Utställningar för huskatter?
Hejsan! Du kan ställa ut din huskatt på de allra flesta utställningar som arrangeras runtom i landet. Tänk bara på att du måste vara medlem i en kattklubb och att din katt måste vara vaccinerad, id-märkt samt kastrerad om den är över 10 månader. Du kan gå in på www.sverak.se och läsa mer om vad som gäller samt hiitta utställningskalendern och se var det finns utställningar nära dig.
Ett litet tips- oavsett om du ska ställa ut eller inte,är att du öron eller chipmärker din guldklimp! Det är viktigt att detta görs på alla katter ifall de kommer bort, blir påkörda eller något annat.
Lycka till!//Gisela

Tack så mycket för ditt svar :)
Jag bara undrar en sak till, varför måste de vara kastrerade?
Det kan jag inte svara på, har inte funderat på det men det kanske är så att man vill undvika oplanerade parningar i fall katterna smiter..det händer ju ibland. Många katter blir ju ibland frustrerade av alla dofter och löpande honor som finns på utställningar och detta minskas ju om de är kastrerade. Kanske någon annan här som har bättre koll på just detta?

Huskatterna skall vara kastrerade om de är över 10 månader pga att SVERAK inte vill främja avel på huskatter.

Safir: När du ställer ut din katt på en sverak utställning innan den är tio månader så måste den minst vara 6månader. Så den första gången du ställer ut henne behöver den inte vara kastrerad eller id märkt men väl vaccinerad. Och oftast så får man id märkningen gratis eller billigare när man kastrerar. Jag ställer ut mina två huskatter o det går oftast bra för dom med. Tycker det e jätte kul. Och din lilla Siri är underbar, en super söt liten katt=) Och en annan viktig sak e att du måste gå med i en kattklubb =) Lycka till o om det är något mer du undrar så fråga på=)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
#4 men så bra, då vet vi det! Misstänkte att det var något åt det hållet men har som sagt inte funderat så mycket på just det//Gisela

okej tack så mycket. Så då kan jag alltså ställa ut henne nu innan hon blir 10 månader. Vad skoj :) Lite tråkigt att hon måste kastreras sen för jag hade så gärna velat ha kattungar efter henne, men jag kan ju alltid skaffa en kul först, sen kastrera henne. Därefter kan jag ju ställa ut igen :)

Safir: Jag förstår att du vill ha en kull efter din katt o det kan ju ingen neka dig, jag tänkte samma sak med min huskatt. Men sedan så tänkte jag på alla hemlösa goa katter därute. Så jag kastrerade henne o såg på det viset till att jag inte gav upphov till någon sommar katt. Även om jag hade kollat upp köparna så gått det nu går. Men om de skulle avla vidare på kattungen när den blev äldre o kanske nån av de ungarna for illa. Det klarade jag inte. Så jag kastrerade henne o hon är nog lika glad för det o jag med. Köpte en skogis lite senare istället för att avla på bland annat. =)
S*Luddhuvet´z
Jag håller med Edda där..jag har haft huskatter som är så fina och goa men man måste tänka lite på följderna. Safir, det är du som bestämmer över din katt, tänk bara på att om din tjej går ute så kan hon bli gravid redan från 6 månaders ålder (utan att du har märkt att hon är könsmogen)…

#8 Jag är såklart inte heller för sommarkatter, därför lämnar jag inte mina katter till någon som kan tänkas ha dem som sommarkatt. Jag har haft många kullar genom åren med mina tidigare huskatter och alla ungarna har fått det bra. Jag har redan 4 köpare som ingår i min släkt eller nära vännerkrets plus att vi ska behålla en själv. Så det blir nog ingen risk att det blir utan kärlek och hem. Detta kommer nog också bli min sista huskatts kull för så fort jag flyttat hemifrån tänker jag starta en uppfödning :) Det blir lättare när jag bor själv och har jobb och egna pengar :)

Som jag sade så kan ingen hindra dig. Och har du stabila köpare så är det bra, en fördel för de små som blir bättre lottade än många andra.
S*Luddhuvet´z