Varför gör adoptivkatten såhär?
Vår adoptivkatt är helt underbart rolig och framkallar många skratt. Men hennes beteende gör mig orolig..
Hon har gått från att ha varit ganska tunn (när hon kom till oss) till att bli TJOCK, på bara 4 månader. Vi har alltid gett våra katter burkmat och fri tillgång till torrfoder men efter att hon kom in i familjen har vi slutat med burkmat. Hon äter tills det tar slut, finns ingen hejd. Fortfarande fri tillgång till torrfoder och hon blir bara tjockare. Kan inte utfodra vid speciella tider i begränsad mängd då mina andra två normalviktiga katter inte äter så mycket på en gång. Har avmaskat två gånger och veterinären har tittat på henne men hittar inget fysiskt fel.. Kan det vara en ätstörning pga. hennes tidigare dåliga behandling och hur sjutton ska jag hindra ytterligare uppgång?
Hon är dessutom fruktansvärt nervös av sig, hoppar till vid minsta rörelse. Kan vara svårt att få tag på henne då hon springer runt för att slippa bli buren. Har haft orolig mage men nu äntligen har hon blivit bra. (det tog 4 månader)
Nu har hon också blivit besatt av att kissa i sängen. Sätter jag henne på lådan när jag märker av hennes "kiss-beteende" så går hon naturligtvis på lådan. Men inte att hon går dit själv.. Hon är kastrerad.
Ja det blev lite långt det här, men skulle gärna vilja höra era åsikter. Jag tror att det har att göra med att hon inte blivit väl behandlad, tills hon kom till oss.