Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 2108 ggr
Oceansey
0

Kattsand

Är det någon som har ett bra tips på kattsand. Jag tror jag har prövat på det mesta. Antingen så ryker det sand och till och med katterna nyser, eller så luktar det FÖR mycket så katterna nyser, eller så luktar det inget utan bara katt kiss istället.

Jag har prövat både klumpbildande och icke klumpbildande, men jag vet inte mer. Den dyraste jag har använt (Everclean Low track) har nu börjat ryka.

Sen har jag det problemet att det ligger sand överallt! Även med ett "lock" på toan.

Så vad tycker ni därute, vilket ska man använda?

Sissi
0

Jag använder Everclean, men har funderat på att gå över till Cal le cat's kattsand.

Nästan alla sorter av kattsand dammar mer eller mindre, sanden de får med sig under fötterna är nog inte heller mycket man kan göra åt.

callecat

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Frostvikarna
0

Här i huset så har tdet testats ett antal olika sorter och vi har kommit fram till att Kittys?? tror jag den heter, en blå förpackning , finns på både coop och willys. Jag tycker det är den absolut bästa sanden vi testat.

Kattilaforsens
0

Jag har också provat en mängd olika sorter men det slutar alltid med att jag återgår till Ever Clean Everfresh Med uppfödarrabatt får man var 5e paket på köpet och då blir det ju inte riktigt lika dyrt.

WesthKiowas
0

#1 Den skulle jag också vilja prova men den finns tyvärr inte i närheten.

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Labolina_73
0

#4 dom har ju hemkörning och jag tror att det gäller i hela landet..

Den sanden är superbra,, dammar lite men det kommer man ju aldrig ifrån,,

Jag har nu börjat med peewee lådan med pellets och den tycker jag är helt klart bäst. När man väl fått katterna att gå på den.. ;-)

//Linda

blondifire
0

har precis bytt från everclean till pet´s pal.den är finkornig,dammar inte o så svagt parfymerad att du känner det först när man städar lådan..bästa j haft hittillsSkrattande

S*Winsnes Wilda

Christina-S
0

Vi har provat lite olika sorter men alltid gått tillbaka till Everclean low track. Tyvärr så tycker jag att den dammar mer nu än vad den gjort tidigare. Cal le Cat är billigare än Everclean men döljer inte lukten så bra. Och då hade vi bara en katt - så hur det blir med flera vill jag inte tänka på.

Jag har funderat på PeeWee lådan med pellets. Jag har också sett att det finns någon form av kristaller man kan använda, men vet inte hur de fungerar. De bör ju var dammfria i alla fall.

/Christina

[Skogsjentans]
0

Skrattande Jag har haft PeeWee i bakgrunden i snart 10 år. Har prövat diverse sand och tycker nog att sågspån i pelletsform är den bästa lösningen med tanke på katternas hälsa.

Katterna inandas stendammet år in och år ut och man kan ju bara tänka sig att det faktiskt klumpar sig även inuti kattens nos, svalg och lungor!

Nu ska jag bara vänja alla med att gå på PeeWee lådan, sedan är det slut dammat här hos Skogsjentans!

//Marianne

BlueBlond
0

Jag provad också Cal le Cat och jag tror att det var den sämsta sand jag har haft. Den klumpade jättebra men den dammade och tog inte bort doft över huvudtaget, ville inte ens tänka tanken på att ha den med fertil hane. Gick tillbaka till super benek igen och lär behålla den, har haft den i 1 ½ år och är supernöjd.

Mizzi
0

Jag har bara en katt just nu så därför har jag Best Friends Frech & Easy finns i vanliga affärer.

Håller lukten borta superbra, bara att spola ner i toaletten när det är dags för byte, det löser upp sig och försvinner.

Lenlita
0

Har också provat en hel del kattsand men jag kommer tillbaka till den som jag tycker är allra bäst och det är Tidy Cats… För mig så finns det ingen kattsand som är bättre. Visst många tycker den är dyr, men jag anser att den är värd vart enda krona…

Pulcherimas
0

Använde tidigare Ever Clean, men sedan de bytte leverantör till sverige, använder jag nu vanliga Pussi! Har i lite, lite parfymerat puder (från djuraffären) då jag byter sand, och det fungerar utmärkt. Har upptäckt att priserna skiljer sig markant beroende på vilken affär man kikar i; OBS Forum = 89:-    Willy´s = 59:- !!!!

/Monica

solfager
0

har flera fertila hanar och har inga problem med Callecat´s sand och lukt. Dammet kommer man inte ifrån och inte heller sanden överallt på golvet eftersom det sitter kvar i tassarna. Callecat finns som hemkörning, vissa djuraffärer säljer det och vet iaf en veterinär som säljer det.

Fitnesscats
0

Jag har också testat en del olika kattsand, men äntligen hittat en som funkar för mig och som passar mina katter, Extrem classic ( grovkornig), dammfri, babypuder i sanden, kostar 159 kr/10 kg säck. Har två fertila hanar här hemma, men jag tycker den sanden funkar bäst  här hemma. Man får var 10:e säck gratis. Räcker super länge och håller måttet.

*Mvh Eva-Helen*

AngelicaT
0

#14 TIPS! Är du uppfödare och går med i Lupus uppfödarklubb har du även 15% rabatt på var påse av Extreme Classic. Prata med din butik.

Sedan jag började med EverClean har jag inte velat prova något nytt, jag är så nöjd man kan bli förutom att den dammar lite.

[michaelalundgren]
0

Jag använder mig utav Callecat's sand, och är supernöjd! Visst det dammar en del när man häller upp sanden, men jag tycker dock att den är bättre än EC och betydligt billigare också!

Är det bara tillräckligt mycket sand i lådan så att dom kan täcka kiss och bajs bra så täcker den lukten bra också. Och jag har ändå fertil hankatt..!

Tror att dom dock bara har hemkörning i Sthlms-området.

BlueBlond
0

# 13 och # 16 jättebra för er att ni tycker sanden fungerar för er.

Min väninna som har 3 katter tyckte också den var bra, men jag och en annan granne gillade inte den alls. Kan kanske vara lite olika beroende på hur katternas doft är eller hur känslig man är. Jag har alltid mycket sand i lådorna och byter sand och skurar lådorna varje vecka, så hos oss berodde det inte på det iallafall. Tur det finns så många olika sorters sand att välja mellan, då borde man kunna hitta en som passar ens krav Glad

Angående hemkörning så kör de ut i hela landet beroende på hur mycket man köper.

Fitnesscats
0

#15 Tusen tack för tipset, har mailat dem.Glad

erspers
0

Vi kör med Extreme Classic Black Label o är kanonnöjda med den..har provat massor av andra sorter också men återkommer alltid till Black Label…

//Stefan

Froydis
0

#8 Jeg prøver ut Peewee nå, men doen er for liten! De besjer på utsiden like ofte som oppi..  Vet du om de har den i større størrelser? Prinsippet med Peewee er jo genialt og som du sier, all dette støvet fra sanden kan ikke være sundt for dem.

Men de foretrekker vanlig do om de har tilgang til den for det er de vandt med..

Bakdelen med Peewee er vel at de ikke graver ned besjen på samme måten, så det lukter mer… men å ha bare tre-avfall er jo både fornuftig og miljøvennlig.. og lettere som søppel-mannen å tømme søppeldunken =)

Ellers

Froydis
0

#8 Jeg prøver ut Peewee nå, men doen er for liten! De besjer på utsiden like ofte som oppi..  Vet du om de har den i større størrelser? Prinsippet med Peewee er jo genialt og som du sier, all dette støvet fra sanden kan ikke være sundt for dem.

Men de foretrekker vanlig do om de har tilgang til den for det er de vandt med..

Bakdelen med Peewee er vel at de ikke graver ned besjen på samme måten, så det lukter mer… men å ha bare tre-avfall er jo både fornuftig og miljøvennlig.. og lettere som søppel-mannen å tømme søppeldunken =)

Ellers

så har

Froydis
0

Ellers

så har jeg

Froydis
0

Ellers

så har jeg i

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Christina-S
0

#17 Håller med dig helt angående Cal le Cat. Jag hade också mycket sand i lådan och "skottar" gör jag alltid 2 - 3 gånger/dag, men det luktade ändå, från en katt som bara var kattunge då vi hade den sanden. Kanske beror det på hur känslig man är. Everclean är den bästa tycker jag trots att den är lite dammig men det får man väl stå ut med.

Jag har sett att det finns någon form av kristaller man kan använda. Är det någon som har erfarenhet av dessa?

[Skogsjentans]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#20,21,22,23

Skrattande Hej! Ledsen att det dröjt så länge med respons…. Här kommer en länk du kan kolla in.

Det finns två, vad jag vet, storlekar på lådorna. Kanske den senare modellen passar dina katter bättre?

//Marianne

I Norge och Danmark hittar duinformation om PeeWee på: http://www.peewee.no och i Sverige på: http://www.peewee.se

Froydis
0

Takk :) ( hvorfor mitt innlegg kom 4 ganger sist det vet jeg sannelig ikke hehe..) Må nok se om jeg finner de store der ja..

SOceansey
0

Jag måste hålla med #7 att EverClean har börjat damma! Mina första paket var ett under, men sen började till och med katterna nysa. Då jag använde "Unscented" luktade både kiss och bajs!

Jag tycker inte heller den bevarar klumparna lika hårda som den brukade.

Sen har jag inte hört om vart 5:e paket gratis, bara vart 11:e. Hur kan man få vart 5:e?

Jag vet inte vad jag ska göra, det känns inte roligt när man gosar med katten och den luktar damm. Fot i munnnen

Annars har jag prövat allt utom PeeWee och Cal de Cat, men efter denna tråd vet man ju inte om man vågar!Flört

/Annie

Kattilaforsens
0

#29 Om du går med i Severas uppfödarklubb så får du var 5:e paket Ever Clean på köpet. 

Jag använde Cats Exclusive Black Label i ett par år och tyckte då att den sanden var bra. Men ungefär i samband med att den bytte namn till Extreme Classic hände något, för de sista sändningarna jag fick dammade enormt och klumpbildningen var katastrofalt dålig. Därför gick jag tillbaka till EC.

lillalotta
0

Är  PeeWee bra till bajset??

[Skogsjentans]
0

Hej!

Jag tycker att det funkar bra till bajset också, bättre igentligen för med PeeWee metoden går bajset att SPOLA ner i toan! Vilket man INTE ska göra med kattsanden, för då blir det stopp så småningom…. Visst, kanske katten inte kan gräva ner det så bra, men man måste ju väga för och nackdelar. Fördelarna här är ju bättre hälsa för katten!

Lycka till!

//Marianne

[Skogsjentans]
0

Skrattande Jag hittade en länk där de flesta varianter av kattsand/kattströ finns att jämnföra med betygsättning och kommentarer:

http://www.cint.se/sweden/asp20/Tree.asp?id=115210&Minimum=0&Order=1&RowCount=0

//Marianne

bustrollet
0

Tänk vad ens luktsinne kan lura en.Jag använder för det mesta E-C extra fresh eller Ec-cedar.Dom är ju parfymerade.Nu har jag varit väldigt sjuk och mitt smak%luktsinne varit så känsligt.Tyckte Ec varit kanon.Men nu när luktsinnet är känsligt så tycker jag det luktar för starkt.Tror jag att jag måste byte sand ett tag annars blir det nog besvärligt med det senare.Hade jag bara en katt blev det nog pussie compakt%lite doftpuder.Pussie tycker jag blir så compakta och hårda klumpar.Men nu har jag fyra kissar så det blir nog Pussie blandat med E-C

Kattilaforsens
0

Har ni sett att priset på Ever Clean gått upp? De stora paketen innehåller numera 10 kg istället för 11,3 kg.

Almies
0

Jag har testat olika sorter, men går hela tiden tillbaka till Pussi. Jag tycker den är den mest prisvärda hittills.

Sist prövade jag SP2000, men den kommer inte in här en gång till!

Runsviks
0

Håller med Stefan #19, Extreme Classic Black Label är ett bra alternativ till Ever Clean. Sandkornen är tyngre och följer inte lika lätt med ut ur sandlådan och den dammar inte som EC. Uppfödera kort hos Lupus ger även rabatt Esprees produkter.

[Skogsjentans]
0

Hallå! Det absolut mest prisvärda, hälsosamaste kattoalett- arrangeman som jag testat är PeeWee och den mest enkla att sköta också. Det kan ta lite tid att vänja katterna. Jag hade både och ett tag, men nu använder alla fyra katterna PeeWe och ingen är gladare än jag!

Skrattande Marianne

http://www.peewee.se/

WesthKiowas
0

#36 Håller med dig fullt och fast. Andra märken har varit väldigt bra men skillnaden på Pussi och andra märken har varit för liten för att motivera den stora prisskillnaden.

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

SussieBuzzie
0

Har fått hem bonuskort från Lupus idag som säljer bland annat Extreme Classic. Ser att man får var 10:de säck gratis och tycker det är mycket för att man just ska få en frisäck. Funderar på att prova det då jag inte längre tycker att Pussi Compakt är värd det priset det kostar. Snart är Pussi uppe i samma prisklass som "märkesssand"…

//Sussie

Blankan
0

För de som är intresserade kan jag berätta att en representant från SEVERA sa till mig att Ever Clean´s Less Track som fanns innan de bytte till ny lera kommer nu att återgå till den förra tillverkningen med lera som INTE dammar lika mycket som nuvarande. 

Dock sänks inget pris…..=/

finamini
0

Calle cat eller vad den heter är odryg och FÖR klumpbildande tycker jag.

Har testat alla sorter tror jag .

Everclean samt golden gray tillhör favoriterna,men även catrine som veterinärerna säljer är riktigt bra .