Silverpels
Hei igjen! Siden sølvpels blir nevnt både på tufse- og øre-diskusjon tenkte jeg det var like greit å åpne en ny rubrik
. Mange sier ingen avler på silver lengre, men hei hei, her er vi :-) . Er selvsagt klar over problematikken med pelskvalitet, egnede avlslinjer etc. Men siden vi er så heldige å ha Nemi og Aisha, med Sekan-linjene og fargene vil vi i alle fall ikke la være å forsøke! Venter nå på parring med vår Gabor fra MarMichel, og håper jo da på at han bringer alt sitt videre, men at mamma Nemi bidrar med pelsmengde og farge :-)

de er jo bare skjønne da, damene deres.. Skal ha sølv en gang jeg også…..
elsker sølv..

Har ju kikat in era tjejer mer än en gång pga sekan-släkten och silvret ;) Hade ju varit ännu mer spännande med Gabor-parningen om han inte varit så brunt brun… Hoppas han inte ger ifrån sig någon rufism till barnen!
Har ju en ättling till Sekan Sölvtiger i vår Älva, men hon har tyvärr rufism i ansiktet och längs ryggraden, annars är det fin silver. Hoppas dock vi kan bättra på silvret i nästa planerade parning mellan Älva och en svartsilvertabby hane, men det är ju inte förrän i 2008. Lååångsiktiga planer, som sagt ;) Hade ju en silverhona på parning hos Sölvtiger för lääänge sedan, men det blev tyvärr inga ungar :(

Vi har just nu en silverkull på fyra kattungar hos oss som är 5 veckor imorgon. Två silver-tabby, en silver-tigre och en svart/smoke. Silvertabbyna är jättehärliga i sitt silver medan tigren är något mer otydlig. Sjäv tycker jag att silver är väldigt snyggt och era flickor är verkligen två riktiga skönheter.
Här är en bild på Wilma för en vecka sen, ska ta nya foton imorgon då de blir 5 veckor. //Kaisa

Måste ju bara visa upp Bullen Berglund, gillar hans silver!

Hei Dag og Nina!
Ja jentene dine har en fin sølvfarge. Jeg mener at en ren sølvfarge er en sølvfarge som er så klar at skjærer over i blått. Det skal være skarpe klare kontraster uten noen antydninger til brunt eller varme i pelsen.
Unnskyld at jeg sier det, men jeg syns bortsett fra jentene så er det ingen av overnevnte katter som har bra sølv. De er brune/varme rundt munnen og øynene.
Ved å bruke Gabor som er så varmbrun tror jeg nok desverre at du vil få mye rufisme. Bare se på din kombinasjon med Odin, og han var til og med ganske kald i sin farge og allikevel ble det en noe rufisme. Skal man avle for å få frem sølv må en bruke enten kaldbrun, svart eller aller helst sølv på sølv. En må tenke også på pelskvalitet, men det ser ut som om en svart katt kan forsterke pelskvaliteten uten at sølvet blir så mye forringet. Det viktigste er jo god pelskvalitet mot god pelskvalitet.
Legger ved et bilde av hva jeg mener er ren sølvfarge. se den rene kalde fargen som er så kald at den skjærer over i blått.
Julie

#9 Jag måste nog säga attt jag inte riktigt håller med dig om att färgen på Bullen skulle vara en dålig silver jag tycker fortfarande att hans silver är bra om man bortser från det lilla varma runt nosen. (som förövrigt kommer och går, ibland syns det inte alls)
Ååå jeg rett å slett digger deres sølvkatter hos Nordlibakken altså
Og Gabor er jo helt fantastik - så send han en tur ned hit neste år da?
he he….
Bare tøyser - våres sølvjente har planene sine nesten i boks - men vi leter å leter
Håper på å finne en flott sort/hvit eller har jo sett på en creme - men er noe usikker enda. 
Jeg syns Tia har en vakker sølvfarge. og hun er mere mørk blå enn sort. as 09 23

Skaujentas: Ja, du vet redan att jag tycker Serenity och mamma Älva har för mycket rufism i ansiktet men det var därför jag nämnde Serenitys ben - de är inte grådassiga som silver ofta blir emellan de svarta 'ränderna' utan klart frostvita (iallafall på vissa ställen…). Alvarins kontraster är läckra :) Håller också med om att för att få fram det rätta silvret måste man hålla sig borta från de varma färgerna.
För att få den där härligt svarta färgen i mönstren behövs rätt kvalitet på täckhåren :) Lite trött på att silverkatter ofta har dåligt rykte vad gällande pälskvalitet :(
Rufism i silver kan variera rätt mycket över året. Älva t ex påverkas mycket på ryggpälsen i hur mycket hon är utomhus. I ansiktet har hon dock alltid brun nyans, tyvärr. Lite måste man ju få jobba på också ;) Liiite orättvist är det att visa upp en silverkatt med vitt i ansiktet runt nosen där rufismen brukar synas som bäst ;p

Och jag har en svartsköldpadds smoke. Hon är ett bra silver, alldelles vit i botten. Silvret lyser upp här o där blandat med svart o creme. Ett virrvarr av färger som jag tycker är fint=) Vi får väl se hur hon ser ut när pälsen blir längre=)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

Att para silver med silver ger inte dålig pälskvalitet utan vad jag märkt, så är det som sagt väldigt individuellt.
Är också evigt trött på att höra om silverkatters dåliga pälskvalite!
Roligaste gången jag varit med om…var när en domare stod och beklagade sig över silverkatters dåliga pälsar och sedan fick hon känna på min Cynklavia …..och hennes kommentar var
-Det kanske inte var så dåligt ändå;)
Jag har katter med dåliga pälsar och så har jag katter med bra pälsar…så enkelt är det.

Sara har veldig bra pelskvalitet men sølvfargen er dårlig. Hennes barnebarn har mye finere farge.

Jag älskar silver och funderat förut på att satsa på silver och leta efter hanar med bra kall färg/bra silver. Iom att det inte är poäng på färgen så blir det svårt, speciellt då det inte är så gott om avelshanar till att börja med här uppe i norrland, det inte som att man vill gå ner på typen bara för färgens skull. :/

Hej!
Undrar bara lite över definitionen "dålig silver", för jag har fått uppfattningen om att en "dålig silver" är en katt med väldigt lite silver, så att det vita i botten knappt syns.. Rufism är en helt annan sak, och rufismen har ingenting med mahognygenen, som gör bruntabby katter varma i färgerna, det har jag fått förklarat för mig av en erfaren silveruppfödare. En "bra silver" är då för mig en katt med klart silver i botten av pälsen. Loppan (på bilden) är en bra silver för mig, men med rufism.. Mycket rufism.. Stundtals är hon nästintill aprikos.. 
Vad beträffar rufismen har jag också fått veta att den kan dels påverkas av solljuset (precis som svarta katter periodvis ser mer bruna ut än svarta) och dels av vilket foder man ger.. Om man ger fel sorts foder som innehåller…muttermutter, sånt här kommer jag ju aldrig ihåg…
nånting så kan katterna bli mer rufistiska än annars..
Nåja, silver är bland det finaste jag vet, och framförallt fina svartsilvertabbys! Mumsigt!
Mvh Malin
Mulan…för mig är en bra silver, en katt en med klara kontraster och ingen rufism….men det är ju bara min smak;) *skratt*
Min Ragna-Rök …har ganska bruna toppar när solen lyser på honom….men hans döttrar och barnbarn som är resultat av silver+silver parningar har ingen rufism…så mitt mål är att inte ha någon rufism på mina katter.
Skulle jag para med en mönstrad silverkatt …så skulle jag få svårt att hitta en lämplig partner då de flesta tyvärr har rufism.
Jag har jättesvårt att hitta smokehanar med bra kontraster…som har mjölkvitt silver och inte är halvdassiga.
På toppen av detta skall de vara snygga och trevliga också*fniss*

#27 Ja, jag vet, det är olika hur man definierar dåligt silver, jag har "fått på pälsen"
för att jag sa dåligt silver om en rufistisk katt av en domare jag gick assistent hos o då ändrade jag min definition.. Enligt domaren så är det mängden vitt på hårstråna som avgör huruvida katten är bra eller dålig silver.. Nåja, skit samma hur man väljer att definiera tycker jag, bara man är på det klara med vad man menar.. fniss…
Å du, Ixatrixam jag har en svartsmoke bebispojke här hemma nu.. fniss.. men tyvärr har han en yttepytte vitfläck mellan bakbenen.. 
#28Han är rackarns söt vettja …..har varit inne o spanat;)
Jag har fått lära mig bland annat om smokar att silvret liksom bara skall synas när de rör på sig( detta gäller andra raser…korthår oså)….lite svårt på en skogis och en perser med kan jag tänka mig som har kragar o annat som sticker ut.
Personligen älskar jag mycket silver och gärna spökmarkeringar på mina skogisar så det blir liv i smoken…tur att vi inte "har" färgbedömmning;)
Tänk om de skulle ha rätt färg på ögonen med;)
#17 Min lilla Pärla har inte tillstymmelse till rufism. Nu är hon 17 månader och har haft bra kontraster mellan svart och silver i mönstret hela tiden, dessutom en fenomenal pälskvalitet.
//RolfH

Heisan alle sammen!
Ja der fikk jeg noen reaksjoner. Vel som flere over sier så bedømmes jo ikke skogkatten for farge og heller er det ikke definert hva som er bra sølv. Derfor bedømmer jeg fargen kun på om den er ren eller ikke. Altså om den har rufisme eller ikke. Jeg personlig syns at veldig lys sølv med mye hvitt er lekkert. Mens andre sier at sølvet skal være mørkt, andre sier at det skal være på hårstråene halvparte hvitt ned mot bunnen og andre farget. Nåja….jeg har en jente hjemme som har flotte kontraster og en ren sølvfarge og hun er hvit i bunnen og mørk ytters. Men jeg har en annen jente som også er helt ren i fargen, men ikke med disse kontrastene. Hun er sølv/grå-farget helt ned mot huden. Men det er ikke noe tvil om at hun er sølv for det. Og min mening er at hun har et bra sølv fordi den er helt ren uten rufisme. Jeg antar dette koker ned til et definisjonsprøsmål.
Men jeg våger allikevel å påstå at en sølvkatt med mye rufisme kan da ikke være bra sølv. Hvordan sølvet skal fordele seg på hårstrået og hvilke kontraster det skal være blir vel mere smak og behag
Ad pelskvalitet så forandrer jo genet før sølvfarge fargekornets overflate og dermed påvirker pelskvaliteten. Men det ser ut som om den påvirker i all hovedsak underullen og det ser en jo at det er der sølvet fungerer sterkes, altså på underullen. Den jenta hos meg som har best dekkpels er sølv, men hennes underull er helt jævlig og tover seg hele tiden. Min røde jente tover seg aldri og har en grovere underull, men hennes dekkepels kunne vært kraftigere og lengre. Hva er så bra pelskvalitet?
Derfor lurer jeg på at siden sølvet påvirker underullen mest at det derfor underullen som har en tendens til å bli for fin, nettopp på grunn av sølvet og det er den biten jeg mener en må ha litt i tankene. Ulrica/Restless sin jente Älva har en god pelskvalitet syns jeg fordi hennes undeull tover seg ikke. Det viktigste uansett er jo å bruke god pelskvaltet på god pelskvalitet. Jeg har ingen problemer med å kombinere sølv med sølv.
Sølvets kaldhet styres jo av polygener som må samles(desto flere jo bedre) og derfor tror jeg at kald farge på sølv gir en bedre sølvfarge en polygener for varm farge. Da gjelder det å samle disse polygenene da som styrer sølvets renhet/kaldhet.
Det er godt vi har forskjellige meninger!
Hilsen til alle der ute!
Julie

kan jeg få kopiere hardisken din Julie?? Du er sååå flink på farger altså.. mye annet også men der er du mer som et leksikon.. 

Frøydis, du får tenke som meg. Vi lærer så lenge vi lever eller vi kan spørre Julie.

hihi ja det var ikke dumt du.. det sskal jeg gjøre.. hadde jeg nå bare fått opp bilde i ruta mi så hadde jeg slippet å se ut som en skygge.. får det ikk etill