För mig är det två helt olika färger. Golden har alltid funnits medan amber är en ny färg. Varför inte ställa den här frågan till Dagny Dickens som har följt x-katterna ända från början.
Eller om någon annan som är duktig på att förklara… kanske Pia S*Tailorhill's

Hi Hi, då var vi där igen…. Olika åsikter är det gott om här på forumet. Jag anser att detta med amber har funnits läääänge, det stöder även Else Nylund som varit med från början. Hon sa att dessa färger har troligtvis blivit ansedda som nyanser av diverse färger och blivit reggade som rött, blått eller brunt.
Då passar jag på att fråga här… Eftersom golden är en resultat av det sk "vidbandsanlaget" så borde det finnas silver motsvarighet, alltså shaded silver. Men det har jag aldrig hört talas om på skogis, och det är ju konstigt, eftersom det i så fall borde gå hand i hand med golden.
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt
Hade man avlat på färg*garv* så kanske vi inte hade haft dessa problem.
Jag tycker det inte är något konstigt att golden*host* förlåt Amber finns hos skogisarna överhuvudtaget…för vi har ingen aning om vad som fanns i noviserna.

Så vitt jag vet så finns det inga golden skogisar, det finns däremot ett antal skogisar som felaktigt är reggade som golden.
Jag vet att jag förklarat det här i nån tidigare tråd, kommer inte ihåg vilken….
Alla dom katter som vi tidigare reggat som choklad/lila, kanel/fawn och golden/blågolden är dom katter som idag ska heta amber/lightamber.
Jag har själv reggat om ett antal katter både två och tre gånger.
Detta efter dom testparningar som är gjorda för att få det bekräftat om det varit dessa färger. Vilket det ju visat sig att det inte varit så….
Därför togs ju beslutet på Fifes Gf 2004 att våra sk x-färgade skogisar skulle få ett eget namn. (Om nån är intresserad av det underlag som dom tog besluten utifrån så kan ni kontakta mig så kan jag maila det till er, då jag fick det sänt till mig från en tysk uppfödare som jobbat hårt för detta.)
Jag vet att det idag finns några skogisar som någon domare ansett vara golden så…men jag tror inte det stämmer utan att även dessa katter är amber. Då det finns många olika nyanser av amberkatter. Sen har vi alla dom som är amberbärare som får en väldigt varm rödaktig färg.
Men som Camilla säger dom här färgerna har funnits länge.
/Pia
Är det inte också så att golden är dominant medans amber är recessivt?

#5 Det krävs mer än "någon domare" för att bestämma om en katt är Golden och syftar du på S*StarsHollow's Derwen har MÅNGA av våra duktiga domare i landet blivit konsulterade och alla är överrens HAN ÄR GOLDEN!!!
JAG VILL FÖRÖVRIGT SÄNDA ETT TACK TILL VÅRA DUKTIGA DOMARE SOM VAR INBLANDADE I DENNA PROCESSEN OCH HJÄLPTE TILL

Vidare så för att svara på frågan är Golden ett anlag som påverkar mönstergenen hos katter som är just mönstrade. Det så kallade vidbandsanlaget förlänger de ljusa banden på hårstrået så att den yttre delen på strået får färg. Detta ger ett mönster som syns lite svagare och en gyllene ton. Anlaget är dominant och förstärks i dubbel uppsättning. (shaded till shell)
Hurvida amber påverkar mönsteranlaget vet jag inte då färgen verkar bete sig ganska olika på olika katter. Klart är att en solid amber förefaller mönstrad. Golden ger sig endast i uttryck på en agoutikatt.
Värt att påpeka är kanske att de raser där man avlat på golden och silvershaded/shell har man arbetat länge med färgerna vilket gör att det kan va svårt att jämföra dem rakt av med raser där den inte avlas på.

(bilden tagen av ägarna familjen Roos på Hellapellas!)