Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 1028 ggr
Bengan-A
0

Är detta rufism?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vår S*Stohagens Carrera GT var väldigt rent svart när han var mindre, men nu börjar han bli väldigt rödbrun på stora delar av de svarta fälten. Jag kan inte tolka detta på annat sätt att det är rufism. Det vore kul att höra er åsikt.

Mvh Bengan

WesthKiowas
0

Tror inte att det är rufism, tror att bet bara är kattungepälsen som har blivit gammal och tappat färg eftersom det är dax att byta till vuxenpälsen.

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Mulan
0

Hej!

Om svarta katter är ute i solen eller ligger i fönsterbrädor o liknande så att de får sol på det svarta så brukar de bli riktigt bruna i det svarta. Vår svartsmoke hona blir väldigt brunaktig i sin ton sommar o vår om hon solar mkt, så jag tror att det är det som påverkar, inte rufism.

mvh Malin

WesthKiowas
0

Håller även med dig Malin att det kan var det, men tycker att det är för tidigt på året får så mycket blekning.

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

kerstin2181
0

Det är väl bara silverkatter som kan ha rufism?

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Silvernalles
0

Är du säker på att det inte är en sköldpadda? Tycker det ser ut så..

Bengan-A
0

#5 Nej jag tror inte på sköldpadda då det är en kille.

Mvh Bengan

Mulan
0

#3 Nja, min Dompan blir lite brunaktig i tonen sommartid och hon har redan blivit det nu.. Fodret man använder kan också ge svarta kissar lite brunare ton, det är nåt ämne (som jag såklart inte minns just för tillfället) som man ska undvika på svarta o silverkatter..

#4 Därom tvista di lärde.. Det finns ju de som hävdar att det är rufism i de varmt bruna brunmönstrade, så en del tror inte att rufismen bara finns på silverkatter.. Men inget är solklart i genetikens värld, o det återstår många frågetecken..

mvh Malin

Bengan-A
0

Tack för alla svar, detta ska bli kul att se hur det ändrar sig när han blir äldre.

Mvh Bengan

Margona
0

Smeagol får också en brunaktig färg i sin päls på sommaren och jag såg nu att det redan börja bli lite brunt.

virvlas
0

Hmm.. jag tänkte också kattungepäls, den kan ju bli lite glåmig i färgen och även i strukturen. Håll oss gärna uppdaterade med nya bilder lite nu och då. Glad

Vad stor och fin han har blivit! Ska ni ut och visa upp honom något framöver?

Labolina_73
0

Maja (min svarta katt)

Hon kan oxå se lite brunaktig ut i sin färg. Och som Malin sa, om dom ligger på fönsterbrädor eller ute ligger i solljus helt enkelt kan dom lätt bli så. nästan som att den svarta färgen blir solblekt eller nåt.. :-) knepigt iaf…

//Linda

Bengan-A
0

#10 jodå han ska ställas två genger under april månad.

Mvh Bengan