Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett06-mat-leksaker
Läst 4317 ggr
Margona
2009-03-13 10:03
0

Proplan

Jag funderar på att börja ge mina katter Proplan efter att ha läst lite om fodret. Är det någon här som har erfarenheter av det fodret?

Mvh Margona

lynxeyes
2009-03-13 10:18
0

Jag ger mina katter uteslutande Proplan och har enbart possitivt att säga om det, pälsarna är fina, avföringen är bra och det bästa av allt, dom verkligen ÄLSKAR det, har jag av någon anledning haft ett annat foder oavsett sort så när jag kommer hem med en ny proplan säck och öppnar den så flockas dom som fiskmåsar över ett fiskhuvud och verkligen vräker i sig!!! Största anledningen till att jag gick över till Proplan var den att min ena katt inte tål någon form av Royal canin's foder över huvudtaget, hon får exem runt halsen och nacken direkt, hon kan även reagera på vissa andra fodersorter, men reagerar inte alls på Proplan. Har dock inte utrett exakt vad det är hon inte tål, men eftersom det funkar med Proplan så kör vi med det. En annan anledning är att det finns i 15kg's säckar vilket för min del är positivt eftersom en 10kg's säck inte räcker en månad här, men en 15kg's säck gör det, så man kan handla en gång i månaden istället ;)))

/ Sophia

Margona
2009-03-13 10:36
0

#1 Tack för ditt långa svar! Jag måste byta foder till mina katter eftersom min kattunge inte riktigt tål Royal Canin, blir lite dålig i sin mage. Hon äter Hills nu men en av mina andra katter vägrar att äta Hills så därför måste jag hitta ett annat foder som fungerar till dem båda. Det är jättesvårt att ha olika foder till dem så nu ska jag köpa en mindre påse för att se om Smeagol kan tänka sig äta det.

Margona

Garpe
2009-03-13 10:44
0

Jag har testat många olika foder till mina katter. En del föredrar det ena och en del det andra men Proplan äter alla och funkar alltid. Jag har också bara positiva erfarenheter av Proplan och har det som bas idag.

/Ingegerd

ingela-anthon
2009-03-13 12:19
0

Använder Proplan som bas och kompletterar med andra sorter (Hill's, RC, Eukanuba, Iams) då katterna tycker om lite olika sorters foder. De äter också bättre om de har lite att välja på. Proplan äter dock de flesta mest utav.

mvh, Ingela

Christina-S
2009-03-13 13:28
0

Jag har bara bra erfarenhet av Proplan. Det fungerar bra på den av mina katter som inte tål Royal Canin.

/Christina

Margona
2009-03-13 13:59
0

#5 Jag får tacka dig för tipset om Proplan, det var ju efter att du berättade att du var så nöjd med det som jag började läsa om det.

maaro
2009-03-13 14:19
0

Jag har bara Proplan till mina katter och de älskar den maten!

skogisen
2009-03-13 14:21
0

"Skrållan" åt Pro Plan  hemma hos oss som liten  (Kitten Delicate& Kitten)   det gillade hon skarptSkrattande

Lycka till

Margona
2009-03-13 14:25
0

#8 Jag kommer ihåg det och hon åt det ett tag även hemma hos oss. Hon äter ju det mesta, det är Smeagol som är problemet, han äter ju bara ett enda torrfoder. Men jag har aldrig provat att ge honom Proplan men nu ska jag köpa det och se om han äter det.

Svansbarnens
2009-03-13 14:25
0

Jag och mina Svansbarn är oxå väldans nöjda med Proplan, även min hund äter det ( för hund alltså ;) ) och det är i stort sett det enda foder som hon äter….

Kattungemat föredrar dom RC så då har jag både Proplan o RC

Ha det så gott!

/Marie o Svansbarnen

Blankan
2009-03-13 15:01
0

Vi är också Proplan älskare här hemma. I första hand Delicate som jag ger till vuxna och även till kattungar då vi har. Jag kompletterar mer med olika sorter till de små för att de ska ha testat så många sorter som möjligt för att vänja magen vid dem. De vuxna får ibland också andra sorter men helst blötfoder som tillskott.

Vi gick också över till Proplan efter att ha undersökt en katt med magproblem som efter 2,5 år får diagnosen Cholongihepatit och det visade sig att detta foder var slutligen det som passade katten bäst. Nu i efterhand med färdigmedicinering osv så kan katten klara av andra foder men inte i för stora mängder då magen tar stryk och katten får lös avföring. Skillnaden är dock att jämför man från förr så repar sig magen självmant men innan medicinering så hade den inte den möjligheten utan fortsatte vara dålig.

Jag kan varmt rekommendera Purina Proplan Delicate!!!

Margona
2009-03-13 15:08
0

#11 Vad är Cholongihepatit?

Mvh Margona

Blankan
2009-03-13 15:14
0

#12 Enkelt förklarat

Inflammerade galla/gallgångar där katten (iaf i detta fall) får lös avföring.

Det tog så pass lång tid att komma till den diagnosen då den första veterinären ville behandla med kortison för vad man Då trodde var överkänslig tarm och mage. Men med lite efterforskning och liknande symptom på kullsyster kunde vi komma fram till att dennes veterinär skulle undersöka vår katt. Vi kom genom ultraljud fram till att gallgångarna var irriterade/uppsvällda/förstorade/dilaterade, varför man beslutade att medicinera detta på samma sätt som systerkatten. Ursofalk!

Tidigare behandlande veterinär hade också skickat katten på ultraljud, noterat dilaterade gallgångar men ingen åtgärd. Varför? Mindre erfarenheter kanske? Bristande kunskap?

Blankan
2009-03-13 15:17
0

Marie-Lousie Almbjälke har bra erfarenheter av detta, hon var den som kunde fastställa diagnosen. Finns på Rinkeby Djurklink i Sthlm

Blankan
2009-03-13 15:19
0

Oj, nu hamnade vi väl lite utanför ämnet, MEN jag vill rekommendera just Delicate därför jag har den erfarenheten att den fungerra super om man kanske har känsliga kattmagar i hemmet Obestämd

Margona
2009-03-13 15:30
0

#15 Jag tycker det var bra förklarat och jag tackar för informationen, alltid bra att lära sig nya saker och om sjukdomar man tidigare inte hört talas om. Jag ska definitivt köpa Proplan till mina katter för att testa om de äter det.

Labolina_73
2009-03-13 20:54
0

# 13. är det vanligt med denna diagnos eller sjukdom ska jag ju kanske säga iom att det verkade ta tid att få diagnosen.

Är det ärftligt? Hur får man det/ vad utlöser det?

Spännande med nya lärdomar ju..

MVH Linda

Blankan
2009-03-14 04:01
0

Jag kan inte direkt svara på hur vanligt det är mer än att vi nog hade väldig tur som fick det att komma så långt att få en diagnos överhuvudtaget. Jag gissar att många kattägare ovetandes har katter som kan ha en liknande åkomma hos en katt men beroende på hur lite/mkt katten visar det så är det ju inte så lått för en kattägare att bedöma vad det är pga; foderbyte, stressmage, reaktion av något osv…..

Det finns nog fler katter där ute som har en känslig mage, kanske reagerar mera på ett foderbyte än andra katter osv. Det som fick mig att haja till var att vår kisse hade väldig illaluktande avföring, lite syrlig lukt sådär. Han var mer än något lös i magen med slem och också blod ibland. Det lustiga med honom var att han gick i badkaret då det var som värst. Känns som om han ville visa oss att…

-Husse, matte…Titta jag är inte bra i magen! Sen när han blivit bra så duger kattlådan finfint. Men ibland kommer han ihåg att vi har ett badkar Tungan ute……dock har han Aldrig satt sig utanför lådan eller på annat fel ställe.

Vi fick lära oss att testa ut många olika sorters foder och att ett foder finns kvar i ca 2 månader kvar i kroppen innan man kan utvärdera det nya.

Ärftligt?! Bra fråga…..veterinärerna är eniga om NEJ! Jag har dock en viss tro om att benägenheten finns att besläktade katter kan få så kallad överkänslighet, vilket inte behöver betyda att den/de katter har samma sjukdomstillstånd.

Vi märkte på vår kisse att vid ex. en Norge resa där han var lite stressad så gjorde han tyvärr på sig i domarburen *fniss* och det var väl stressmage förstås. Så jag tror att stress är en anledning. Självklart finner jag ju att katten är känslig, mer känslig än andra för byten av foder vilket var en av anledningarna till att han blev lös i magen ibland.

Med dessa ord vill jag inte på något sätt påstå att många katter är sjuka eller likande utan jag vill bara dela med mig av en erfarenhet som kanske kan hjälpa någon annan som har liknande symptom hos en katt. Det var inte så lätt i början när vi besökte en veterinär i stán och fick praktiskt taget en stämpel i pannan som löd: FIP! Veterinären hade knappt undersökt katten innan hon yttrat sig. Gissa om vi va ledsna och förbannade!!!

Att vi idag står där vi är nu med en diagnos som inte alls var vad vi kunnat tro från början så känns allt mycket enklare och kisse mår hur bra som helst. Hehe, väger man 9kg så!!! Tungan ute

erspers
2009-03-14 11:33
0

Våra katter får även dom Pro Plan Delicate o älskar det..Rekommenderas varmt

//Stefan