Grå skogisar....
Jag undrar om det är vanligt med gråa skogskatter?

Blå tänkte du? Solida blå utan vitt är väl inte så jättevanligt men annars så finns det väl en del.
Hurså? :)
Vi har haft en katt som var slätgrå och vit under hakan och vita tassar. Vi har alltid kallat honom "bondkatt". Nu har en bekant sett ett kort på honom och sa att det måste ha varit skogskatt i honom. Nyfiken bara.

slätgrå heter i kattvärlden blå. Din katt är närmare bestämt blå-vit.
Jag skulle gissa på att det är en långhårig(?) bondkatt. Om du vill kan du alltid visa ett kort på pojken. :)
Jag har faktiskt tänkt att ställa samma fråga eftersom jag gärna velat ha en "helgrå" skogis. (blå då)
Växt upp med grannens Doris som var en väldigt väldigt ljus "helgrå" norsk skogkatt, hon var jättevacker! Inte sett någon med liknande pälsfärg efter henne tyvärr. :(

det kan ju var silver i dom oxå, dom kan se grå ut,men i praktiken så finns det inga grå katter bara blå.

men om dom ska vara solida blå ("slätgrå") så måste det egentligen vara blå eller blåsmoke. Ingen annan skogisfärg stämmer in på det. Sen finns färgen lila, en varm ljusgrå färg men den är inte godkänd på norsk skogkatt och vad jag vet har det inte heller funnits någon av den färgen.
Vissa korthårskatter har ju också en "silvertickning" när de är blå som gör pälsen ljusare och skimrande.
En kattras som har detta är ju Russian Blue.
Jag har fått fram två riktigt ljusblå kattungar…först Blåbär som har vackrare "blå ton" och sedan Dis som är precis som sitt namn…ljust ljusblå.
(På bilden S*Ixa´s Dis)
det undrar jag över "silvertickning" kommer grace att ha såå hela sitt liv eller försvinner det när den "riktiga" pälsen kommer? tycker det är sååå fint när det glimra om henne… 
Vad fin din "gråa" katt är, jag gillar verkligen grå kattor!
Ang #7