mitt burskynke, som jag sytt själv enligt tipsen på denna sida.

Så här ser hela setet ut
Det beige tyget är chintz, och det andra är cremefärgad bomull.

Mango
0

Tusen tack för ert engagemang! Jag funderar på vad jag ska göra och tur är ju att det finns lite tid kvar. Jag förstår inte riktigt grejen med skynkets funktion,vem är det egentligen vi vill visa det för? Att katten behöver vara avskild från ev. granne kan jag förstå men tittar domaren i "den" buren?? Om jag har förstått saken rätt så bärs/hämtas katten till en annan bur innan bedömning och sen tas den upp på ett bord framför domaren.Alltså, NÄR ser domaren burskynkskreationen? Eller är det för publiken man gör fint? Eller varandra? Eller…ja.jag fattar nog inte riktigt det här än..Jag vill ju inte att det ska synas SÅÅ tydligt att jag är helt rudis när det är dax så jag vill ju gärna vara "som alla andra"..haha,vill inte att Mango blir mobbad från start!! Tack än en gång för tipsen,jag grubblar vidare! Mvh Ingela & Mango

Anneli_G
0

Burskynket har som funktion att avskilja katten… sen gör man det fint för publikens skull och sin egen kanske =)… Så man får visa sin älskling från dess bästa sida!! (så har iaf jag förstått det =))

Froydis
0

hmm enig, og så hjelper det ofte katten til å slappe av når den er omringet av "hjemmelukt" og ting den kjenner.. Den får sin lill hule som den koser seg i.

Runsviks
0

Du kanske också ska tänka på att färgen du har på burskynket passa din katt, så att inte katten försvinner i burskynkets färg. Lycka till och vi kanske ses i Umeå, det blir vår nästa utställning.

Chamuels
0

Hej

Om du kan sy själv så titta på denna länken,under pysseltips.jag har sytt flera st. själv och det är inte särskilt svårt.Där finns många fler bra tips på denna sidan.Lycka till:)

http://www.janitasdesign.com/softspot/index.html

Mvh/Susann

EddaM
0

Jag köpte ett burskynke nu när jag var i Norge av hon som brukar vara på utställningar. Jätte fint i pälemorvitt o i ett glansigt tyg. Men jag skall sy ett själv oxå, måste ju ha ett nytt till en enkel bur med=) Men först så måste jag skaffa mig en symaskin=)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Syllan
0

Nu är jag äntligen klar!!!! Burskynkena (ja flera) är klara!!

Jag har sytt två stycken identiska skynken till två enkelburar. Pärlemorvitt glansigt tyg (precis som ovan), med detaljer i guldbrun. Och med en fluffig, brun, teddyfilt till botten. Blev skitsnyggt och väldigt fräscht.

Sen bestämde jag mig för att sy ett dubbelbursskynke också när jag ändå höll på. Eftersom jag hade en hängmatta i blått sedan innan så bestämde jag mig för att hålla mig till blått. Hade sån tur att tygaffären hade exakt samma tyg som hängmattan var gjord av! Köpte även tyg till en beige teddyfilt till botten. Men så när jag står vid kassan och ska betala så får jag se att dom hade så söta pärlor. Så jag bestämde mig genast för att det vill jag ha i framkant på burtaket.

Hoppas nu bara att katterna tycker att det var värt jobbet också:) För det har varit lite knepigt men helt klart värt besväret att få designa det själv. Jätteroligt!!  /Sylvia

Tinis
0

#18 Vad jag blir avundsjuk på folk som kan sy. Flört Försökte mig på att sy ett burskynke till min första utställning, eftersom tiden var knapp och kön till alla sykunniga lång. Burskynket blev snett och fult. Använde det en gång (för att nöden krävde det)  och skyndade mig sedan att beställa skynken både till enkel- och dubbelbur från Janitas design. Hade ju sett vilka fina skynken alla andra hade.Generad

#5 Är liksom du jättenöjd med mina burskynken från Janitas design. Lite dyra kanske men bra kvalitet.Glad

Tinis
0

För er som är sykunniga finns en lättläst instruktion om hur man syr ett burskynke på sydkattens hemsida.

http://www.sydkatten.nu/bilder2/utstallning/Sy-burskynke.pdf

chivasilverviva
0

Vi köpte indisk bomull och sydde enl. instuktioner från http://www.janitasdesign.com/softspot/index.html, var lite krångligt i början men man klurar ut det rätt snabbt. blev riktigt bra till slut och tog kanske 2 dagar att sy och då höll vi inte på allt för länge. men janitas design har som sagt otroligt vackra skynken som man kanske kommer köpa senare om man vill ha ett riktigt snyggt och tröttnar på sitt eget hemgjorda :)