ang id-märkning.
Hej alla uppfödare.. :-)
Jag har sett på vissa hemsidor och annonser att dom flesta är id-märkta med chip vid leverans,, vilket jag tycker är superbra,, men endel märker inte kattungarna utan tycker att det får nya ägaren gör om man vill.
Min fråga är då? är det ett krav från Sverak att man gör det innan lev eller är det upp till var och en uppfödare att avgöra?
//Linda

Det är upp till var och en, finns inget krav. En del vill märka sina katter när de blivit lite äldre. Jag märker mina kattungar innan leverans, det är ju väldigt smidigt eftersom jag är id-märkare själv. Jag tycker det är en bra service till de nya ägarna eftersom det ofta kanske inte blir av annars.
Håller med om att det är bra med ID-märkning och det är ju ett krav på utställningar iom katten fyllt 10 mån. Det jag och några fler reagerat över på utställning är att det kollas OM katten är chippad, men ALDRIG att det jämfört kattens nummer med numret på stamtavlan, i princip kan ju vara vilken katt som helst!

mm ok,, tack…
ja jag tänker oxå chippa mina kattungar sen men undrade om man var tvungen eller inte… hm undrar varför inte alla gör det… tror ni att det kan vara en ekonomisk fråga?
Men så dyrt är det ju inte..
Jag tycker det är bra service till den nya ägaren som slipper beställa tid hos veterinären direkt, sedan är man ju säker på att ens avkommor bilr idmärkta! Jag anser att Alla katter bör vara idmärkta, antingen via tatuering eller chip. Tatueringen är ju smidig att göra vid en ev kastrering och chipet kan ju ges i samband med tex andra vaccinationen… Nackdelen med tatuering är ju att den kan blekna och bli otydlig efter ett antal år, men jag tycker det är viktigt att vi propagerar för just detta, att alla katter får någon form av identitet, huskatt som raskatt. Sedan får kanske plånboken avgöra vilken sort det blir…
#4 Håller verkligen med dig om att ALLA katter borde ha ID-märkning. Jag har ju tre raskatter och numera två huskatter och det är ingen som ifrågasätter eller tycker att det är konstigt att raskatterna är märkta, däremot så blir många förvånade över att huskatterna är det (eller rättare sagt så kommer lille Escut att bli det på onsdag). Egentligen så tycker jag nästan att det är viktigare på dem eftersom Skrik (den äldre huskatten) är den ende som är utekatt, Escut kommer bara att bli det om han liksom Skrik visar tecken på att må psykiskt dåligt av att inte få komma ut och röra mycket på sig. Det enda som jag är fundersam över är om polisen/katthem alltid kollar på huskatter om de är chip-märkta? Jag är inte speciellt förtjust i tatuering, delvis pga som du säger att den kan blekna.

#5 Numera skall i alla fall polisen ha en chip-avläsare att tillgå och de ska kolla efter märkning. Sen om de gör det eller inte, det vet jag inte. Tror faktiskt att även katthemmen är skyldiga att kolla om märkning finns.
#6 Man får ju verkligen hoppas på det. Helst ska ju inte situationen uppkomma alls men man vet ju aldrig…

mm,, men d¨å har vi samma åsikt om att dom SKA märkas,, alla mina katter 'r märkta och jag kommer att märka mina avkommor oxå.
Men jag undrar lite varför inte alla gör det eller varför inte sverak har med det i sina regler,, dom har ju så många regler annars så varför inte det?? som iaf är viktigt,, tycker jag.