IDP utställningar?
Hej!
Jag är lite sugen på att ställa ut inom IDP, men känner att jag vill lära mig lite mer om det innan.
Vad är det för skillnad på FIFes och IDPs?
Vad jag förstår så kan man inte lägga ihop resultat med varandra utan man får ta titlar var för sig?
Om man får en titel inom IDP, kan man ändå få in den i stamtavlan? Räknas IDP med samma standard som FIFes?
Hälsningar Karolina!

Hej hopp!
IDP & Sverak/FIFe är helt åtskilda. M a o kan du inte tillgodoräkna dig cert på IDP inom FIFe o tvärtom. Jag har ställt på båda och tycker att det är jätteskoj, även fast standarden skiljer sig lite åt… Men inte mkt, mest pannan på skogisen som ska vara flat inom IDP men inte inom Sverak/FIFe… Det är också betydligt hårdare konkurrens bland skogisar inom Sverak jämfört med IDP.
IDP-titlar "räknas" inte om du är med i Sverak, de är bara en liten extra bonus..
Det finns en del kanondomare inom IDP, bl a Dagny Dickens & Alan Edwards och det är kul!
Vi som är Sverakanslutna får tävla på IDP-utställningar, men tyvärr är det inte tvärtom..
Mvh Mulan
Inom IDP finns det lite mer att tävla om än inom SVERAK/FIFe bl a har du något som het BIG - Bäst i grupp, BOB - Best of the Best. När det gäller titlar så är det inte slut när din katt blivit Europa Champion/Premier utan katten kan gå ända till World Champion/Premier. Det finns som sagt många toppdomare inom IDP

Jag har oxå haft tankat på att testa att ställa ut på IDP =) Och kommer nog göra det nångång nästa år tror jag=)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

Hej
Jag är SVERAK ansluten men brukar även ibland ställa på IDP utställningar. Man ska absolut inte generalisera men jag tycker IDP utställningarna inte alls håller samma klass som SVERAK´s. Tycker IDP´s utställningar är mycket rörigare och ofta dåligt organiserade. Jag anser dessutom domarna håller sämre standard över lag på IDP´s utställningar. Nu är det här som sagt en högst personlig åsikt och jag ställer på både IDP och SVERAK men om man ska jämföra tycker jag SVERAK utställningar håller bättre klass.
/Johan
Johan sajtvärd på Européringen i Fokus
Jag vet i varje fall att IDP-utställningar har mycket mer variation när det gäller inbjudna domare. Det är alltid utländska domare då det bara finns ett fåtal svenska domare med IDP-examen. Dessa utländska domare är jätteglada över att få komma hit till sverige eller norge och döma på våra utställningar då de klassar dem högt och likaså kvaliten på katterna och jag tror att de menar detta då inga av våra inbjudna domare får någon som helst ersättning förutom resa och logi. Jag vet många sverakanslutna som i flera år ställt ut på IDP och har dubbla titlar på flera av sina katter. Just i helgen har det årliga IDP-mötet varit men de här reglerna gäller fram till 1/1 2007.
//RolfH

Rolf; jag har en fråga om att ställa ut husisar på IDP. Det står att man skall skicka med en kopia på kastrerings intyget o att det sedan skall finnas hos klubben. Nu är jag med i en SVERAK ansluten klubb men skall våran klubbskreterare ha det intyget då? Jag ser verkligen fram emot att testa på att ställa katt i IDP=)
S*Luddhuvet´z
#6 Jag antar att det är så det skall gå till men ber att få återkomma till dig med ett 100% svar snart.
//RolfH
#6 Man skall se till att en kopia på kastrationsintyget följer med anmälan till den arrangerande IDP-klubben.
//RolfH
Svar till #4
Jag har snart i 15 år ställt ut på både SVERAK-utställningar och IDP-utställningar, samt hjälpt till att arbeta med utställningar i bägge organisationerna och har då konstaterat följande:
Det finns bra organiserade utställningar i bägge organisationerna och det beror på att de klubbar som arrangerat dessa utställningar har haft Medarbetare som är vana att genomföra en utställning, bra samarbete, var och en har vetat vad man ska göra osv.
De sämre organiserade som också finns i bägge organisationerna kan bero på nya Medarbetare, alltså sådana som inte är vana vid utställningsarragemanget. Det kan bero på att klubben inte gör utställningar så ofta, klubben har bytt medlemmar osv.
Så det är helt enkelt så att "bra" och "dåliga" utställningar finns i bägge organisationerna. Det går inte att säga att den ena gör sämre än den andra. Det märker man som sagt när man ställt ut flera gånger i bägge organisationerna hos olika klubbar

Tack Rolf då vet jag det=)
S*Luddhuvet´z

Jag ställer både i Sverak och IDP . Det som skiljer sig åt kan jag tycka är att det ibland är en hjärtligare stämning inom IDP och det som jag tycker Sverak är bättre på är att domarna pratar mer och förklarar varför hon/han tycker si och så. Men som sagt det är min personliga uppfattning. men jag älskar att åka på utställning och träffa alla människor som har samma intresse som man själv