Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 08-skogkattens-hälsa
Läst 1528 ggr
[Skogsjentans]
0

ASPCA för djur giftig mat

Här kommer, på Engelska, en lista över för djur olämplig "människoföda" … En hel del tänkvärt!

http://www.aspca.org/pet-care/poison-control/people-foods.html

//Marianne

Labolina_73
0

HÄR KOMMER EN ÖVERSÄTTNING. Kyss

Människor Foods Undvik Utfodrings Din Husdjur

Choklad, Macadamia nötter, avokado … dessa livsmedel kan låta läcker till dig, men är faktiskt ganska farligt att våra djur kompanjoner. Vår ASPCA näringsexperter har kommit fram till en lista med början 10 personer livsmedel som du bör inte foder ditt husdjur. Om intag för någon av dessa poster skulle inträffa, observera mängden förtäring och kontakta din veterinär eller ASPCA Animal Poison Control Center på (888) 426-4435 omedelbart.

Choklad, Kaffe, Koffein
Dessa produkter innehåller alla ämnen som kallas methylxanthines, som finns i kakao frön, frukter av anläggningen för att göra kaffe och i nötter av ett extrakt som används i vissa sodavatten. När förtäras av sällskapsdjur, methylxanthines kan orsaka kräkningar och diarré, panting, överdriven törst och vattenkastning, hyperaktivitet, onormalt hjärtrytmen, skakningar, kramper och till och med döden. Observera att mörkare choklad är farligare än mjölkchoklad. Vit choklad har lägst methylxanthines, medan baka choklad innehåller högst.

Alkohol
Alkoholhaltiga drycker och livsmedel som innehåller alkohol kan orsaka kräkningar, diarré, nedsatt koordination, centrala nervsystemet depression, svårt att andas, skakningar, onormal blod syrahalt, koma och till och med döden.

Avokado
De blad, frukt, frön och bark av frukter som innehåller Persin, vilket kan orsaka kräkningar och diarré hos hundar. Fåglar och gnagare är särskilt känsliga för avokado förgiftning, och kan utveckla trafikstockningar, andningssvårigheter och vätska ansamling runt hjärtat. Vissa intag kan även vara dödlig.

Macadamianötter
Macadamianötter är vanligt i många kakor och godis. De kan dock orsaka problem för din hund sällskap. Dessa nötter har orsakat svaghet, depression, kräkningar, skakningar och hypertermi hos hundar. Tecken vanligen förekommer inom 12 timmar efter intag och sista cirka 12 till 48 timmar.

Druvor & Russin
Även om giftigt ämne i druvor och russin är okänd, dessa frukter kan orsaka njursvikt. I sällskapsdjur som redan har vissa hälsoproblem, tecken kan vara mer dramatisk.

Jäst deg
Jäst deg kan stiga och orsaka gas ansamlas i din PET matsmältningssystemet. Detta kan vara smärtsamt och kan orsaka magen eller tarmarna att spricka. Eftersom risken minskar efter degen är kokta och jästen har helt stigit, sällskapsdjur kan få små bitar av bröd som behandlar. Men dessa behandlar inte bör utgöra mer än 5 procent till 10 procent av ditt husdjur dagliga VÄRME intag.

Rå / Undercooked kött, ägg och ben
Rått kött och råa ägg kan innehålla bakterier som Salmonella och E. coli, som kan vara skadligt för husdjur. Dessutom råa ägg innehåller ett enzym som kallas avidin som minskar upptaget av biotin (ett B-vitamin), vilket kan leda till huden och pälsen problem. Utfodrings ditt husdjur råa ben kan verka som ett naturligt och hälsosamt alternativ som kan uppstå om ditt husdjur levt i vilt tillstånd. Detta kan dock vara mycket farligt för en inhemsk sällskapsdjur, som kan kvävas på ben, eller upprätthålla en allvarlig skadan skulle benet splittras och bli ställts in eller punktering ditt husdjur är matsmältningsapparaten.

Xylitol
Xylitol används som sötningsmedel i många produkter, bland annat tuggummi, godis, bakverk och tandkräm. Den kan orsaka insulinfrisättning i de flesta arter, vilket kan leda till leversvikt. Ökningen av insulin leder till hypoglykemi (sänkt socker nivåer). Första tecken på toxicosis inbegripa kräkningar, slöhet och förlust av koordination. Tecken kan avancera till recumbancy och kramper. Förhöjda leverenzymer och leversvikt kan ses inom några dagar.

Lök, vitlök, gräslök
Dessa grönsaker och örter kan orsaka gastrointestinal irritation och kan leda till röda blodkroppar skador. Även om katter är mer utsatta, hundar löper också risk om en tillräckligt stor mängd konsumeras. Toxicitet normalt diagnostiseras genom historien, kliniska tecken och mikroskopiska bekräftelse av Heinz organ. En tillfällig låg dos, t.ex. vad som kan hittas i sällskapsdjur eller behandlar, sannolikt inte kommer att vålla problem, men vi rekommenderar att du inte ge ditt husdjur stora mängder av dessa livsmedel.

Mjölk
Eftersom sällskapsdjur inte har betydande mängder lactase (det enzym som bryter ner laktos i mjölk), mjölk och andra mjölkprodukter orsakar diarré eller andra matsmältningsorganen upprörd.

WesthKiowas
0

Förlåt, men det var den roligast översättning jag sett på länge!Skrattande

Höll på att skratta läppen av mig när jag läste:

"Fåglar och gnagare är särskilt känsliga för avokado förgiftning, och kan utveckla trafikstockningar"

Eftersom jag tänker mycket bildligt så undrar jag naturligtvis hur det skulle se ut!SkrattandeFlört

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Labolina_73
0

hahahahahaha ojsan då… det såg jag inte.. :-) jag översatte ju via Goolge,, så tro inte att det är jag som skrivt… *s*

WesthKiowas
0

Hi hi, är det säkert att det inte är duFlört *fniss*

Roligt var det i alla fall!

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Liljeknoppens
0

Någon som vet om torkadbanan är giftigt/farligt?

Har nämligen en katt somm gillar det. Tungan ute

grillkotte
0

Men mjölk är väl okej om den är laktorfri? Har jag fått för mig..

grillkotte
0

*laktosfri menade jag givetvis

Sagolika
0

Hehe, kul översättning. Men det är ju lite missvisande att rått kött & råa köttiga ben skulle vara farligt. Tänk på alla som BARFar sina hundar & katter med alldeles utmärkt resultat & där hundarna och katterna mår bättre än någonsin efter övergång till den kosten. Det är kokta ben som är farliga och kan splittras, inte de råa.

vettan
0

Jag höll på döSkrattande

särskilt av trafikstockningen….
kvällens skratt

Kattilaforsens
0

Vilken tokrolig översättning. Jag fick mig också ett gott skratt. Skrattande

Labolina_73
0

Jaaa det var det allt… jag liksom kopierade testen,, klistrade in på google och vips, en översättning,, super ju,, klistrade in den här och *asg* se s¨det blev,, jag kanske skulle ha lusläst innan jag la in det här..

men men,, aja en del förklaring var det ju iaf.. *skratt*

//Linda

Shaline
0

Fåglar och gnagare kan orsaka trafikstockningar. Var den roligaste översättning jag läst på länge. Undrar jag också hur det skulle se ut? SkrattandeSkrattandeJäst deg var också rätt kul. Ett gott skratt förlänger livet sägs det.

[Skogsjentans]
0

Ha, ha! Ja, det var en himla tur att jag inte försökte mig på en översättning, för det hade man väl fått "äta upp" länge och väl…. TackSkrattande Linda för att du vågade!

Ett skratt förlänger livet, sägs det. Hoppas att allvaret i tråden inte föll bort nu bara…

# 8 Det här med kött och ben får man väl ta med en "nypa salt" Jag ger också mina katter BARF-kost regelbundet (men inte 100%) med gott resultat.

Andra länder som t ex U.S.A. har väl kanske inte sådan strikt kontroll av kött som i Sverige eller tilllgång till ekologiskt kött, som vi….kanske?

//Marianne

Labolina_73
0

#13,, *skratt* det var ju inte jag,,,, man liksom bara klistrar in och trycker på en knapp så översätter google åt en,, opch det blev inte superbra precis.. ;-)

//Linda

Mizzi
0

Ja trafikstockningen var kul skrattade så jag nästan fick kramp i magen Skrattande

[Skogsjentans]
0

# 14 Hej Linda! Jo, så mycket fattade jag också, att du använt översättningsverktyget i Google, även det var "modigt" gjort, eftersom jag vet av egen erfarenhet hur "knasigt" det kan bli….

Tack!

Skrattande Marianne