Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 03-avel-genetik-uppfödning
Läst 714 ggr
Labolina_73
0

Vad kan ha hänt??

Jag undrar,, vad är det som kan ha hänt när en kattunge dör så pass sent som efter ca 5-6 veckor eller senare?

Jag har sett på flera hemsidor att detta sker och undrar då varför..?

Att dom dör i samband med förlossningen är ju kanske inte så konstigt om det drar ut på tiden osv,, men så sent?!?!

Tacksam för svar..

kram

WesthKiowas
0

Hjärtfel som blir värre i takt med att hjärtat växer kan ju vara en anledning. Infektioner kan väl vara en annan anledning. Missbildningar i organ mm.

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Labolina_73
0

ok,, tack..

Ixatrixa
0

Jag förlorade en kattunge omkring fjärde veckan på grund av att hela kullen drabbades av en bakterie som gjorde att de kräktes och fick diarre…..fick inget pencilin av vetrinärerna först …hade jag fått det i tid så hade troligtvis hon också överlevt.(Är fortfarande väldigt arg och ledsen över detta) Stå på er när vetrinärerna domderar med er!

Det kan hända så otroligt mycket saker med de små liven…

I senaste kullen var det en hona som stukade sig ganska kraftigt då hon hade somnat och trillat ner från klätterträdet. Kattungar är väldigt känsliga för stukningar och får lätt feber och kan bli riktigt dåliga så hon fick en kur så blev hon pigg och glad igen.

Sedan är det missbildningar, virus,hjärtfel osv osv…precis som #1 nämner.

Awanathas
0

något man också alltid kan göra är att kontakta uppfödaren i fråga och höra efter lite försynt vad som hänt.

menar fråga skadar aldrig och vill de inte svara så
gör de nog bara inte det.

men frågar man inget så får man inget veta Flört

WesthKiowas
0

#4 Det är sant, tyvärr blir det oftast bara en massa spekulationer och prat bakom ryggen på folk. Mycket bättre att fråga rätt ut. Sen tycker nog jag att vi uppfödare skulle vara mer öppna när vi råkar ut för tråkigheter, det kan ju faktiskt vara till stor hjälp för andra om vi delar med oss av våra erfarenheter.

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Froydis
0

Jeg mistet ei i mitt først kull, da var de 3,5 uker og mamma`n fikk eklampsia… tre av de små fikk store kramper i mage tarm da de måtte over fra bare morsmelk og til morsmelkerstattning i så stor alder, og desverre så døde en av dem… Fall fra stoler eller klattrestativ kan jo også være meget farlig.. og de små klatrer jo som bare det i 4-5 ukers alder..

Labolina_73
0

Hej,, jag hoppas inte att jag sagt något fel.. jag menar,,, visst kan jag ju fråga uppfödaren direkt,, men det var inte alls så.. utan bara rent generellt om vad som kan orsaka att dom dör..

Det måste ju vara superjobbigt för uppfödaren att det sker och då vill man ju gärna att det finns en förklaring,, eftersom jag själv ska para mina tjejer så vill man veta allt eller ja iaf så mycket som möjligt innan jag börjar,, jag har frågat många frågor och hoppas inte att ni misstycker.. :-)

kram

Runsviks
0

Fråga!! det är på så sätt du får svar på dina frågor och funderingar. Det är bra att du förbereder dig på att allt kan hända vid en kattfödsel och med kattungar, det är jobbigt och tragiskt när man förlorar en liten kattunge som man så länge har längtat efter. Vi fick prov på det i våra två första kullar och det känndes tufft. Men vi bet ihop och fortsatte och det ångrar jag aldrigGlad 
Vi hade mycket stor stöd från Sylla/Wildwood's, vår uppfödare.

Awanathas
0

jaa neej inte har du sagt något fel!:)

som jag skrev, frågar man inget får man ju inget veta ;)
så det är helt rätt, fråga på, så mycket som du bara kan :)

sen kan jag rekommendera dig att köpa Ylva Stockelbergs Kattuppfödningsbok (Avel&Genetik.. det är abbessiner på omslaget) tyvärr är den borta ur sortimentet men du kan köpa den beg på blocket:)

Labolina_73
0

#9 Tack.. :-)

Fanns bara en på blocket tyvärr.. och den var såklart såld.. får kolla vidare.. kanske finns på biblioteket eller nåt.. :-)

Mindfields
0

Typiskt, jag hade en över innan som jag sålde..

erspers
0

finns på adlibris.se för 92:- ..snabba dig så kanske du hinner få en..dom kanske inte har sååå många på lager

Mindfields
0

Ja, jag såg den där oxå, skulle tipsa ;)
De är jättebra att beställa ifrån!

www.adlibris.se

Lycka till, Labolina!

erspers
0

verkar som om dom tagit slut nu..dessvärre..går iaf inte att lägga i "kundkorgen" längre

Tinis
0

Ylva Stockelbergs kattuppfödningsbok har nog varit slut ett bra tag. Var inne på adlibris för nån månad sedan och då stod det att den var slut hos förlaget. Nån kanske borde tipsa det aktuella förlaget om att det finns ett rejält sug efter den.Glad