Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett07-beteendefrågor
Läst 2991 ggr
grillkotte
0

könsmogen redan?

min skogis är inte fem månader och har börjat jucka mot min okastrerade huskatt. Bita henne i ryggskinnet. Är han könsmogen redan? Ska kastrera henne men tidigt nu för hon är inte heller fem månader ens. Hans kiss luktar starkt också.

EddaM
0

Det är mest instinkter i början men han är säkert könsmogen. Så jag skulle ge huskatten p-piller ifall det händer en olycka. Mina hanar har oxå börjat tidigt.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

SillyZones
0

unga hanar kan börja träna tidigt. Men för att vara på den säkra sidan skulle jag nog ge henne piller.

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

grillkotte
0

Ja hans kiss har luktat starkt ett tag, men inte börjat markera revir eller strila, har en dominant svartsköldpadda hemma nämligen.

Men det är recept hos veterinären då som gäller? Inga risker med honkatten med piller?

WesthKiowas
0

Det finns ju alltid risker med p-piller, men under en kortare tid så borde det inte vara några problem. Jag tycker föresten inte att din hona är för ung att kastreras, ifall du inte vill ge henne piller. Annars kan du ju kastrera honom också, han är heller inte för ung.

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

grillkotte
0

Ja henne hade jag tänkt kastrera för hon är ju huskatt. Annars är ju Ceasar skogis och kanske tänkt avla på honom senare så jag vill lämna det öppet. Har pratat med veterinären nu och hon ska ju ha löpt en gång innan du får använda p-piller och minst sex månader för kastrering. Vi ska göra en undersökning hos veterinären om det är okej att kastrera nu för hon är lite mer än fem månader då. De kollar hur stor hon är och så för det fanns risk för att hon inte blev större efter kastrering än hon var innan. Men tror inte det är någon större risk att hon blir könsmogen än men vill vara på den säkra sidan och kolla med veterinären.

LittleL
0

Typiskt veterinärer som inte är så duktiga på katter att säga så. Då menar veternären alltså att du ska chansa med dina katter hemma? Inte ge honan piller och ha henne gående med en hane? Och angående risken att hon inte skulle bli större efter en kastrering…*suck* Blir hon inte större så hade hon inte blivit det iaf. Ämnesomsättningen förändras i kroppen direkt när man kastrerar vilket innebär att katten lättare blir tjock. Men att den skulle stanna i växten….

Mitt råd blir,: kastrera henne nu eller ge henne piller i ett par månader. Ring en annan veterinär.

/Sylvia

grillkotte
0

Hihi ja hon är inte könsmogen än men jag är ingen expert så jag vill ta det säkra för det osäkra liksom. Och har ju kastrerat min huskatt Signe hon annan veterinär tidigare och hon säger minsann 5,5 kg idag (ett år senare). Och hon måste ha löpt en gång innan du får ge henne p-piller. Eftersom hon inte är könsmogen nu då.

Mylingens
0

#7 För mej som uppfödare skulle det inte fungera om jag skulle låta alla unga tjejer löpa en gång innan hon får sättas på p-piller. Jag har fertil hane  hemma och då hade han upptäckt det långt före mej att honan löper och då hade det varit för sent. Jag är tvungen att sätta dom på piller så att jag inte riskerar att dom ska bli mamma i en alldeles för tidig ålder. Min veterinär har aldrig ifrågasatt det…  Jag hade nog letat upp en annan veterinär och berättat precis hur det ligger till. Lycka till! //Kaisa

grillkotte
0

#7 Svår situation tycker jag, för hon tyckte jag skulle kastrera honom också, men jag vill kolla bedömning på utställningar och sen kanske avla på honom. Och när hon är huskatt så är det inte mer än rätt att kastrera för jag har henne bara som sällskap. Men p-piller måste väl vara på recept? Kan jag byta veterinär bara sådär? Det här är ju ett djursjukhus och har gjort allt annat där också. Jag förstår din situation, detta svar som jag fick kan ju inte vara den enda lösningen. Ska fundera över detta en gång extra..

Seerath
0

Jag skulle mycket hellre kastrera direkt utan att stoppa i henne några p-piller. Finns inga hunder för att kastrera redan nu. Som exempel så finns det katter som kastreras redan vid 3 mån ålder och dom växer upp till stora välutvecklade katter.

[michaelalundgren]
0

Jag skulle kastrera henne nu.
Och våra honor har aldrig löpt 1 gång innan p-piller då det varit omöjligt. Har haft hanar eller så har dom gått ute.

grillkotte
0

Ja jag fick ju en tid om tre veckor så det blir kastrering då. Även om hon inte är könsmogen nu så blir det så ändå. Jag vill inte chansa för det är ju inte seriöst precis. Hon är då fem mån. och en vecka. Men om jag någon gång skulle skaffa mig en avelshona räcker det med att ringa veterinären och säga att jag har en löpande hona (även om hon är för ung för att löpa) så får jag recept på p-piller? Eller blir det undersökning och allt det här då?

finamini
0

Det krävs ingen undersökning för att få recept på p-piller till katten. Du behöver inte ens ha med dig kattenFlört för att få recept.