Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett07-beteendefrågor
Läst 393 ggr
Margareta
0

Hedvig söker...

Hedvig minns nog att hon varit med om något som liknat en förlossning och nu går hon runt överallt och letar sin unge. Det har pågått sen vi kom hem från veterinären första kvällen.

Hon jamar och låter så beklaglig och söker igenom varenda vrå av vårt trevåningsradhus. Det låter så ynkligt.

Den fina bolådan som jag gjort iordning och bäddat och som aldrig dög innan förlossningen är det ställe där hon letar oftast, ungefär som att hon vet att ungen borde finnas där. Hon går dit och lägger sig ibland, men har inte ro att ligga länge innan hon fortsätter sitt sökande. Det känns ändå bra för mig, för då var nog lådan bra ändå, men att hon tänkt spara den tills efter att ungarna var födda.

Det känns så sorgligt och det är så svårt att berätta för henne att vi snart skall pröva igen.

Numer pensionär i Nynäshamn

Margareta
0

PS Den andra honan (Bellis) som normalt är högre i rang har återtagit sin position genom att löpa som en hynda och KISSA I MIN SÄNG.

På Hedvigs käraste plats (min säng) har den eländes katten markerat revir, så jag fick bädda om hela sängen.

Nu blir det p-piller på den katten igen ett tag, trots att vi inte har någon hane i närheten, för kiss i sängen accepterar jag INTE.

Fy så arg jag blev.

fjellans
0

Usch så tråkigt// Rita

Sisikarlstad
0

Känner igen detta!!! Min hona håll på o kissa i skorna jätteofta, men jag tror inte hon trivdes för en annan hona jag hade var för dominat för henne så nu är hon tillbaka hos uppfödaren o där har hon inte gjort ngt!!Fundersam

Kan det vara protester??? Eller är det för de löper???Ledsen

Margareta
0

Jag vet inte, men visst har det samband med löpning, det tror jag.

Min tanke är att hon skall återta sin ranghöga plats och putta ner Hedvig genom att gå och markera över där Hedig varit drottning i egenskap av dräktig hona, men jag vet inte… min säng är och har alltid varit Hedvigs favoritplats…

Vildfagre
0

När min katt förlorade sina ungar fick hon bli extramamma till våra småbebbar och den honan tyckte det var skönt med hjälp. Jag hoppas Hedwig snart kommer över sorgen och får tillbaka sin favvoplats. Ska du para om henne så snart hon löper? Jag vet inte vad som är bäst alla säger olika men om honan mår bra så tycker jag det är ok. Fick det rådet av min veterinär. Vill passa på att önska alla som läser detta en trevlig helg./Laila

Margareta
0

Veterinären såg en liten "vätskefyllnad eller nåt" i ena livmoderhalsen och vill ha henne på återbesök för detta. Just nu äter hon penicillin för säkerhetsskull. Den röntgades och var inte "hård" utan mjuk.

Hon rekommenderade ett "tomlöp" utan parning och sen parning på nästa som säkerhetsåtgärd.

Idag har ju Hedvig gått runt och jamat hela dagen och på em "nedkom" hon med ytterligare en "klump" som såg ut som en kycklinglever ungefär…
Det var nog den som veterinären såg, så nu är den ute och borta…

TACK OCH LOV!!!

Vet vill se henne "tom" innan hon tillstyrker parning annars blir det ingenting sa hon.