Amberforskning!
Jag har som säkert flera av er andra som äger amberkatter blivit kontaktad av en kille i Frankrike som håller på att forska om amber. Han bad mig om hjälp att få fatt på så många amberägare och även sådana som vet att deras katt är amberbärare.
Han vill ha hjälp med insamling av pälsprover och även blod.
Äger ni en eller flera katter som han är intresserad av och vill hjälpa till? Kontakta mig så vidarebefodrar jag hans mail där han förklarar utförligt vad det är han gör!
Ni kan skicka ett mail till mig på adressen: westhkiowas@gmail.com
Eller om ni vill lägga er epostadress här i tråden.
/Camilla

Stavar ju som en kråka
Tack Rita, fixat nu!
/Camilla
Jo, jag har fått mailet oxå. Det verkar som om många tyska uppfödare är inblandade me'
Tycker personligen att det verkar lättare med pälshår, trots större mängd, än blodprover.//SpinE

Jo, det tycker jag med.
/Camilla

#1, Kråkor kan inte stava överhuvudtaget
(så då……)
//Rita

#4 Nä, just det!
Kan inte jag heller
Ps Kråkor heter det, inte kråker
Hi hi, got you!!!!

#4,HAHAHAHAHA, oppppppppppppssssssss,
Jag vill jättegärna.
Vi har två amberbärare här hemma. 
S*Isalas Bela a 09 22 och hans dotter
CH(N)Chief Calistos Tia as 09 23.
Har du frågat hos wildwoods?
Skicka mig info på majl: leen-th@online.no

Hej Camilla!
Jag har S*Wildwood's Patina amberspotted och så är vår S*Runsvik's Hobbe amberbärare, han har avkommor som är amber.
Skickar dig mail med våra mailadresser.
Hälsningar Kristin
Åh vad snygg Czack har blivit! Eller förlåt… det har han ju alltid varit, men han har blivit så stooor ju
Jag kan hjälpa till med lite päls från mina båda tjejer. Men skriver killen på franska, eller?
Ann /S*Månlyckans.

Jag önskar jag visste om min hane är amberbärare eller inte. :/

Hej! Jag sitter på jobbet inatt och kan inte skicka mailet vidare till er förrän jag kommer hem i morgon. Killen skriver på utmärkt engelska så det det är inget problem.
#10 Lyckas killen med forskningen kan vi kanske i framtiden kolla detta med DNA.

Hmm…jag har ingen aning om mina katter är amberbärare. Men om Mums är det borde inte Manne vara det då? Och hur blir det med kullen som väntas, kan de bära på amber? *undra*
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

Hej Camilla!!
Som du vet är S*Florinellas Cendi Lavendi amber och S*Florinellas Allium är ju amberbärare så vi hjälper gärna till om det behövs.

#14 Hur ser Pavis stamtavla ut? Har du fler foton på honom?

Vi har fått mailet!!!

#12 Det är inte säkert att Manne är bärare bara för att Mums är det. Nedärvningen kan ske lite slumpvis i en kull där ingen av föräldrarna är amber. Enda sättet att få reda på i dagsläget om Manne är bärare är att para med en amber. Men det är inte säkert att ens då veta för även om Manne skulle vara bärare så är det slumpen som avgör om några amberbäbisar föds i en sådan kombination.
Hoppas du förstod något av mitt svammel :)
/Camilla
Min Darling är ju amberbärare så kan vi vara till hjälp. Så hjälper vi gärna till!
/Maria

Jodå Camilla, jag förstod och förstår lite mer hur nedärvingen fungerar. Fast jag vill ju inte ha någon amber fast blir det det så blir det det.=) Manne kommer väl inte användas så flitigt i aveln så man kommer nog inte att få reda på det heller. Bara nyfiken jag=) Jag vet ju att det inte blir några amber bebisar av Willow. Men nån silver pingla kanske det kommer ut=) Tack ialf, nu e det jag som svamlar=)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

#7 Jag har kikat på dina katter, nu undrar jag hur du vet att någon av dem är amberbärare??? Tittar man på deras stamtavlor så tvekar jag mycket. För att vara säker på att någon av dem bär på ambergenen måste de ha någon förälder som är amber eller fått egna amberavkommor. Har dom fått det?
/Camilla

#14 Jag tror din kille är ligthamber, främst pga hans solida nosspegel men han har också en väldigt varm färg. Jag reagerade för länge sedan på honom när jag var in på din sida.
Ska förtydliga mig lite… Jag tror att han är solid, men med spökmarkeringar. Hans solida nosspegel kan vara ett tecken på det.
Kanske jag har missuppfattat men i belas stamtavla är det många som bär på x-linjer och jag har alltid fått höra att det kan dyka upp när som helst i dom här linjerna som det kan göra också.
Men jag har skickat dig et majl och har scannat inn den svenska stamtavlan till Bela där det är närmare förklaring på vad jag menar. Där fins det också tecken som visar till förklarning.
amber-katterna dykte ju upp bara så där utan att någon av föreldre var amber

#25 Jo, allt det där vet jag. Men nu ville ju forskare ha katter som är amber eller som vi vet är bärare. Annars försvåras hans forskning om vi börjar skicka in prover på katter som vi bara tror kan vara bärare. Dina katter kan vara bärare men eftersom det inte finns några bevis på det så kan du inte säga att dom ÄR det. För att veta säker att dina katter bär ambergenen så måste de fått amberavkommor eller ha nån förälder som är amber som jag skrev i mitt inlägg#23. Att dina katter kommer från "amberlinjer" behöver inte betyda att de bär på genen.
Hej
Jag skickade ett mail till dig. Har ju flera katter som är amber och amberbärare i min uppfödning.
Mvh Mirjam
#aha 

Har totalt glömt bort att vidarebefodra det senaste mailet från forskaren och nu är det klart att Ambern/ligth ambern är en helt egen färg. Här nedan kan ni läsa hans mail.
/Camilla
Dear Breeders,
I'm glad to announce you that I succeeded in my research and that today the amber mutation is finally identified. Thank you to you all who helped me by sending hair or blood samples and thank you to all breeders who worked and selected with this colour since 1992.
I may not have in my list all breeders who could be interested in this new but you can keep them informed.
You have to know that the amber mutation is the first documented mutation in the domestic cat and concerns the Extensiongene for which we just had the wild-type allele. These results confirm that the amber colour completely different from all other breed colours. A test is now available for testing.
I should be able sooner to say you more about this subject.
Now I just have to obtain the amber recognition in my country and my work will be finished …
Best regards
Marc Peterschmitt

Här kan ni som är intresserade av att testa era katter ladda ner testdokumentet.

Här kommer även betalningsblanketten

hej,, nu har ju jag inte någon amberkatt alls.. Men absolut tycker jag att det är bra att hjälpa till om man kan om någon håller på att forska.
men :-S jag blir lite konfunderad,, han vill ha amberkatter eller katter där man VET att dom är amberbärare, om man nu hhjälper honom,, varför ska man då betala? Vad betalar man för undrar jag.. :-(
Jag kanske är helt ute i det blå men jag hajjar faktiskt inte.
MVH Linda

Hej! Nu vet jag inte om jag har förstått rätt, korrekta mig Camilla om jag nu säger helt fel. Alltså Marc Peterschmitt är ju färdig med sin forskning och inte behöver några päls eller blodprover numera. Vad jag har förstått så är det där test för såna som vill veta är deras katt amber eller amberbärare. Så precis som man testar sin djur tillexempel GSD IV eller nåt annat så kan man testa det där med amber om man är osäker. Jag tycker hans resultat är fantastisk och hoppas får nu slut med alla spekulationer. // Jaana

#33 Han behöver inte längre något blod eller hår för han har testat färdigt och har kommit med resultatet att ambern är en egen färg som inte har någoting med färgerna på någon annan ras. Alltså är Ambern en mutation som endast förekommer på skogkatter.
Testblanketten som jag skickade med är om man vill veta om ens katt är amber eller bärare.
#34 Du har fattat helt rätt Jaana. Ja, visst är det skönt att äntligen få slut på alla spekulationer om färgen. Nu vet vi.
/Camilla

#35 Vad skönt om Ni äntligen vet. Varma kramar till doa dig från // Maja

#36 Stor kram till dig med

Aha oki,, ja men si då blir det ju en helt annan sak.. :-)
//Linda