Uppfödare?
Jag skulle vilja veta lite hur man tänker idag om man funderar på att börja med uppfödning och avel. Jag vill helst att de som är relativt nya svarar, för det är den aktuella bilden jag vill ha, dvs de som startar eller nyligen startat sin uppfödning.
1 Hur kom det sig att du började eller ska börja avla?
2 Hur valde du dina avelsdjur?
3 Hur tog du reda på att katterna passar som avelsdjur typmässigt, hälsomässigt och stamtavlemässigt?
4 Skaffade du några utställningsmeriter innen, i så fall hade du något eget krav på vad katten skulle uppnå eller få för resultat?
5 Skaffade du dig själv några meriter, t.ex utbildning o.s.v?
Vore intressant att få reda på lite om hur man tänker idag när man börjar avla, skriv gärna mer, ju
mer desto bättre.
Hälsningar
Barbro

*putt*
Inte ett enda svar ännu? Den här tråden har potential att ge väldigt intressanta diskussioner. Kom igen nu! :)

Ja, då blir väl jag först då.
Jag skaffade min första skogkatt 1995. Har hållit på med utställning sedan dess. Jag skulle nog säga att jag är en aktiv utställare och det finns inget ställe som jag lär mig så mycket på som utställningar. På senare år har tanken varit att jag skulle vilja hålla på med uppfödning. Nu är det ju så att jag är väldigt förtjust i hanar,
inte bara djurhanar…….Skämt åssido. Jag äger en hona tillsammans med en god vän och hon har haft en kull och väntar nu sin andra. Det ska bli så spännande.
Jag har haft bra uppfödare runt omkring mig med mycket erfarenhet. Jag har även lånat ut mina hanar och det har varit väldigt lärorikt. Jag anser att man aldrig blir fullärd, jag kan samtidigt sticka ut lite och påstå att jag tror att många bara tar en kull utan någon som helst tanke bakom.
Jag lever med den vetskapen att man lär så länge man lever.
2. Hur jag väljer avelsdjur, ja, jag har försökt tänkt på detta och jag personligen vill förstärka honans bra egenskaper. Jag letar efter en hona och hoppas att det ska "klicka" någon gång, jag faller ju bara för pojkar ju
3. Jag kommer att ta reda på så mycket som möjligt av vad linjerna har givit kontra vad jag vill ha. Förhoppningsvis har man möjlighet att ha båda könen hemma.
4. Har jag redan svarat på
5. Om jag bestämmer mig för det här med uppfödning så kommer jag naturligtvis göra uppfödardiplomeringen. För x antal år sedan gick jag en genetikkurs som var kanonbra.
Det var kort om varför jag vill bli uppfödare.
// Maja

Hej Barbro;)
1.Jag hade inte en tanke på att avla,men som dom flesta så fick man smak när man såg vilken go ras norska skogkatten är.
2.Fick hjälp av en erfaren uppfödare.
3.Bakrunden på föräldrar,mormor morfar etc..
4.Jag ställde ut både mamman&pappan för en bedömning,men det viktigaste för mej är att dom har ett bra temperament,som mina avelskatter har.
5.Nej jag har ingen utbildning,men levt med katter i snart 40 år.(Menar ju inte att jag är någon expert för det*L* Men lite kan jag iaf;)
P:S Hela tiden lär man sej något nytt;)
MVH/Marina S*Karmskogen's
Marina/ S*Karmskogen's
Ägd av 6 Norska Skogkatter
Håller med om Aliosha att tråden har potenial. Tyvärr tror jag även att den har potenial att bli väldigt otrevlig, därför väljer jag att inte svara på frågorna, även om trådskaparen säkert är seriös i sin frågeställning. Jag tror att många med mig tänker likadant, en enda stavelse fel och man får en kniv i ryggen.
Mvh Bengan

#4 Ja Bengan,precis vad jag tänkte,kanske man får en kniv i ryggen eller inte?
Marina/ S*Karmskogen's
Ägd av 6 Norska Skogkatter
Hmmm…då ska väl inte jag vara sämre! 
Ska på bästa möjliga sätt försöka sätta ord på mina tankar.
1. Som så många andra började det med EN skogis & jag hade INGA som helst tankar på varken avel eller utställning. Efter ca två utställningar så var jag fast! Det var ju fantastiskt roligt & en helt ny värld öppnade sig.
Grejen var bara den att jag köpt mig en hankatt fast jag i själva verket tänkt köpa en hona. Så jag köpte mig en till katt och denna gång, en hona.
Jag lärde mig genom mina katters uppfödare m.fl mer & mer om den Norska skogkatten, utställning & avel och kände att detta var verkligen något som intresserade mig.
Kanske lite ogenomtänkt och med väldigt lite kunskap och erfarenhet så skaffade jag mig min första kull, givetvis med mina två inköpta katter.
Jag började gå på allt fler utställningar, föreläsningar mm och bestämde mig för att det här var verkligen något jag vill hålla på med.
Jag vet inte om detta är ett svar på fråga 1 men det var ungefär så här det gick till.
2. Nu har jag inte hållit på så länge & har bara haft totalt tre avelskatter varav endast en fortfarande är fertil och används i avel. Om jag vetat allt jag vet idag så "kanske" jag hade valt helt andra katter men jag är ändå nöjd med mitt lilla "startfält".
3. Genom att fråga "många" andra mer erfarna uppfödare och ett frenestiskt observerande av andras kombinationer.
4. Både ja och nej! Jag har ställt ut en hel del men har aldrig haft något mål att uppnå någon speciell titel innan jag avlat på mina katter. Självklart tycker jag att alla avelskatter ska uppnå de poäng som krävs för att få ett certifikat. Men det är inte alltid så att den bästa "utställningskatten" är den bästa "avelskatten".
5. Jag har gått på väldigt många föreläsningar, utbildningar mm de senaste åren. Har precis klarat av SVERAKS diplomeringtest!
Jag är inte världens bästa på att uttrycka mig och är fortfarande nybörjare, så jag hoppas att ni har lite överseende om svaren är lite luddiga.
Sissi
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Ok, jag har ju inte tagit någon kull än, men kan ju skriva hur jag tänker ändå.
Nu kan jag väl inte säja att jag säkert kommer att börja avla utan det blir om mina krav på honan uppfylls och om jag hittar lämplig hanne som jag kan få para med. Min uppfödning är bara i tankestadiet än.
Har bara en hona än och kommer att ha henne till att börja med och hittar jag lämplig hanne och får en hona i den kullen jag kan behålla så kommer jag att behålla den och isf avla vidare på henne..om jag hittar lämplig hanne till henne osv.
3 Hur tog du reda på att katterna passar som avelsdjur typmässigt, hälsomässigt och stamtavlemässigt?
har ju inte tagit någon kull än, men kommer att rådfråga uppfödare jag känner, sedan försöker jag hänga med och kolla så mycket jag kan själv (och fråga, om jag vågar!).
4 Skaffade du några utställningsmeriter innen, i så fall hade du något eget krav på vad katten skulle uppnå eller få för resultat?
Jag har som krav på Celine att hon ska vara Champion innan jag tar en kull på henne annars får det vara. Det finns så mycket Skogkatter att det finns ingen anledning för mej att starta att avla om hon inte är såpass rastypisk att hon kan ta 3 cert. Sedan kan jag ju förstå att erfarna uppfödare kan se sådant själva (en katt blir ju inte bättre av att den har ett antal cert) men för mej som nybörjare borgar det för en "viss kvalitet".
Hmmm…tyvärr måste jag ju ha haft en kull innan jag får gå kursen, skulle väl egentligen behöva den innan. Jag måste också ha stamnamn. När Celine har tagit sina cert så kommer jag att ansöka om stamnamn och ta en kull (efter bästa förmåga) sedan får jag väl gå kursen efter det. Konstigt att man ska behöva ta det i den ordningen men..men… I min värld vore det bättre att det var som krav att få stamnamn att man gått kursen. Då skulle stamnamnet borga för en viss kvalitet på uppfödningen och kattungeköparen veta att uppfödaren har en viss utbildning=reklam för renrasiga katter med stamnamn.
Detta var nog snurrigt skrivet, hoppas ni fattar hur jag menar.
Jag har alltid haft katt- huskatter .
1. -02 så köpte jag min första skogis ,en hane -uppfödaren tyckte att jag kunde komma med på en utställning med honom-& det har jag aldrig ångrat-jag blev biten-inte bara för att min katt "gick bra "utan också för att det är intressant att sitta & lyssna på domarna (som är talförda ) vad dom tittar på hos katten & varför dom dömmer som dom gör
(ja det är en bedömningssport) men standaren är alltid A & O
-men jag kan alltid lära mej något-och hoppas att jag har gjort det :-)--lärorikt.
Då började jag tänka på att skaffa en hona .
Pratade med hans uppfödare-som tipsade om en uppfödare som hade tre honor som stämde stamtavelsmässigt med min hane.
Temprament & Lynne som jag först & främst ser som en självklarhet kommer i första hand i avelsarbetet för mej.
2. Blev intresserad av en hona-åkte ut och kikade på henne-men
efter att jag hade berättat för honkattsuppfödaren att jag tänkte avla på henne med min hane,
så tyckte den uppfödaren att jag skulle ta en annan hona i deras katteri-bättre i avelssynpunkt som stämde mera ihop med min hane---det har jag aldrig ångrat
3. Med bägge uppfödarnas hjälp-hade nollkoll på hur en stamtavla för katter såg ut :-) Bra Mentorer!
Dom berättade som till ett barn
lugnt & pedagogiskt.
Hälsoprogrammet var inte ens på tapeten då,
HCM testen gjorde jag två år efter (alltså efter att den första kullen redan hade föds)
har haft 5 kullar ,
4 på min avelshona.
Sedan har det blivit GSDV,& FeLV/FIV tester på mina katter.
4. Ja jag skaffade mej utställningsmeriter-men inga krav på vad katten skulle uppnå-
mera för att jag & katterna tyckte & tycker att det är roligt att vara på utställningar samt att visa upp sej.
Skulle aldrig ställa en katt som inte tycker att det är roligt och inte vill vara där.
5. Har gått på ett flertal föreläsningar om avel ,genetik m.m .
Gått första delen på (Pawpeds kurs) samt blev
Diplomerad Kattuppfödare i Sverak den 20/2-09
Men jag vet med mej att jag har såååå mycket mera att lära mej om avel & genetik-fullärd kommer jag nog aldrig att bli-fast jag jobbar på det!
Alltid en god början
/ Yvonne

Jag är inte direkt ny, men har inte haft så många kullar. Dessutom började jag med birmor, men det har väl inte så stor betydelse i den här frågan
1. Jag började med två sällskapskatter. Var på en del utställningar och så småningom började planerna på att köpa en hona komma. Kände dock att jag inte hade tillräckligt med kunskap att starta uppfödning på egen hand, så jag annonserade om att bli fodervärd.
2/3. När jag köpte min första skogishona, rådfrågade jag en uppfödare, lånade gamla ex av Skogisen där standarden var beskriven, kollade mycket på Slingans hemsida. Så efter ett oändligt surfande på olika hemsidor, bestämde jag mig slutligen för en hona med i min smak fina föräldrar, ställde sedan tusen frågor till uppfödaren om stamtavla mm.
4. Har inte haft någon titel som mål, men har ställt ut med jämna mellanrum för att se att katten håller både i utseende och temperament. För mig känns det viktigt att vänta lite med att ta en kull av flera anledningar.
5. När man har ett stort intresse, känner man självklart att man vill lära sig så mycket som möjligt, så jag har så ofta jag kunnat, gått på olika kurser/seminarier.
Jättebra tråd! Ska bli intressant att följa.
/Maja

# 4 Jag är definitivt seriös i min frågeställning, jag är verkligen intresserad av svaren, men det förstod du nog
Jag förstår din tanke, det är trist att det ska behöva vara så.
# Alla
Anledningen till mina frågor är att jag vill veta hur nya uppfödare föds. Om det är för att man köper katt, om det är för att man åker på utställning, om någon annan uppfödare väckt idén hos en, om det är för man fött upp andra djur tidigare osv osv.
De övriga frågorna jag tog upp ville jag ha svar på för att kunna ha nytta av i rasrådet för Norsk Skogkatt. Det kan vara bra att veta vilka vägar nya uppfödare väljer för att veta att de börjar på rätt sätt, dvs med ett bra avelsmaterial och en bra uppfödargrund att stå på.
Hälsningar
Barbro

Jag tycker att det är en lite konstig fråga? Jag tror att människor som väljer att bli uppfödare idag, är likadana som dom var för 10-15 år sedan också. Menar du att det skulle vara någon skillnad? Och varför vill du bara att "nya" ska svara? Enligt min mening så hade det kanske varit bättre att låta dom "gamla" svara och vi nya skulle kunna läsa och lära istället. Men, men…jag gör ett försök.
Att jag började avla var en lång process. Den första renrasiga skogisen kom in i mitt liv -92 och sen dess har jag älskat denna vackra ras med sitt ljuvliga temperament. Mitt stamnamn fick jag -06 så någon större brådska hade jag inte.
Anledningen till att jag ville börja avla var helt enkelt att jag brinner för rasen och vill ägna mitt liv åt detta. Mina katter har alltid i första hand varit sällskapsdjur, och det känns fortfarande konstigt att kalla dom avelsdjur. Nej, mina katter är familjens husdjur och om dom uppfyller standarden, är friska och trevliga så används dom kanske även i avel. Stamtavlenörd blir nog alla med tiden om man har en sådan här hobby, och givetvis är det något som är superviktigt. När det gäller hälsan så har jag i min uppfödning valt att följa hälsoprogrammets rekomendationer. Något som jag anser är min plikt som uppfödare.
Utställning är en fantastisk del utan denna hobby. Något som jag lovade mina katter att dom aldrig skulle behöva åka på;) Sitta där i bur för att sen klämmas och kännas på? Så under alla dessa år gick jag miste om denna roliga del av kattvärlden. Att få andra människors åsikt på katten är viktigt, kanske sitter man annars hemma i stugan och tycker att min katt den är vackrast i världen? Att få umgås med kattintresserade en hel dag/helg, att utbyta erfarenheter och lära sig mer är kanontrevligt.
Att lära är alltid trevligt och kunskap är ju som vi alla vet inte tungt att bära. Trots detta är det ofta ganska dålig uppslutning när det är dags för någon aktivitet. Själv har jag valt att delta på föreläsningar, seminarier och utbildningar som erbjuds. Jag har gått PawPeds G1 och G2, och kommer så klart även att gå G3 när den kommer. Uppfödardiplomeringen startar på söndag och det är något som jag ser fram emot.
Vore intressant att få veta hur ni tänkte när ni började för 10-15 år sedan också? Är det verkligen sådan stor skillnad? Bortsett ifrån internet då alltså. Det fanns inte när jag gav mig in i kattvärlden heller och det ska inte förnekas att livet blir lättare med internet.
/Sylvia

#11 Jag tror att det skiljer sig en del och min tanke med frågorna är att veta dagsläget. Starta gärna en tråd som liknar denna, men jag vill att de som är relativt nya ska svara här, annars blir det för rörigt för mig att tolka något i slutändan.
Tack för ditt långa härliga svar
Barbro

Barbro, får jag svara? känner mig som pånyttfödd
har ju haft 3 kullar, men började tänka förra året
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

# 13 Du kan väl räknas som relativt ny, du har jag bara hållt på något år. Självklart får andra svara med, det är ju ett forum som är öppet för alla. Men det som är intressant är hur det ser ut idag, inte för 10 år sen. 
Barbro
Jeg kjøpt min første skogkatt i 2003 og hadde første kull på høsten 2007, så jeg regner meg som ny i denne sammenhengen.
Som veldig mange andre - jeg ville ha en selskapskatt, en stor og snill skogkatt, som den på Royal Canin reklamen. Det var nr 1. En selskapskatt må jo ha selskap, og da kom ganske raskt nr 2. Jeg hadde ikke avl som utgangspunkt, men i og med at jeg for mange år siden drev litt med hundeavl, visste jeg jo at interessen kunne komme. Jeg manglet bare kunnskaper om rasen og standarden.
Katt nr 1 var aldri tenkt som avlsdyr, og er kastrert. Katt nr 2 (hunnkatt) ble nok valgt etter farge og charme først og fremst, men på kjøpet fikk jeg god kontakt med oppdretteren, som har lært meg utrolig mye!
Senere har jeg kjøpt avlskatter, både hunner og en hann, og da sett på gemytt, type, look, helhet. Forsøker hele tiden å ha fokus på det essentielle ved skogkatten, ikke motesvingninger og popularitet på utstillingsfronten. Sjekket stamtavler og passet på at de kattene jeg har kan kombineres.
Se og kjenne på katter, spørre erfarne oppdrettere, ta til meg all informasjon jeg kan, og så vurdere selv.
Ingen krav til meriter, men bruker utstilling for å få bedømmelse på kattene. Forhåpentlig en bekreftelse på at jeg er på rett vei!
Jeg har lest mye litteratur, finner mengder av nyttig informasjon på nettet, diskuterer med andre oppdrettere, har øyne og ører åpne på utstillinger. Har tatt PawPeds G1 og G2 og venter nå på G3, som jeg tror blir særdeles nyttig. Det jeg synes er viktigst, er en god forståelse av genetikken, å kunne se objektivt og kritisk på eget avlsarbeid og å ha et godt definert mål med hva jeg gjør. Samt en plan for hvordan jeg skal jobbe for å komme nærmere målet.

Jag hade inga som helst planer från början och skaffa en hona eller börja avla. Men uppdödning har väl alltid funnits med i min uppväxt. Då mina föräldrar hade liten uppfödning av Golden Retrivers. Så jag var med på seminarium och kurser sen unga år.
Först och främst gick jag efter tempramentet när jag valde mina aveldjur. För dåligt pyske är inget jag vill avla vidare på.
Jag hade nog åkt på över 40 utställningar när beslutade mig för och köpa vanessa. Så jag hade någolunda hum om vad sökte och vad jag ville ha.
Jag har lärt mig otroligt mycke genom min första skogis och alla utställningar jag åkt på.
Båda min 2 avelsdjur var GIC innan jag tog kullen. så typ mässigt så visste jag vad vanessa behövde. Det vanessa inte har hade Frej.
Sen har många domaren uppmanat mig och ta en kull på vanessa. och sagt vilken typ av hane hon borde ha.
Alla mina aveldjur är testade för hcm jag testade även min hon för pkd och kollade njurana på henne. och jag ska även testa dom för
GSD IV
Stamtavlemässigt så gjorde jag en massa testparingar i pawpets för och få mer hum om linjerna.
Jag hade som krav att båda föräldarna skulle ha titel. Så båda föräldarna var GIC innan jag tog min första kull.
Försöker gå på så mycket jag kan
Här gått
Föreläsning för Hcm
Pälsvårdskurs för Eva Porat
Och jag ska göra SVERAKS diplomeringtest
Uppfödning är lite som och köra bil man blir aldrig fullärd =)

Jag vet inte vad som räknas som ny eller relativt ny uppfödare? Jag känner mig ny, för det är bara fem år sedan jag hade min första kull, men i andra sammanhang känner jag mig uråldrig.. 

mvh Malin

Barbro - vad räknar du som en relativt ny uppfödare, hur pass ny ska en uppfödare vara för att svaret ska vara relevant för din tanke med frågan? =)

#17 #18 Det är svårt att dra någon gräns egentligen, men när jag började så såg allt annorlunda ut, det fanns visserligen en rasring, men utbildningaroch hälsoprogram var knappt nåt man talade om.
Som det stamtavlefreak jag är fick jag tapetsera en vägg med A4 papper för att få ut 10 generationer på en tilltänkt parning, om jag nu hittade stamtavlorna på katterna…
Jag vill att man ska ha börjat när det ser ut ungefär som idag. Känner ni att ni ligger på gränsen till att känna er nya, så svara gärna, men skriv vilket år ni började.
Kram till er alla och tack för alla härliga svar som säkert kan ge oss en vink av hur och var man ska möta nya uppfödare av vår ras i framtiden och på vilket sätt man idag behöver ha hjälp i starten. Jag brinner ju för ett mentorarbetssätt 
Barbro

Varning för långt inlägg..
Jag var intresserad av avel redan när jag skaffade Norsk skogkatt under början av året 2002, och eftersom jag hade mycket tid att ägna åt såväl katter o eventuella kattungar kände jag att jag gärna ville prova att "ta en kull" i alla fall. Men om jag skulle ta en kull så ville jag göra allt "rätt".. Jag frågade massor, men eftersom jag köpte av en relativt ny uppfödare så var det inte alltid lätt att få svar så Ylva Stockelbergs bok om Avel o genetik blev husbibeln, liksom Robinson's genetics for breeders and veterinarians och "Kattens sjukdomar" av Annemarie Nilsson.
Jag minns att jag var GRYMT förvånad över att det inte fanns några krav utom att jag var medlem i kattklubb o betalade stamnamnsavgift o så var jag uppfödare.. Kändes jätteruggigt, ungefär som när man fick sitt första barn o nästan lipade när man skulle hem från BB, fullt o fast övertygad om att man skulle ha ihjäl det lilla barnet p g a okunskap.. Å då hade man ändå gått MASSOR av kurser om just barn innan.. Kan tillägga att barnen faktiskt hittills har överlevt..
Jag kollade en massa stamtavlor på nätet och insåg vid jämförelse med andra katter att Blossa kanske inte hade den mest vanliga stamtavlan som förekom just då, och eftersom hennes uppfödare trodde att hon skulle kunna passa för avel o utställning plus att hon var en riktig sötnos så bestämde vi oss för att köpa henne och KANSKE ta en kull, beroende på om hon skulle bli rastypisk eller ej. Detta ämnade vi ta reda på genom att ställa ut henne, för domare är ju proffs som vet hur en "riktig" skogis ska se ut. Att alla skogkatter var hälsosamma och oerhört trevliga i psyke o temperament hade jag redan läst, så därom oroade jag mig inte… Knasigt nog.. 
Blossa fick på sin första utställning Ex 1 och vi var superglada! Hon höll och var rastypisk nog för att avla på! Själv gick jag assistent på min andra utställning, eftersom jag knappt inte kände ngt kattfolk och gärna ville lära mig mer. Blossa började dock hålla sin svans allt konstigare o konstigare, och så småningom fick hon svansknick, vilket upptäcktes på hennes andra utställning, vilket avgjorde att vi valde att INTE använda henne i avel. Då hade vi också köpt katt nr 2, Candy, som inte var tänkt som avelshona eftersom hon hade så vanligt förekommande katt bakom sig i stamtavlan…
Efter frågor till uppfödare som vi då hade lärt känna så visade det sig att Candy förmodligen utseendemässigt och psykiskt var en stabilare avelshona än Blossa, så vi bestämde oss för att försöka ta en kull på henne istället.
Plus att jakten på den perfekta avelshonan började.. Candy ställdes ut två ggr med ett CAC och en Ex 2 som resultat, och höll såväl temperamentsmässigt som utseendemässigt för avel enligt de kriterier vi då hade. Hon har dessutom en bra storlek o stomme, vilket jag tyckte saknades hos en del skogisar som jag såg på utställning, jag tyckte alla såg ut att ha strutformade huvud med smala långa ben och gav mig en bild av turkisk angora istället… En gammal uppfödare på en annan ras plus en på min egen ras lärde jag också känna och fick massor av goda råd o tips o lärdomar! Helt fantastiskt!
Loppan köptes in från en uppfödare som gav mig enormt mycket stöd och hjälp, plus att vi tog en "överbliven" katt från Candys uppfödare på foder, Dompan, eftersom det inte verkade som någon ville ha henne.. Innan dess hade jag upptäckt att det fanns epilepsi bakom en del skogisar, man pratade en del om fall av HCM plus lite annat, så jag insåg att det fanns en del att lära om sjukdomar. Internet var ett synnerligen bra redskap.. Och så mailade jag massor av uppfödare, men jag tror knappt att någon ö h t sade sig hört talas om epilepsi på skogisar.. Åtminstone var det vad de sa till mig när jag frågade. Till slut fick jag tag i rätt personer att fråga och fick lite svar om vilka katter som var drabbade plus att jag läste massor om epilepsi, HCM och annat sjukdomsrelaterat.
Vår första kull kom 2004, och efter det har vi haft en till två kullar om året, varav en på foder åt en annan uppfödare. Två av våra tilltänkta avelshonor kastrerades utan kullar eftersom vi inte tyckte att de passade i avel, givetvis i samråd med deras uppfödare, och de två vi egentligen inte hade tänkt till avel visade sig vara helt ok avelshonor om än med ganska mediokra stamtavlor. Det försökte vi kompensera genom att göra kombinationer med linjer som inte ofta parades ihop med de som våra honor hade bakom sig.
Se svar 3. Idag är jag mer oberoende av utställningsresultat och meriter, jag ser mer utställning som en samlingspunkt där jag kan träffa på andra katter, kattfolk, se lite jämförelse med mina egna och träna mina katter på att visa upp sig i olika sammanhang för att se hur pass starka de är psykiskt. En utställning är ofta en påfrestning för en katt och jag personligen föredrar avel på katter med starkt o stabilt psyke, och ett par ggr på utställning brukar visa en hel del av detta. Däremot så har jag delvis tröttnat på själva tävlingsmomenten, även om jag tycker det är fantastiskt kul att se domarna arbeta plus att ha förmånen som assistent att få hantera många olika katter. Anledningen till att jag har tröttnat är kanske för att jag inte bryr mig så värst mycket om resultaten på mina egna katter längre, alla bedömningssporter beror ju på så mycket mer än kattens kvalitet. Det beror ju mycket på konkurrensen just på den utställningen. Det är främst avelsbiten som jag brinner för, plus att jag nästan tycker det är roligare att se alla andras katter än mina egna. Titlar o sånt är jag heller inte så fascinerad av, utan jag är mer intresserad av just katterna. Sen har jag väl en ganska klar bild över hur jag tycker att perfekta skogisar ska se ut, och det målet strävar jag efter hela tiden, men det finns ju så hemskt mycket annat än utseendet att tänka på, så ibland får det helt enkelt ta lite längre tid.. Plus att det inte alltid blir som man har tänkt sig eftersom såväl katter o andra saker ibland kommer emellan i avelsarbetet, o stundom blir det ändå helt fel oavsett hur bra man har tänkt innan. Huvudsaken och prioriteten för mig i alla led är dock hälsa o temperament.
Jag läste massor på Internet om hundavel, kattavel och gick på ett fåtal föreläsningar av olika veterinärer, men tyvärr fanns det inte så många föreläsningar då. Det är något som jag själv jobbar för nu i Skogkattslingan, dels för att jag själv vill gå utbildningar o träffa kattfolk i andra sammanhang än på utställningar, för det tycker jag ger många bra och givande diskussioner o lärdomar. Inte bara folk av "sin egen" ras, utan även andra raser. Nu har jag gått på en del föreläsningar, och fortsatt läsa på om diverse hälsoproblem mm och det finns alltid något nytt som fascinerar o intresserar. Ämnet katt går helt enkelt inte att tömma ut, det finns massor av nya saker att lära om hela tiden. Och det tycker jag är jättekul! Likaså att utvärdera sitt avelsarbete kontinuerligt och att följa upp, det är jätteintressant.
mvh Malin, som också tycker det här är en intressant frågeställning även om jag tycker att det skulle vara jättekul att även höra gamla uppfödare berätta..

Ett intresse redan sedan barnsben fick nytt fokus i och med att jag skaffade raskatt.
Att gå närmare in på detta skulle bli "Mitt livs historia i tre delar" vilket skulle bli alltför långt att redogöra för här.
Alla mina katter har jag valt med hjärtat. De är sällskapsdjur i första hand och därför är hälsa och temperament det som kommer i främsta rummet.
Avelsdjuren skall först och främst hålla enligt standard. Sedan väljer jag hane/hona som ligger utseendemässigt så nära varandra som möjligt för att försöka att få en så jämn kull som det går. De skall komplettera varandra så att styrkor/svagheter matchar för att förstärka egenskaperna mot det mål jag har för den aktuella kombinationen, allt sett i ett långsiktigt perspektiv där hälsa och sundhet kommer i första hand.
Avsikten med aveln är att arbeta för en bred och effektiv population genom att undvika extremavel med risk för alltför hög inavelsgrad med inavelsdrpression som följd..
**3 Hur tog du reda på att katterna passar som avelsdjur typmässigt, hälsomässigt och stamtavlemässigt?
**Som nybörjare går jag mycket efter utställningsmeriter i stamtavlorna då jag inte har hunnit få så många egna avkommor som jag kan utvärdera. Måste helt enkelt gå efter titlar och utseende på katterna och deras nära avkommor (om det går), PawPeds och Internet är oumbärliga hjälpmedel samt att de är testade enligt gällande hälsoprogram för sjukdomar i rasen dessutom med hänsyn till inavelsgraden i PawPeds.
Excellent bedömning är ett minimikrav. Sedan är det alltid trevligt om katterna har fler meriter. Som nybörjare och uråldrig
är det en god regel att ställa ut sin katt ofta och därigenom få se andra katter och lyssna på de olika bedömningarna. Mycket lärorikt. Men vad man kan tänka på är att; kanske är inte den bäst meriterade utställningskatten den bästa avelskatten även om utställningar är/kan vara ett litet riktmärke på hur katten är i sitt temperament. Hur katten är i sitt temperament till vardags dock är det absolut allra viktigaste. Den präglar ju sina avkommor!
**5 Skaffade du dig själv några meriter, t.ex utbildning o.s.v?
**Bokhandeln, bibliotek har varit nyttiga lärokällor samt nu även Internet och PawPeds vilka har blivit en oumbärlig informationsbank. Har läst grundläggande företagsekonomi, juridisk översiktskurs, studerat på egen hand psykologi och beteende, dressyr (hund-, jakt- häst-) avel, genetik och uppfödning (Ylva Stockelberg samt flera av Anders Hallgrens böcker (tror jag han heter, var /är?verksam på Hundskolan i Skellefteå).
Försöker hålla mig uppdaterad om vilka lagar och regler som gäller i samband med katthållning, försäljning av katt samt vilka försäkringar som kan behövas.
**Egna tankar och funderingar
**- Är jag lämpad som uppfödare? Vad kan jag erbjuda?
- Avel och selektion, hur selekterar jag och hur vet jag att katten är lämplig att gå i avel? Och var kan jag få reda på denna information om jag inte kan lyckas finna den på egen hand?
Precis som någon tidigare nämnt här på Forumet, så ser jag också uppfödning som en stafett där var en försöker göra sitt allra bästa för att nästa person skall kunna göra så bra ifrån sig som möjligt.
Tycker också att det är en bra tråd med en intressant frågeställning, men tycker även att det är intressant att få höra hur uppfödare som varit med länge resonerar.
mvh, Ingela
**1 Hur kom det sig att du började eller ska börja avla?
**Jag har växt upp med kattungar som självklart inslag i hemmet och ville dela den erfarenheten med mitt yngsta barn som inte fått några småsyskon och skaffade därför en huskatt 2003. Efter ett tag insåg jag att det inte finns inbyggd "ulltussgaranti" i sådan avel och skaffade därför Bellis 2005.
**2 Hur valde du dina avelsdjur?
**Jag googlade första gången på kattungar NFO n eftersom jag då "bara" ville ha en svart hona. Andra gången var det på kontakter (kattungeförmedlare) och nu tredje gången var det på olika sätt för att hitta en hona som passar min egenuppfödda hane.
Internet har spelat stor roll i sökandet efter kullar - samtal med uppfödare och även flera domare har fått säga sin mening om min hane passar i avel och iså fall vad jag skall söka hos en hona till honom.
Typmässigt - meriterade föräldrar, domarutlåtanden
Hälsomässigt - funderade inte på det från början - men det kom senare då första honan aldrig fick någon kull. Jag hann aldrig avla på min Bellis (NFO n) eftersom hon fick ett ljumskbråck och då valde jag att avstå även om det fanns veterinärer som tillstyrkte ett par kullar. Min andra hona är HCM-testad ua och skall testas för GSDIV för att fria hennes enda kull ungar (hon är kastrat idag - men har två fertila söner där pappan är friad)
Stamtavlemässigt - Pawpeds har betytt mycket. Jag är van vid stamtavlor från hästvärlden (vi väntar shettisföl till våren).
**4 Skaffade du några utställningsmeriter innen, i så fall hade du något eget krav på vad katten skulle uppnå eller få för resultat?
**Det var inget krav från min sida från början eftersom vi skulle ha kattungarna till husbehov inom släkten. Bellis hann dock bli BIV ett par gånger innan ljumskbråcket stoppade avel. Efter första utställningen (på inrådan av uppfödaren) förändrades min inställning från ointresserad av utställning till att få positiva omdömen från flera olika domare. Inte nödvändigtvis klassvinster eftersom det är beroende på vilka katter som visas den aktuella dagen, men en bra bedömning som visar på kvalitet. Jag har flera gånger frågat om avel.
**5 Skaffade du dig själv några meriter, t.ex utbildning o.s.v?
**Jag tillhör den vetgiriga typen - så jag har gått på de föreläsningar som erbjudits och som har sammanfallit med då jag haft möjlighet (har tyvärr missat fler jag velat gå på) och har nyligen skrivit diplomeringsprovet. Jag har ända från början pratat med andra mer rutinerade uppfödare och jag har läst den litteratur som funnits tillgänglig.
Numer pensionär i Nynäshamn