Skendräktighet??
Jag har lite frågor angående skendräktighet. Jag vet givetvis vad det är men jag undrar lite över skillnaderna mellan hund och katt. Har själv haft en tik som ständigt blev skendräktig, varje löp. Hon fick mjölk och todde till slut att hon födde ungarna. Vägrade lämna sin korg, osv.
Men jag har träffat katthonor som verkligen sett ut att vara dräktiga. Så klart med mjölk men även väldigt runda om magen. Hur kommer detta sig? Varför blir dom så tjocka om magen? Äter dom såå fruktansvärt mycket? Ocg hur långt är dom beredda att gå i sin skendräktighet? Tror dom också att dom föder? Får dom låtsasvärkar?
Ni hör att jag är mycket undrande till detta fenomen. Vore kul med lite information ifrån någon som har erfarehet av detta. /Sylvia
Hej Sylvia!
Min ena hona har varit skendräktig två gånger efter varandra och gått "tiden ut" båda gångerna. Hon har gått upp i vikt och sett rund ut och lurat alla. Dock ingen mjölk i spenarna. Viktökningen, VET jag beror på kattungematen, som ätits väldigt flitigt. Boande och ett fasligt kelande har det också varit mycket av.
Jag har också haft hundar förr i tiden som varit skendräktiga, men de är på ett lite annat sätt. Hade en blandrastik som adopterade en skogsmus som hon gav di! Den överlevde och blev vuxen mus, Dennis!
Något mera vetenskapligt vet jag inte om detta fenomen. Hoppas någon annan gör det!
//Marianne