Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 08-skogkattens-hälsa
Läst 1871 ggr
ninaelis
0

Är han väldigt tjock?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Behöver era åsikter om min katts vikt, jag vet att han är överviktig men undrar hur pass tjock ni tycker att han är.

Jag fick honom när han var tre och hade aldrig sett en så stor katt i hela mitt liv då, tror fortfarande att han är den största jag sett "live".

Vad tror ni? Fet eller bara överviktig?

ninaelis
0

Bilden var lite suddig så här kommer en annan också! Hoppas att ni vill kommentera hans vikt för jag börjar känna mig elak som försöker banta honom…vet ju att det är för hans hälsas skull men jag vacklar ändå och andras åsikter hjälper alltid till!Glad

Loas
0

Jag tycker verkligen du skall fortsätta försöka banta din kisse! för hans egna skull.. hoppas du kommer på ett bra sätt. Det finns jätte mycket bra lightfoder hos zooaffärerna och vetrinärerna!

ninaelis
0

Vi fortsätter att försöka men det är inte lätt.

Tack för att du kommenterade, tycker du att han är jättetjock eller bara att han har lite att ta av? man blir så blind själv efter ett tag…

Loas
0

hej igen! det är ju svårt att avgöra på bild.. men jag tycker han ser väldigt tjock ut. förstår att man blir blind själv.. men för hans egna bästa måste du nog ta tag ordentligt i bantningen. Var noga och läs på fodersäckarna vad en överviktig skall ha… håll koll på hur mycket han äter så han inte får i sig för mycket och ge bantningsfoder (helst hos vetrinär). är du osäker på om han överviktig så det är skadligt tycker jag du ska uppsöka vetrinär. Jag brukar åka till en vetrinär i närheten och väga mina katter, det kostar ingenting, där kan du ju väga och samtidigt höra med dem om ett bra foder osv.

Tänk på att inte bara minska mat och byta till lightfoder utan MOTION är otroligt viktigt för överviktiga katter, Aktivera honom:)

förresten, det var en riktigt söt katt annars och lycka till med honom!:)

WesthKiowas
0

Hej! Fin katt! Tycker inte att han är så himla stor, har bara lite extra att ta av. Man måste ju tänka på att han är en kompakt katt i sig själv och katter drabbas heller inte så ofta av överviktsrelaterade besvär så som hundar gör. Men visst kunde han väga lite mindre men ta det lugnt, det är inte bra att banta djur för fort.

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Frej
0

Tycker han ser jättego´ut,  det kan vara bra ibland att ha lite att ta av. Inte ser han ut att vara så tjock så det blir farligt. Glad

ninaelis
0

Tack för era svar, det var skönt att höra att han inte är ett hopplöst fall… Vi fick ju honom när han var tre år och vägde 10,3 kg så han har ju gått ner sen dess men det är svårt. Vi har gett honom RC Sihlouette till och med lite under rekommendationen för hans vikt men eftersom jag läst på flera ställen att det är lättare att banta med blötmat har vi bestämt oss för att prova det.

Han kommer då få ca 100 g blötmat blandat med lite blandfärs och ca 20 g RC om dagen, hoppas att det ska ge resultat. Vi leker med honom flera gånger om dagen också, och han är rörlig och pigg, så jag tror inte att han mår dåligt av sin vikt.

Men han är också en väldigt stor katt som man ser på detta fotot, så det är inte bara som han är tjock, men lite för rund om magen är han allt.

Syllan
0

Det är jättesvårt att avgöra ifrån ett fotografi, men han ser onekligen lite rund ut. Som måttstock kan man se till hur vig och smidig han är. Har han svårt för att hoppa eller klättra som den andra katten så bär han omkring på för mycket.Men jag tycker att du ska fortsätta på samma sätt som du börjat. Han går ju ned i vikt, eller? Och som tidigare sagt så är aktivering a & o för att hålla sin katt i trim. Så det är bara att jobba på:) Viktminskning tar lika lång tid för djur som för människor. Speciellt om han gått och burit på det länge. Så ta det lugnt, och jobba på.   /Sylvia

av Edelmann(N)
0

Hej

För att banta en katt så borde du kontakta vetrinären först.

Det bästa bantfòdret får du köpt där ocksåFlört

Jag tycker han ser lite tjock ut, men vilken goding han är dåGlad

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

ninaelis
0

Javisst är han söt min lille älskling, han är den mest charmiga katt jag träffat tror jag…

Visst ska vi fortsätta att banta honom och framförallt försöka aktivera honom mycket. Det konstiga med honom är att han faktiskt är mycket rörlig, när han hoppar efter fjädervippan kan han hoppa nästan en och en halv meter upp och han leker gärna så jag tror att han mår bra ändå, trots att hans mage ser ut som en liten tunna…men det ska fixasGlad

Får väl inse att det kommer att ta lång tid bara…