Bojkotta Iams NU!!!

Huff da.. det kan da ikke være nødvendig å la dyra ha det slik..

Men jag vet inte direkt om hundar/katter ska äta vegetarisk mat heller, det verkar gå emot deras natur.
Det finns andra alternativ än just IAMS i så fall.

Amerikaner säger jag…de är inte helt riktiga där uppe…
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

Ja, sen kan man ju undra hur sant det är, eller om det är människor som vill förstöra ett varumärke… Jag vet inte. Använder inte Iams, men klart att det är hemskt om det är sant vad som står.
Nu har jag faktiskt inte gått in på länken. Men jag har läst flera gånger att det förekommer falsk ryktesspridning sen många många år tillbaka om Iams. Bojkott-trådar dyker upp med jämna mellanrum på olika djurforum. Möjligen att det fanns någon sanning i det för länge sen, men numera håller de visst inte alls på med några grymheter.
Säkert kommer någon med mer info om detta så småningom, jag ska se om jag kan hitta igen det jag läste som sa att detta var felaktigt. "Firman" som sprider ryktet är visst kända för att hitta på olika slags osanningar om stora företag.

Jag litar tyvärr inte på ett ord av vad PETA säger så jag tänker inte reagera förän någon seriösare organisation tar upp det. Nu använder jag inte Iams själv men om jag hade gjort det så hade jag krävt lite mer bevis än så för att sluta.
Precis som Seerath har jag nu hunnit bli väldigt skeptisk till denna djurrättsorganisation PETA, som jag förstår ligger bakom sidan. Det säger sig ju självt att katter kan inte bli vegetarianer. Här finns en "anti-sida":
http://www.petakillsanimals.com/
Vad jag nu har hunnit läsa på annat ställe så hade IAMS problem för många år sedan, men de tar nu totalt avstånd från detta.
Det gäller att vara källkritisk. 

Fast det finns ju dem som ger sina hundar o katter vego mat.
S*Luddhuvet´z
Jag tänker då ALDRIG i hela mitt liv köpa IAMS mer. Har gjort det några få gånger bara.
Tills motsatsen är bevisad så måste jag tro på denna video. Jag vågar inget annat, för tänk om det är sant och jag inte gjorde något åt det!?
Jag är egentligen en hundmänniska från början och detta var vedervärdigt att titta på. Vem det nu än är som ligger bakom detta, IAMS eller någon annan så hoppas jag dom får ruttna i ett fängelse.
Hundar har ett högt värde i mig!
Vem det nu än är som gör detta så är det inte acceptabelt!

Nu fick jag fram filmen…vet vet om det är sant. Är det det så är jag glad att jag inte köpt iams.
S*Luddhuvet´z

Okej, men jag har i alla fall skrivit till Peta och frågat hur det ligger till med detta idag 2006.
De har ett tillstånd att utföra djurförsök på möss tom. 2006!!!
Vi får se vad de svarar. Jag tar i alla fall det säkra för det osäkra och låter helt enkelt bli att köpa Iams produkter.
Hur är det med andra fodertillverkare? Är de Guds bästa barn?

Läs mitt inlägg på Musifokus

jag tror nog personligen att man inte ska lita så mycket på vad länken påstår. Det känns inte äkta.
Nu har jag fått hjälp med att hitta två länkar som svarar mot PETA:s hemsida om Iams. Den andra är en pdf-fil och var lite krånglig för mig att få upp, men det går.
http://www.cfhs.ca/files/iams_statement.pdf
I pdf-filen står att läsa att Iams för några år sedan anlitade 27 olika laboratorier, och att det var ett av detta som så att säga var grymt mot djuren. Därmed inte bevisat att det var just Iams djur som for illa, eftersom det fanns fler fodertillverkare knutna till det labbet. Men tre dagar efter att detta uppdagades sa Iams upp avtalet med det laboratoriet. Numera har man avtal med 8 laboratorier.
För bara några få veckor sedan var det uppe i detta forum angående bolkott av Royal Canin. Nu är det angående Iams. Är det ingen som undrar vad detta kommer sig.
Mår era katter bra med det foder de har, utsätt dem inte för nycker som kan finnas både här och där. Låt dem få det foder som fungerar bra på dem, det är de förtjänta av. Skap0a inga foder-överkänsliga djur genom att vid minsta vink eller varning byta foder.
//RolfH

#17 Bra sagt! Jag kör stenhårt på mitt foder (RC) för det mår mina katter bra av och de äter med BRA aptit.
Här finns ett test av kattfoder, från Råd & Röns hemsida:
http://www.radron.net/templates/test____4531.asp
// Maja

#19 Angående Hill`s torrfoder så innehåller dom numera omega 3!

Jag har idag varit på foderföreläsning med just IAMS och det så kallade djurplågeri anklagelsen kommer från 1995 då de hade sin forskning ute på entreprenad. Det ena labbet som de då anlitade misskötte sina uppdrag och var oseriösa, IAMS sa genast upp avtalet med dem. Numera har de helt egna labb och har vid flertalet ggr bjudit in PETA för att visa dom men PETA har avböjt varje gång.
PETA tjänar pengar på att folk donerar till de stackars djuren. De väntar på att IAMS ska stämma dom för förtal för då får de ännu mer uppmärksamhet och ännu mer pengar. Därför ignorerar IAMS dem och hoppas att inte folk ska gå på den lögnaktiga propagandan… Tror att senaste ryktet var att IAMS spolade ner levande kattungar i toaletten! Ganska löjligt faktiskt att folk går på det!
Så var inte naiva och gå på sånt! PETA spelar på att vi bryr oss om djuren för då tjänar de pengar!
Vill nu även påpeka att jag själv inte använder IAMS, så ni inte tror att det är reklam för företaget jag gör.
# 21
Bra skrivet/uttryckt, det är bra att tänka och reflektera kritiskt kring sån här "information" och kring mycket annat med för den delen. // Maja