Julgran och kattungar
Hej nu har jag äntligen fått kattungar men nu undrar jag hur ni gör med julgran till julen ni som har kattungar? Dom är ju lagomt busiga till jul så man får väl hoppa över gran.

Ett år så hade vi granen i ett hörn. Och då spännde vi fast den med extra snören i väggen. Det funkade, granen stod så grann där i hörnet..
Vi får väl se i år hur vi löser det, om vi har något hörn ledigt, annars så får väl vi inte ha så ömtåliga kulor i den.
/Veronica

Skulle nog rekomendera att du binder fast granen i taket eller något .. *fniss* Mina katter tycker julgranen är JÄTTEROLIG .. alla som har sett pluto jaga den lilla ekorren, vet precis hur det ser ut på Julafton .. om man inte binder fast den.

Vi band fast granen men den trillade flera gånger ändå.
Slutade med att vi slängde ut den några dagar före jul…

Vi har fundet en model der virker uanset om vi har killinger eller ej:-) Vi køber en Normannsgran (også kaldet Blå eller Ædelgran her i DK) minimum en uge før juleaften. De første par dage eller 3 står granen uden pynt, oven på det tæppe der altid ligger unden granen her i huset. Efter 3 dage sætter vi noget pynt på som IKKE er farlig for kattene og som de godt må ødelægge hvis det kommer til, at gå vildt for sig. Efter yderligere 2 - 3 dage, hænger vi den "rigtige" julepynt op og som regel har kattene vænnet sig til både gran og pynt på det her tidspunkt, så de lader det hele være i fred. Denne model har jeg fulgt i de 16 år jeg har haft katte og den har virket perfekt indtil nu:-)
mvh Carli

#7 ouhff så gulligt, hih en sån skulle man få i julklapp *mys*

Min gran är förankrad i taket sedan många år!! Har bara plastkulor o saker som inte är farliga. Min gammla katt lekte med julgranen ända tills hon var 17 år.

Jo, som så många andra här redan sagt så brukar jag binda fast granen i diverse saker runtomkring. Har inte varit med om julgran med kattungar här hemma förut, inte sedan jag bodde hemma hos mamma, men det gäller ju att inte ha glaskulor som kan gå sönder i år :P
Burmorna har varit med om julgran förr, och även om den rasat i backen några gånger så har de inte varit o klättrat eller så. Den har mest bara stått i vägen när de har haft sina race genom lägenheten.
Lycka och kattungarna däremot har inte sett någon gran förut, så det kan bli mycket spännande.

Hej hopp ! Här har vi plastgran för en jul utan julgran är ingen jul för mig . Men vi binder oxå fast den i taket och har de minst ömtåliga längst ner och håller tummarna för att det inte ska braka i hop
Men vår lilla Wunjo har ju vuxit upp och blivit stor utanpå men innanför pannbenet är han fortfarande liten , så vi får väl se om granen pallar trycket i år 

Jag kan tipsa om att skaffa en julgransfot i gjutjärn. Har haft min i många år utan "miss"öden
Men däremot har jag en hona som älskar att käka glitter!!! Inte så bra! Så min gran har inte glitter längst ner just för att hon inte ska komma åt det.
Den risken får man ta, vi har plastkulorna längst ner. Brukar funa bra och en rejäl fot så granen står stabilt.

Vi har alltid haft julgran, visst har de klättrat osv. Ända gången jag blev lite orolig var när de måste ha tippat grannen tidigt på dagen, för när vi kom hem från jobben så hade ena granljuset bränt ned en bränmärke i parketten… tror ju inte att det skulle kunna orsaka brand… men….
Hej!
Jag binder fast min gran i taket, som så många andra här. Men glöm inte att när ni slår in julklapparna använd då inte julgransnöret, för mina gamla katter älskade att äta upp snörena, tänk på att det kan bli dyrt om ni måste operera bort snörena ur tarmarna, på era kära katter.
Lycka till med JULEN/Spinnackern´s

För säkerhets skull,( glitter och kulor), så slutade vi med gran för 5 år sedan.
Den låg i alla fall oftare på golvet än att den stod upprätt
Vi har ju inga små barn heller, som naturligtvis, vill ha gran till jul, så det funkar väldigt bra.
Jag saknar den inte heller, efter jul när den ska bäras ut och alla barren ligger kvar på parketten!!!!
Jag gör ungefär som alla andra här. Använder plastgran (praktiskt att kunna böja tillbaka grenarna igen), plastkulor som inte går sönder (många får man dock plocka varje dag:), inga snören längst ner osv.
Men jag vill varna för något annat. Mina erfarenheter har gjort att jag bara använder stjärnor i fönstren, och inga elljusstakar. Hade nämligen det för många år sedan och en katt hade vält ner ljusstaken i soffan så när jag kom hem så brann det i soffan. Fick snabbt släck elden men det hade redan börjat bli rök i hela lägenheten. Vill inte ens tänka på vad som hänt om jag varit en kvart försenad hem. Enligt en brandinpektör som kom så hade ljusstaken legat med bara ett ljus emot soffan men det hade räckt. Det hade smält ett stort hål innan det började brinna.
Så därför säger jag att om ni använder elljusstakar så sätt åtminstonde fast dem med dubbelhäftande tejp eller häftmassa.
Jultips ifrån Sylvia och katterna!

Tack för tipset med ljusstakarna/Mina