Svarthaka
Jag har en katt som fått svarthaka och vad beror det egentligen på och hur får man bort det?
Mvh Margona

Det kan väl bero på många saker, jag har hört att katter kan få det om man använder plastskålar, en av min katter har haft det, så jag tog bort alla platskålar. Sen ska man göra rent på hakan varje dag, med en bomullrondell eller något mjukt, använd inget hårt som en tandborste, för då blir det bara värre. Man kan göra rent med schampoo. Jag läste någonstans att man kunde badda med klorhexidin, så det gjorde vi, det gick bort. Det är bakteridödande.

Jag har det på Merline hon fick det i sammband ned dräktigheten.
Tvättar med alsolösning och det ha blivit mycket bättre
Mona

Tror personligen att det är hormonbundet på nåt sätt, eftersom man kallar det "kattacne" , kattfinnar.
Men sen påverkas det säkert av olika faktorer… mat, arvslanlag, stress osv Tror inte att det beror på plastskålar ….
Själv har jag tvättat med Alsollösning (inte sprit) eller Vetriderm hudrengörning. Man kan tvätta med en bomullspad och lite tvål eller bara ljummet vatten också. Gärna något som är bakteriedödande om det ser mycket ut. Men man ska inte tvätta för ofta, det blir mer då på nåt sätt… Ha lite koll helt enkelt, för det kan bli sår…
Inför utställning har jag tvättat det så rent som möjligt och det har sen hjälp för stunden. Min ena kastrat hona har fått lite nu igen, men det är inga större bekymmer.
Ingen av dem har någonsin fått sår, och jag tror därför inte man ska pilla för mycket, om inte katten river sig eller är irriterade över det.
Är det sårigt eller blivit bölder så tycker jag man ska kolla med veterinär först, det finns pencillinsalva i så fall. För det kan bli otäcka bölder om man har riktig otur…
/Marie

Tack för era svar! Jag hittade det på Smeagol för några dagar sedan, han har aldrig haft det förut. Jag kände en sårskorpa på hakan och trodde han slagits igen men såg då att det såg ut som små svarta prickar och fattade då att det troligen är svarthaka. Han kliar och river sig själv där. Jag har redan tvättat några dagar med alsollösning och det ser redan lite bättre ut. Går det inte över så ringer jag veterinären eftersom det är en sårskorpa men det ser inte infekterat ut på något sätt. Det jag läst så är det främst fertila som drabbas men Smeagol har ju varit kastrat i 2.5 år.
Mvh Margona

Funkar superbra att få bort med tex barn'ngens barnolja, badda med en bomullstuss morgon och kväll.
/Linda
Ja du Margona --Jag har också kastrater som har drabbats av det--byt ut alla plastskålar som du har fått tips om
här!
Samt badda med barnolja barnängen's som Linda sa ,fett löser fett
Lycka till Obs:
Ring inte vet -du fixar det
kram på dej

En kompis tipsade om att de använt Pampers babyvåtservetter och tvättat hakan med. De hade provat allt innan men detta gjorde tydligen susen