SILVER/SMOKE
Efter önskemål startar jag en tråd där vi kan diskutera silver i alla dess former.
Varför? När och Hur?;)
Har skramlat ihop lite erfarenhet angående silveravel och svarar gärna så gott jag kan på diverse frågor.
Jag fick frågan om jag fört statestik över hur starkt silvret har blivit ibland mina avkommor. Jag har ju än så länge bara fått 5 kullar så det känns lite svårt…
Här är dock utfallet av totalt 20 kattungar:
Svartsmoke 10 st
Blåsmoke 4 st
Svart 2 st
Blå 4 st
Jag tycker det är ganska intressant att jag bara har fått 2 svarta katter.
Jag har bara haft en kull med silveranlaget inblandat,
mamman icke-silver, pappan heterozygot* för silveranlaget,
på fem ungar blev det en smoke.
*heterozygot = två olika anlag på samma allel, i det här fallet har pappan ett anlag för silver och ett anlag för icke-silver
//Maja

Jag har en smokehona som på sina 2 kullar på sammanlagt 7 kattungar bara har gett en svartsmoke hona, och hon har blivit en exakt kopia av sin mamma.
Sen har jag en vit skogishona och det har visat sej att hon är silver. Vit är ju ingen färg, de har en annan grundfärg i botten. Genom avel vet jag att hon är röd/silver. Hon har gett två kullar och de katter som inte blev vita har alla varit silverkatter. Jag älskar silverkatter och hoppas nu att någon av de som föddes i onsdags ska va silver, mamman är ju svar/silver-spotted. Men jag tycker att det är svårt att se det redan, blir lättare när de växt till sej lite och ljusnat upp.
Jag har t.o.m. köpt in en silverhane, han är nu 4 månader och jättehärlig i sin färg. Min förhoppning är att han ska ge oss många fina silverbebisar i framtiden. Han heter S*Häxans Simsalabim och här är han på bild! //Kaisa

Tänkte bara visa min smokehona, IDP*Snofstofs Sonia Smoke Rings, den bästa avelshonan vi har. Hon ger jättevackra bebisar och hon sköter ungarna exemplariskt, hon älskar att va mamma! Tyvärr kan vi inte ställa ut henne eftersom hon bara fräser åt alla katter hon ser, och på en utställning vimlar det av katter. Så ni förstår att hon gör inget annat än fräser hela tiden…
Jag har haft fyra kullar efter silverkatter.
Tre kullar med hona 1 - resultat 11 ungar varav 4 silver
En kull med hona 2 - resultat 1 unge varav 0 silver
Tre av silverbebisarna har haft ett bra och tydligt silver, men ändå mer åt det gråa hållet, medan en av ungarna har haft ett klart och riktigt ljust, vitt silver - precis som jag vill ha det.
#4 De som du är mest nöjd med, är de silver eller smoke? // Maja
Min första A-kullen var mamma o pappa silver båda av 5st blev det en helsvart.
Kan ni berätta lite mer, var ungarna silver eller smoke och vad var
föräldrarna?
Min kattunge var smoke ( fs 03 ), pappan silver ( ds 09 23 ).
// Maja
JO! S*Silverfåran´s A-Kull
Pappa: IP EC S*Pysida´s Spartacus ns 09
Mamma: CH S*Klimpens Anisette fs 09
Åh kullen blev!! 2st honor 1st svart o 1st ns 3st hanar 2st ds 09 o 1st ns 09.
#5 - Hona 1 som har fått tre kullar är fs 22. Hon har parats med dels en a 23, vilket i två kullar gav 2 ns 23-bebisar totalt. Hon parades sedan med en ns 09 24 och där blev det en ns 23 och en fs 23. Silverpaddan här är den med det bästa silvret. Så bara mönstrade kattungar och inget smoke för min del, ännu iaf..
Bilder på bebisarna ligger i silvertråden, men jag lägger in en till på just silverpaddan och hennes silversyster. :)
Jättefina katter, extra kul när ni lägger in bilder! // Maja

Jag har haft tre kullar med silvermammor, och har fått fler silver än icke-silver i de kullarna.
Förtsa kullen var mamma ns, pappa ds0922. Utfallet blev två ns0922, en fs22 och en n0922.
Andra kullen var samma mamma (ns) och pappan, d23 (gen d). Ungarna blev en fs, en ns och en f.
Tredje kullen var mamma fs22 (från första kullen) och pappan samma som i andra, alltså d. Ungarna blev två ns, en fs, en ns23, och en d.
Så sammanlagt 9 av 12 ungar var silver :-) Skulle nån vara nyfiken att se dem finns de på min hemsida: http://surf.to/kaizen
A-K

Har haft kull där pappa är ds 09 22 och mamma är n.
Utfallet blev: 1 ns 22, 1 fs 22 och 1 f 22
# 10, 11 Guuud så vackra kissebarn!!!

Har haft en kull efter en silverhona och utfallet blev följande:
1 svart (Han var reggad som svartsmoke från början med omreggades senare till svart. Han kan vara dålig silver men det har även de mest erfarna domare dryftat om. Detta får vi dock aldrig med säkerhet veta eftersom han är kastrat).
1 brunspotted-vit
1 svartsköldpaddstigré
1 svartsköldpaddssmoke
Så utfallet blev 25% silver, 75% ej silver med mamman ns 09 23 och pappan e 22.
Har en kull där mamma är solid röd (d) och pappa svartsmoke med vitt (ns 09) där blev färgutfallet två fs09 (varav en dog) en f09, en d09 och en g09

Hej!
Jag har haft sammanlagt fyra kullar efter mina katter (en foderkull) och i tre av dem har silver/smoke varit med i bilden:
1. mamma ns 09 - pappa ds 03 22=
2 hanar ns 09 24
1 hane ns 09 22
1 hona gs 09 24
1 hane ns 24
1 hona f 24
2.mamma g 09 21 - pappa ds 03 22
1 hane a 24
1 hane d 24
1 hona e 02
1 hona f 09 24
3. mamma ns 09 - pappa ns 09
1 hane ns 09 (bara liten vitfläck mellan bakbenen..)
1 hane ns 03
2 honor ns 09
Alla har utvecklat silver/smoke i olika takt, en del har varit tydliga silver redan vid födseln o en del har det kommit på runt 6 veckors ålder.. Bägge mammmorna har genotyper med silver bakom sig (som är fenotyp ickesilver).
mvh Malin
Något som jag är facinerad över är hur mina smokar förändras i färg med ålder.
En del mörknar och en del ljusnar.
Är det någon annan som sett detta "fenomen"?
Min Ragna-Rök hade en fantastisk bebispäls tex…hans krage var nästan snövit vid ungdjursålder och med ålderns rätt så har han mörknat och kontrasterna är inte lika hårda längre. Botten är dock härligt mjölkvit.
Min äldsta hona som tyvärr inte finns med mig längre var tvärt om….hon blev bara silvrigare och silvrigare ju äldre hon blev.
#20 Jag har funderat över samma sak. Vad beror det på att det är så olika från katt till katt? Finns det någon här som vet? /Sylvia