Genetiksida
Hur många skulle vara intresserad av en sida där man kan ange föräldrarnas färg (fenotyp + genotyp) och den visar vad eventuella kattungar skulle få för färg?

En sådan sida vara av stort intresse, eftersom jag letar hane till Narnia.

Bra ide// rita

Det är en jätte bra ide=)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Jag tycker inte att det är några problem att räkna ut det för egen maskin, å jag skulle nog inte använda en sådan sida…
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Jag kan oxå räkna ut färgutfallet, men är därför inte alls emot en sådan sida, det kan ju vara till hjälp för många andra!!!!!!// Rita

Ja som jag som e helt borta, har aningar men är ändå dålig på det.=)
S*Luddhuvet´z

#6. precis,,,,,,,,,vi ska ju inte vara ego,,,
,,utan hjälpsamma// Rita

Ytterst bra idé tycker jag också..
Tror det skulle vara en sida till nytta för många uppfödare!
Jag hakar gärna på och bidrar men vart ska den sidan finnas då, under avel/genetik/uppfödning? // Maja
Vore en jättebra ideé. Själv sitter jag med genitikböckerna och försöker lära mig så mycket det bara går, men det hade varit toppen att kunna kolla sig själv lite. /Sylvia

Klart att det finns intresse! Jätteroligt att du gör en lathund och även har med amber som ibland glöms bort.

Ett tag var jag väldigt sugen på att strunta i amber, det gjorde det hela rätt mycket svårare. :D
Jag hoppas på hjälp med att leta buggar när det blivit klart. :)

Ingen dålig idé och jag som har amber i våra katter ställer gärna upp och testar. Tack för att du inte glömmer bort amberkatterna
Snyggt jobbar Pia!

Kjempeflott! Vil absolutt sette pris på en slik "kalkulator" . Om man benytter denne sammen med t ex Pawpeds vil vi kunne oppnå en stadig større sannsynlighet for resultater på kattungene.
BRA!
Glöm inte det där krångliga med vita katter heller! ;) /Sylvia

Bra jobbat, vad du e duktig
// Rita

Jag valde att inte ta med vita katter då jag inte har någon funktion för vad föräldrarna har för färg under. :(
Fast iof kan jag ju lägga till att tillsammans med amber och silver så kan man även lägga till att katten är vit… jag måste fundera på saken…
Vad måste man tänka på med vita katter?

Det vita är ju inte nån riktig färg för det döljer ju bara den riktiga färgen, så jag förstår inte vilken funktion ni är ute efter så?

Det handlar bara om hur jag har programmerat det och som jag skrev så fick jag för mig först att jag skulle lägga till vitt i listan över färger men kom på att det funkar ju inte riktigt. Nu när Syllan påpekade det med vitt så kom jag på att det är ju bara att göra som med Amber och silver!
Jag skrev koden i ren inspiration och då är det inte alltid det blir så snyggt som man kunna önska. ;)

Ja då förstår jag hur du menade! Trodde först du skulle lägga vitt som en egen färg och då hade det ju blivit knas

Nu finns vitt med. :)

Va duktig du är! Jag är såååå sugen på att prova!

Jag är just precis klar med mina 876 rader kod och nu är det dags att buggtesta så jag hoppas på mycket hjälp. ;)
Alla som hittar en bugg får en kram. :)

Coolt Seerath!!! Måste prova!!

Jag har redan hittat massor med buggar själv *pust* bara att fixa…
Hej Seerath!
Mycket bra idé med en automatisk uträkning av färgutfallet, tycker även jag som håller kurser i färggenetik på katt. Men efter att har testat din uträkning med ett busenkelt exempel av färgutfall, så hittade jag flera fel i svaret. Exempel; sköldpaddstabby-vit hona med svarttigré-vit hane. Svaret gav endast sköldpaddshonor, vilket är fel då det även kan bli svarta honor. Spotted är en dominant gen. Vitfläck är beroende av hur mycket föräldrarna har. Ex. två harlekin-vitfläckar kan inte ge ungar utan vitt.
Vill du ha hjälp med färgenetikens "lagar" så kan du kontakta mig på mail mika @ trifidia.se (inga mellanslag) eller mobil 070-650 59 00.
Mvh
Mika

Sköldpaddsfelet är fixat. Finns säkert många fler såna buggar, koden är just skriven och det är många olika kombinationer att testa. Tack för påpekandet!
Jag valde att inte koncentrera mig på mängden vitfläck i den här versionen utan låta det finnas med i senare version när resten fungerar som det ska. Det blev för mycket att försöka få till alltihopa korrekt redan från början. :)
Jättebra! Vad duktig du är

Om man parar tabby med spotted så kan väl få tabby?

Den spottade måste väl bära på tabby?

Så måste det väl va, kanske. Blev osäker nu.

Finns under genotypiskt att katten kan bära på tabby så om man vet att den gör det är det bara att kryssa i. :)

Den parningen som jag skall göra på min hona ja det var ett stort färg utfall o det kan nog bli vad som helst=)
S*Luddhuvet´z

Snyggt jobbat Seerath. Kanske kan du lägga till siameser och orientaler längre fram :D
Mixi, kom ihåg att programmering är svårare än genetik.. Det är lätt att nåt litet blir fel med 800+ rader kod..
Bra jobbat! Du är superduktig! Och jag håller med #36 , koder är inte att leka med. Väntar spänt på det färdiga resultatet. /Sylvia
Bra jobbat! Den sidan kommer jag absolut att använda! /Tina
Usch, jag ser att jag såg hemskt dryg och otrevlig ut i mtt inlägg. Vad jag menar är att jag själv inte tycker att det är något större problem att räkna ut färgutfallet, men självklart skulle det vara roligt med en sådan sida. Och det finns säkert jättemånga som skule uppskatta den!!

Nu har jag tyvärr hittat en bugg, om man väljer svart solid hona som är tabbybärare och en rödsilver tabby/Vit dilutionsbärande hane så får man bara fram vad man kan få för färg på hankattungar, inte något på honor.

Oj, det var intressant, ska jag genast kolla på. Tack för tipset!

Nu ska det funka!
Jag hittade några till buggar när jag var där och petade, med den här takten är sidan snart klar. :)

Men jösses va snabb du är! Imponerad!!!

Kanske är så att jag har för lite att göra denna fredagkväll. ;)
Hahaha, du menar att även du sitter vid datorn så här på fredagen. Men oj, om jag skriver detta så gör ju jag detsamma. Men ni måste hålla med om att datorn funkar så bra med katter :) Alltid är det någon som passar på att utnyttja ett varmt knä som bara sitter still. /Sylvia

Jag har inte en enda katt i knät. :(
Är däremot omringad av hushållets tre katter. :)
Skönt att du inte är ensam när du gör denna supersida för oss noviser:) /Sylvia

Gud vilken bra ide! :) Jättebra sida, den ska jag använda ofta! :)

Vilken kanonsida. Jag har testat lite och vad enkelt det blev helt plötsligt. Verkligen snyggt jobbat Seerath!
/Marie
Bravo. Fantastiskt lätt nu ju. Hittar inga buggar heller.
//RolfH

Wow! Herre gud vilken oersättlig hjälp! I alla fall för mig som inte är jätte duktig på etta med fäger osv.. Tack snälla Pia du är en riktig ängel! 
/Mia

Wow…vad duktig du är!!! Fantastiskt!!! *tack*

Bravisimooooooooooooooooooooo

Oj, jag har varit så upp i att lämna ifrån mig kattungar så jag har missat din genetiksida. Har ännu inte hittat några buggar. Du får TOPPEN betyg av mig.

Kanonbra ide!! Har varit inne och kikat och det ser jättebra ut, vad duktig du är!!!
…. // Åsa
Super duktig är du och ger dig toppen betyg jag med
Dags att börja länka till din genetiksida! 
Jag har ett litet bryderi. Jag la in min senast kulls kombination. Svarttabby-vit hona, solid svart hanne. Första gången jag testade så fick jag inga tabbymönster på ungarna. Andra gånger testade jag att lägga in tabby på genotypen på pappakatt. Då fick jag bara tabby på ungarna. I verkligheten fick jag två spotted och en tabby (och två solida)

#58 Ah, där har vi ett till fel, tack för påpekandet. Det ska numera vara fixat.
Sidan är fortfarande under betatestning så man kan inte lita på den ännu. :/

Måste bara berömma dig igen för ditt flit!

#60 Tack :) 

Det har gått ett bra tag utan nått påpekande om ett fel. Ingen som hittar nåt mer som inte stämmer?

Då det varit så tyst ett längre tag så har jag lanserat v 1.0 nu men lite förbättrat utseende. :)
Förhoppnings är kalkylatorn felfri nu men jag kan inte lova till 100% så om ni märker något konstigt så säg till!
Hoppas den kommer till användning!

Hej jag undrar..
Hur vet man om och vad en katt är barare av? jag har så himla svårt att förstå det..
snälla hjälp mej förstå.. :-)
Å vad du är duktig Seeerath. Jätte bra och rolig sida.

#64 Det är inte alltid man kan vara säker förän man testparat och ser det. Innan man har testat att para en katt kan man kolla bakåt i stamtavlan. T ex, har du en spotted katt som har en förälder som är tabby, då är din katt tabbybärare. Samma sak om du har en svart, Röd, Svartsköldpadd m.m. och ena föräldern var blå,Creme, Blåsköldpadd… då vet du att din katt bär på dilution. Det kan även ärvas längre bak men det blir mindre chans/risk att katten bär på anlaget. Man kan också kolla på syskon, har katten en diluterad/tabby/amber syskon så är chansen stor att din katt bär på anlaget för det.
Förstår du mitt försök till förklaring eller ska jag försöka utveckla mig lite mer? :)

hahahaha,,, eeemn,,, jag tror jag förstår men hm endå inte… det är ju en djungel detta.. :-D
Jag har en blåvit tabby hona, + att jag har en svart solid hona min blåa ska jag para med en rödvit hane, båda är tabby, avkomman bör ju då bli tabby? eller?
min honas mamma är as 09 och pappa är n 09 22 men färgändras lite nu och då till ns 09 22
hanens mamma har NFO f 09 22 och hanens pappa har NFO d 22
färgerna på avkomman vet jag redan men asså… vad dom bär på.. ibland känner jag mej helt vilse i detta, men så är det när man är ny i gemet och vill lära sej så mycket som möjligt med det man ska hålla på med.. vill ju lära mej mycket innan första kullen. :-)
hoppas ingen misstycker alla mina frågor.

Om båda föräldrarna är tabby så blir det bara tabby, möjligvis om dom är solidbärare så blir det solida också. Troligen alla med vitt men kan bli nån utan också.