Vad kostar en skogis?
Ungefär vart ligger priset på en skogis. Jag har tänkt skaffa mig en "äkta" skogis så fort jag flyttat hemifrån.
Mvh Sara

runt 5000kr,,,,,,,,,,,
Det är något år sedan vi köpte vår senaste katt, men runt 5000:- för en "Äkta" skogkatt med stamtavla får man nog räkna med. Har jag fel får någon rätta mig 
Mvh Bengan

Ja o sedan kan man ju ta en på foder eller kanske köpa en lite äldre kattunge o de brukar vara billigare. =) Och hos vissa kan man få köpa dem på avbetalning med. Hoppas du hittar "din" katt=)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

#3, jasså!!!!!!!!!!!!

#3???!?!?!?! VAD??
Men risk att få en ordentlig avhyvling så måste jag få säga min mening, men det är vad ett forum är till för. Inga personangrepp, det är jag INTE ute efter
Att eftersträva att få köpa en katt billigare för att det är en äldre kattunge eller på avbetalning är väl inte det mest genomtänkta beslutet. Att betala för ett djur ska man göra, med eller utan stamtavla. Alla huskatter som finns som inte har stamtavla ska kunna tas betalt för för att komma ifrån att vara slit och slängvara, vilket den tyvärr är idag många gånger..
Om man sitter och tänker efter och räknar på det hela så är det allra minsta utgiften att köpa katten. Räknar man vad rätt sorts foder, ev veterinärbesök, kattsand, försäkring, vacc, avmaskning etc ( då är inte utställningsavgifter och dylokt inräknat då det inte är vad alla vill hålla på dem) under en katts långa liv så kommer man långt över de 5000 kr som katten kostar att köpa. Jag väljer att köpa katt efter stamtavla och efter rätt föräldradjur, INTE söker jag efter äldre kattungar eller frågar om avbetalning då jag letar. Inget ont då om äldre kattungar som säljes utan principen att få katter billigare…. Detta retar mig ordentligt då jag har råkat ut för köpare både en och två gånger som vill ha katter billigare "bara" för att ha till sällskap eller i sitt allra första mail ( första kontakten) fråga mig om de får vara fodervärd.. Vem säger att jag vill ha fodervärdar till just den kullen.
Jag skulle inte vilja vara känd för att sälja kattungar billigare "bara" för att bli av med dem. Katterna har lika status, oavsett ålder. Jag vill vara känd för att vara en seriös uppfödare som ser till kattens bästa och väl, att ha en sund kattavel och vara noga med varje parning och köpare. Om någon köpare drar sig undan mig för detta så är det dennes förlust, inte min. Likadant som det finns mängder av uppfödare som drar sig undan köpare som efterfrågar billigare kattungar eller vill vara fodervärd pga att de inte har råd. Nu säger jag inte att man inte kan sänka priset på en kattunge med ex navelbråck, det är en helt annan sak..
Har man inte råd att köpa sig en katt för det pris som är kanske man bör tänka efter båda en och två gånger om man verkligen har råd att ha katten ett helt liv och allt vad det innebär…
Nu hoppas jag inte att jag stöter mig med någon eller att jag sårar någon.. Jag vill bara ge en eftertanke..

Bra skrivet!

#5.
Håller med dig,,,,,absolut// Rita
#5 bra skrivet! Hade inte kunna skriva det bättre själv!
Detta diskuterades ju för ett tag sedan i en annan tråd som handlade om katter på avbetalning…

Det var ju inte det jag menade. Jag formulerade mig fel. Jag menade bara att det finns lite äldre katter där ute som oxå behöver hem lika väl som det finns foderkatter som behöver komma till ett nytt hem. Jag har sett flera stycken lite äldre katter som behöver ett nytt hem, jag ville bara att de oxå skulle kunna få det. Att de kanske är lite billigare än en 12-veckors unge. Och det är klart att man skall tänka efter innan man köper en katt, absolut. Och en första gångs köpare har ingen aning om linjer o stamtavlor, då väljer man den som man tycker är sötast i sina egna ögon. Det gjorde jag. Willow var visserligen en äldre katt när jag köpte henne men jag tänkte inte på priset då. Och sedan ja så köpte jag henne på avbetalning oxå för jag har inte 5000kr över bara så där. Men jag tänkte efter innan o jag ger mina katter vad de behöver i mat o omvårdnad o jag ställer ut dem oxå ca en gång i månaden. Men jag förstår om man kanske inte har 5000kr över. Och det är ju inte alla som får sålt sina katter. Behöver inte de lite äldre ett hem de oxå??
S*Luddhuvet´z
Bra skrivet EddaM !! Det är ju i högsta grad sällsynt att ha 5000 över. Visst! Det är klart att om man har planerat att köpa katt länge så har man kanske sparat ihop, men ibland så kommer det lite mer plötsligt, kanske, även om det inte är oövertänkt, och då plocka så pass mycket pengar på en gång, är inte alltid lätt. Personen i fråga kan vara en kanonbra kattägare, allt är ju inte fråga om pengar när det gäller djurägande. Och oftast när det gäller att ta hand om sitt djur under resten av dess liv, så kommer inte så stora kostnader på en gång, undantaget operationer, och då har ju de flesta en försäkring. Det är väl inte bara de "rika" som ska ha möjligheter att ha djur? Det är inte så säkert att de är bättre lämpade, bara för att man kan öppna plånboken utan att behöva fundera.

#9 Här ser man hur otroligt viktigt det är att tänka efter nog med hur och vad man skriver. Visst är det så att äldre katter också behöver ett bra hem, naturligtvis. MEN har jag tänkt efter och planerat mitt köp noga så bör väl pengarna finnas, eller hur??!! Annars så tycker jag att det låter som en ren impulsgrej som man kommit på ganska snabbt.. I mina ögon låter det lite så.. Hur skulle det se ut om jag bara så där kom på att jag vill ha den eller den katten och måste ta den på avbetalning??? Denna katten som jag kommer att hämta på söndag har jag letat länge efter och ja jag kommer att betala för henne direkt.
Att man som utställare, uppfödare eller sällskapsköpare tittar på olika saker hos kattungen är en självklarhet. MEN samtidigt så kan man tittat länge på internet, utställningar etc efter det man verkligen vill ha. Har man en tanke att fara på utställning så är det också väldigt viktigt tycker jag att man är nöjd med sin katt och deras stamtavla. Det visar bara att man är seriös som köpare, tänkt efter noga och är nöjd med katten som man köper…
Att du fick köpa din katt på avbetalning för att du inte hade råd passade dig just då, det kan jag inte säga något om. MEN jag skulle som uppfödare dra åt mig öronen faktiskt om det dök upp en ivrig köpare som inte har råd… Jag har varit med alldelens för länge i denna branschen och lärt mig en hel del.. Jag skulle aldrig kunna en okänd låta ha en katt från mig på avbetalning.. Det finns inga garantier att få sina pengar, även om man skriver kontrakt eller inte släpper stamtavlan förrens katten är fullbetald. Det finns en så stor svart marknad på djur där stamtavlor inte spelar någon roll. Bara man har renrasiga djur som får renrasiga stamtavlor.. Tro mig jag har både sett och läst en hel del om detta under mina 10 år. Nu vill jag inte vara kaxig eller låta otroligt negativ i mitt inlägg, bara förnuftig. Jag är en väldigt ärlig människa av naturen, jag tror att ärlighet varar längst.. På gott och ont.
Jag tvivlar inte på att du ger dina katter det bästa, det gör du säkerligen. MEN det jag måste tänka på om jag får denna förfrågan någongång av en spekulant är en helt annan sak.. Det gäller då en framtida affär/köp och jag har en ståndpunkt i detta som jag står fast vid.. Som jag skrev tidigare att om någon väljer att inte köpa av mig pga detta så är det inte en föslust. Kan man inte ta det så , jaja…
Instämmer till fullo med er båda..#09, #10
Åhh !! Det behöver inte vara impulsköp, det kan vara kärlek !! Jag har förälskat mig någon gång, så vansinnigt mycket, så jag har kunnat gå igenom eld, för att få äga en speciell liten goding. Tänk dig då! Lyckan att få höra att man kan få köpa den, fast man inte har alla pengar på en gång!! Bara tänk !! Jag blir varm än, när jag tänker på några av mina. Det är en lycka så stor så…… Åhh. 

Nej det är ändå inte alltid som pengarna finns. Det är väldigt svårt att spara ihop till något, det finns alltid någon utgift till. Och visst finns det de som inte håller vad man lovar o skriver kontrakt på. Men jag är inte en av dem. Jag ger mina katter det bästa hela tiden. Och inte är jag en sämre katt ägare eller köpare för att jag inte kan betala hela katten med en gång.
S*Luddhuvet´z

Ja Frej, kärlek är det=)
S*Luddhuvet´z

Håller också med om att det kan komma väldigt hastigt! Jag hade inte haft min Mums nu om jag inte hade betalat av honom. Jag skulle inte ha nån hankatt alls hade jag bestämt. MEN….. Så dök Mums upp framför mig och det var kört! Var livrädd när jag frågade hans uppfödare om jag fick betala av honom! Tänk om dom hade sagt nej!!! Som tur var så fick jag det och jag har världens goaste katt!
Säger inte att folk ska sälja på avbetalning men jag är i alla fall tacksam när mina uppfödare gjorde det. Tror det handlar om en magkänsla vem man kan sälja så till. Kommer rätt köpare till mig så….

Må slenge med en kommentar jeg også. Jeg var så heldig å få kjøpe min første skogkatt på avbetaling, det var også kjærlighet ved første blikk, men samtidig en slank lommebok.. Som oppdretter så planlegger man jo sine kjøp av katter, men for folk som ønsker seg en katt veldig mye og som skal ha den til kos, men som just då har det trangt økonomisk så ser jeg ikke noe galt i at de kan dele beløpet i to eller så… Det gjør dem ikke til dårligere katteeiere av den grunn. Ikke alle har like mye penger og ofte så betyr da en slik katt MYE for dem, kansje mer enn for dem som alltid har penger til å kjøpe det dem vil?!!
Så lenge man tror at den man selger til er en bra person, og at katten vil få det bra der så er det det viktigste..

Har suttit och funderat och funderat över detta när jag var ute med bilen en sväng.. Jag vill först och främst säga att jag inte tycker att Ni som köpt på avbetalning är dålig på något vis.. Jag säger min mening och var jag har för principer..
Om man vänder på det: Jag som uppfödare bör göra noga genomtänkta parningar och bör ha pengar sparade för de utgifter som kommer. Som alla som haft kullar så kostar det pengar.. Parningsavgift( om man nu inte har hanen) vacc, id-märkning, kattungefoder, avmaskning etc.. Springer jag på den snyggaste av hanar jag sett och jag inte tänkt para om ett år och hanen kanske inte är fertil då så.. Ja antigen väljer jag att para eller så låter jag bli..
Då måste jag ha dessa pengar sparade, inte kan jag ha detta på krita eller betala av.. Nåväl, nog sagt om detta… Vi har alla olika åsikter om detta. Jag respekterar Er alla för hur/vad Ni tycker. Inget ont om någon av Er.. Alla har vi olika erfarenheter och principer, det är bara att acceptera.
Jag tar 5000; NOK, men då följer det med mycket mera än 2 vaksiner och id.märkt.
Dom som köper av oss får mycket presenter mm…. 

Hei!
I Norge er den offisielle prisen 5000,-NOK, men de fleste tar 4500,-NOK
Lykke til med å finne en kattunge!
MVH Julie
Vi skulle kunna ta på avbetalning om det är nån som köpt av oss tidigare. Men av en helt okänd känns lite riskabelt. Som sagt det kostar en del att föda upp och så vill man att misebarnet ska hamna i rätt familj.