Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 2735 ggr
looolo
0

Kattplaner 2009

Hallå på er! Ett nytt år och allt kan hända. Ett blank papper att fylla med vad man helst skulle önska.

Jag förknippar min drömkatt med den allra första jag hade alldeles själv. Signe, sköldpaddsfärgad med vitt..

Hur ser din "drömkisse" ut? Vilka färger, mönster och ögon skulle dina kattungar ha. Vad är det för katt som du skulle smälta för?

Vad skulle du vilja hände detta år? Vilken katt skulle passa just din/dina katter? Vilken hona eller hane letar du efter? Och varför just?

Hihi!

kerstin2181
0

En padda med mycket rött i, gärna odd eyeSkrattande eller silverpaddaFlört

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

looolo
0

Ja det är en favvo, med markerade mönster och fläckar. Vitt i gärna men inte för mkt. På bröst och nos Tungan ute Å vad härligt

Christina-S
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min drömkisse är precis som de killar som jag har förmånen att dela bostad med: Billy bruntigrerad och Jack svartsmoke båda med helt underbart temperament.

Vad jag önskar och hoppas är att Jack snart skall få träffa någon trevligt kattfröken.

Sagolika
0

Jag vill hitta en hane med långt huvud och lång spikrak profil, inte knipt/pinchad kring nosen, kraftig haka, fina raka sidolinjer och fin trekant trots det långa huvudet, bra top (ingen flat panna) och till det ett par stora, välplacerade öron med utsökt form och gärna tofsar.

Vidare ska han helst ha både längder och en kraftig benstomme. Måste jag välja tar jag dock kraftig benstomme för längder har mina töser redan. Frisk och kry med ett härligt temperament såklart och inte för nära besläktad med mina honor. Excellent pälskvalité och en vacker färg är ju också trevligt Flört Skrattande

Är det någon som sett honom, hör gärna av er Flört

Sagolika
0

En padda med mycket rött i och lagom med vitt, har jag redan. Min dröm är att korsa Bijou och även Tiffy med hanar som lyckas uppväga det jag är mindre nöjd med hos dem och samtidigt bibehålla det som är bra hos dem Skrattande

Gröna ögon som ser grymma ut i blicken och smala, sneda ögon skulle jag vilja ha. Inte för runda & dominanta ögon alltså och riktigt gröna ögon tycker jag är vackert. Knallblå ögon är också snyggt, men det passar bäst på en vit katt och någon sådan hade jag inte tänkt mig. Tabbymönstret tycker jag är det finaste och vad gäller färg så är jag väldigt förtjust i Tiffys färg och även Bijous.

looolo
0

#5 Haha ja vad finns mer att önska än en hane som du just beskrev Glad

Jag har en svartsmoke hane med lite vitt på bröst och mage. Fin päls och ganska fit i kroppen. Lång och smal, bara 4 månader än men Glad Tofsar på öronen så söta. Han är så härlig, fast han har inte så orange ögon som din svarta, mer brun-orange. Djupa som tittar rakt in i själen, känns som om han ser mig när han tittar.

Min huskatt signe är ju sköldpadd med rött och vitt på bröst och tassar och nos. Gröna ögon har hon =) Madame har jag börjat kalla henne för det är hon som bestämmer hemma och hon vet att hon gör det också.

Ja är de inte spännande när en ny kull ska komma. Jag har någon förhoppning varje gång om att de är just denna kull som ska ta världen med storm i sina utseende och temperament.

Wichita
0

Jag ska satsa på att ställa ut Celine under 2009-2010 och förhoppningsvis kan hon ta sina cert om jag har tur.

Sedan kommer jag nog att ta en kull på henne och då vill jag gärna ha en hane som motsv #4 beskrev, men den finns nog inte.

Så ska jag ansöka om stamnamn också.

Vad det gäller färger så är jag förtjust i van-tecknade, gärna i svart o vitt med eller utan silver, men det får vi se om det blir för färgen är det minst väsentliga, rastypisk och frisk mer väsentligt.

Så ser mina kattplaner ut för 1-2 år framöver.

Sissi
0

Jag önskar mig en blåagouti hona eller en blåpadda med vitt!

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

looolo
0

Härligt!

#7 Van-tecknad, jag har inte lärt mig de här med vitfläcksgrad. Van är väl någon form av vitfläcksgrad eller hur är det?

Min svarta har små fläckar en på bröst och en på mage. Vad bestämmer jag honom som?

Ska ut med mina små i snön imorn, spännande! De är så glada och alldeles till dig så fort vi kommer innanför dörren efter ha vart ute. Springer och hoppar och jagar varandra, till matskålarna och vattnet och äter och dricker och vet inte vad de ska ta sig till för att visa att det var nöjsamt..

Måste komma på ett stamnamn, inte för att jag ska tänka mig vara uppfödare än men det är kul att tänka på..

LaSadie
0

#8 Jag har en ^^ Hon är mest blå en med vit svanstipp ^^

EddaM
0

Jag väntar en kull här hemma och jag hoppas att det kommer ut några riktigt fina ungar =) Gärna paddor =) Mamma katt är svartsköldpadd utan vitt med mycket rött. Och pappa Leo är bruntabby o vit. En riktig snygging som just nu är i skåne o gör fler bebbar. =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Sissi
0

Min hona föder sina kattungar om en vecka och jag hoppas att storken kommer med någon fin hona till mig. Glad

looolo
0

#12 Vad blir det för färger? =)

Sissi
0

Hanar:
Svarta/bruna, röda, blå & créme

Honor:
Svarta/bruna, svartsköldpaddor, blå & blåsköldpaddor GladTungan ute

Så med lite tur så går min dröm i uppfyllelse!

looolo
0

Jasså du vet inte vilka som fått ihop det? =)

Spännande. Röd och svartsköldpadd skulle vara härligt.

Eller en huskatt som jag har. Blå creme sköldpadd =P

Mylingens
0

Jag spanar oxå efter en hona att behålla! Vi kommer att para två honor i år med vår kille, S*Rotebräckans Giorgio Armani (n 09) och om här blir en hona till mej återstår att se. Jag vet precis vad jag letar efter och hoppas att där bli en liten tjej som motsvarar det. Sen vad hon har för färg har mindre betydelse… //Kaisa

ps…honorna det handlar om heter S*Blecktrummans Wren (n 09 24) och CH S*Poimandres Lady Anne Finch Conway (g 22).

Sissi
0

#15 Jo det är väl klart att jag vet vem jag parat min hona med!

Men du kanske bara skojade???

looolo
0

Nä jag skojade inte =) Det lät så roligt när du rabbla upp alla katter och färger som du hade. Jag är lite långsam..

WesthKiowas
0

#18 Hon rabblade inte upp sina katter. Hon talade bara om vilka färgen hon kan få på kattungarna som väntas. Hanarna kan alltså bli Svarta/bruna, röda, blå & créme.

Honorna i kullen kan bli Svarta/bruna, svartsköldpaddor, blå & blåsköldpaddor.

Om man är lite kunnig i genetik kan man alltså i förväg veta vad man kan förvänta sig för färger och mönster.

/Mvh Camilla

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Sissi
0

#19 GladKyssFlört

looolo
0

Jag tänkte väl det. Visste inte att man sa alla färger som även farfar och mormor har. Bara mamma och pappa så därför förstod jag inte så snabbt. Men jag hade nog kommit på det om jag tänkt lite längre.

#19 Hur går det för henne då? Allt är som det ska och hon mår bra?

Sissi
0

#21 De färger jag nämnde är de färger som kattungarna kan få inte vilka färger mor och farföräldrarna har.

I den kombinationen som jag gjort, dvs mellan en svartsköldpadd hona och en brunspotted hane som bägge är dillutionsbärare (dvs att de även kan få blått & créme) innebär det att kattungarna kan få alla de färger som jag angav.

Du kan läsa mer om de olika färgutfallen för kattungar på Skogkattslingans hemsida:

Hon mår toppen!

Sissi

mammakatt
0

Det här är drömkatt….

S*Trollgummans Yllje Ylletroll

Han var tio månader då den hät bilden togs.

Angelike

grillkotte
0

#23 Han är fin! Vilken krage =)

[michaelalundgren]
0

#24 Ja han var otroligt vacker, och väldigt påpälsad.

Jag har skapat en ny tråd för drömkatten som redan finns eller funnits, sök på Drömkatten så kan ni som redan har en drömkatt posta där i :)

Saffran
0

Mina drömmar kattmässigt om 2009 är nog dessa:

Först och främst ett lyckligt och friskt år med massor av bus och mys.

Sen önskar jag mig en fin välskap kull med många vackra paddor efter Saffran, S*Lilla Präriens´s första kull!

En riktig dröm vore förståss om både sambon och jag fastnade för en och samma misse ur den kullen, en tjej som skulle komma överens med de andra två och charma alla *ler*.

Fick jag önska ännu lite mer skulle det vara ett cert till i höst på Saffran.

EddaM
0

Lägger in en bild på min ena hona som e svartpadda med mycket rött som någon hade som drömfärg.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

ingela-anthon
0

# 5 Vad sägs om den här killen?

Längder överallt, kraftig benstomme, sneda gröna ögon mm, mm

Sagolika
0

#28 Fin! Vem är det? Skrattande Fast han har ju "fel" färg förstås Flört

ingela-anthon
0

# 29 "Fel" färg? Vad är rätt och vad är felFlört
Svart-vit n 09 och dessutom är han tabbybärare Skrattande

Vill du se hur han ser ut framifrån?  Skrattande

Sagolika
0

#30 Aha, det är Talassa :) Det är en jättesnygg katt, men kanske bäst att jag förtydligar mig lite ;) Jag letar hanar att låna, för att para mina honor med, inte att köpa. Jag har inte plats för fler, då jag vill spara plats för ev. avkomma längre fram. Den enda katt som ska köpas härnäst blir en som Chagalls husse Hans ska köpa och han har då verkligen pretentioner på färg, mönster m.m. Skrattande

Själv har jag alltid älskat både helsvarta och svart-vita katter. Det är därför jag mest haft sådana själv (bondkatter/huskatter). Men just pga det så förknippar jag svarta & svartvita katter med mina husisar och vill inte så gärna ha en skogis i den färgen. Dels för att omväxling förnöjer, dels för att mina husisar är väldigt gamla och jag vill inte bli påmind om dem hela tiden sen då de inte finns mer. Då vill jag ha katter som är så olika dem som möjligt, även färgmässigt. Sen är det även så att när man jobbat med att omplacera huskatter, så vet man att de som är absolut svårast att få hem till och som blir kvar längst/sist är just de svart-vita och de svarta katterna.

Jag tror även att det är så bland skogkatter (även om jag inte är helt hundra på det) att de är lite svårare att sälja, inte lika populära som många andra färger. Det är synd för de är jättesnygga. Men eftersom många av mina kattungar säljs främst till sällskap och många som inte är så insatta faktiskt väljer en i deras tycke attraktiv färg, så har jag inte eftersträvat att få fram svarta eller svartvita skogkattungar. Naturligtvis går hälsa & rastypiskhet först, men jag försöker även att tänka lite på vad som är "säljbart" hos Medel-Svensson. När jag hade min första kull, så var Tiffy & Tindra så eftertraktade att jag nog kunde sålt tio katter till om de bara hade haft samma underbara färgnyans som de hade. Folk var helt tokiga i den. I min senaste kull fanns det skogisfolk som tyckte att Chagall var den finaste i kullen, men helt klart var paddorna mer eftertraktade än bruntabbyn.

Ibland har man även sett underbara skogkattungar som är osålda och som VI uppfödare/utställare dreglat över, men som bland vanligt folk setts som alltför extrema i utseendet eller med fel färg

Det är väl för att jag jobbat så länge som säljare som jag även tänker på vad som går hem hos vanligt folk Flört

ingela-anthon
0

# 31 Jo jag resonerar i stort som du och det verkar svårare att sälja en svart eller svart-vit katt då de andra färgerna säljer mer. Min blå-vita tjej i kullen kunde jag sålt till hur många som helst. Alla frågade efter henne.

OT. Nu sist när jag hade min SIB-kull tänkte jag (som du) att en röd-spotted hane till min brun-spotted-vit hona skulle nog bli bra. Och de sköldpaddsfärgade honorna var det stor efterfrågan på. Att de båda var spotted var också en fördel samt att hanen troligtvis är golden. Han har en helt underbar färg sedan var det nog linjemässigt också bra då jag hade turen att hitta en hane som i den kombination gav en för rasen väldigt låg inavelsgrad.

Så min erfarenhet är också precis som du säger att "rätt" färg säljer.

Men om man tänker avelsmässigt på dina honor så kan kanske en svart-vit hane till Bijou vara en spännande kombination eftersom Bijou är sköldpadda med mycket vitt. Till Tiffy kanske en röd/golden hane med mycket vitt skulle passa henne bäst. Men nu tänker jag bara i färg, allt annat skall också stämma överens.Flört

Men tänker man en gång till kanske det passar bättre med varmare färger eftersom Tiffy är så varm i tonen. Talassa bär på dilution (svart och rött) i båda led samt även på silver.

Men för min del så gäller, att finner inte Talassa något nytt hem så kommer han att finnas tillgänglig för någon/några enstaka parning(ar) ifall han utvecklas på rätt sätt och håller standarden. Men detta får framtiden utvisa.