Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett04-färger-mönster
Läst 4556 ggr
Mylingens
0

Silver eller ej...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tänkte se om jag kan få hjälp här med ett problem som jag har med min ena hona. Hon heter S*Mylingens Erin Brokowich och är 3½ år, blev kastrerad i somras, har fått en kull kattungar.

När hon föddes tyckte vi att hon var svartsilverspotted och under hennes första år ställdes hon även ut och hennes färg blev aldrig ifrågasatt, hon var t.o.m. i panel två gånger. Hon blev varmare i färgen medans hon växte och vi antog att hon hade rufism.

Hon fick en kull kattungar ihop med en hane som är bruntabby med vitt och alla kattungarna blev silver/smoke. Sen kullen har vi ställt henne en gång och då ville inte domaren ha henne till en silverkatt, var alltså i fel grupp. Domaren tyckte att hennes färg var väldigt märklig och sa att det är så det går när man som oerfaren uppfödare parar utan att veta vad man gör. Vi tog beslutet att kastrera henne, då hon även är ganska liten, för att inte föra denna märkliga färg vidare, silver med rufism eller vad det nu är.

Hennes föräldrar en vit hona (hennes grundfärg är förmodligen svartsilverpadda utan vitt) och pappan är bruntabby utan vitt.

Vad tror ni om hennes färg? Är hon svartsilverspotted eller brunspotted? Där finns dom som har trott att hon är en padda men det är hon inte.

Jag kommer att visa upp några bilder på henne…börjar med när hon var nyfödd. Tacksam för om någon vill säga sin mening om hennes färg…. //Kaisa

Mylingens
0

Här är hon 12 veckor…

Mylingens
0

Så här ser hon ut idag!

Mylingens
0

Fler bilder…

Mylingens
0

Ännu en…

Mylingens
0

En bild på hennes rygg…

Hillepiller
0

En fråga bara: Är det "Monabrands"-linjer i henne??Flört/Helena

Runsviks
0

Ja, Kaisa… hon har en "brosa" här i norr. PR S*Skogsälvans Panther en mycket snygg kille, Han är svartsilverspottd-vit med mycket rufismer.

En del domare komenterar hans färg och en del inte. Det är en kille med kvalitéer. Jag gillar honom så pass mycket så jag förbiser hans pälsfärg.
http://www.robackens.se/Panther_album.htm

Mylingens
0

#6 *asg* Jadu Helena!!! Där är faktiskt "Monabrands"-linjer i henne! Bakom hennes mamma finns det ett par Monakatter, så det förklarar kanske det hela Flört

#7 Nämen! Vad dom är lika i sin färg! Jag har inte sett någon innan med samma färg, men nu fick jag se!!! Han är jättefin så jag förstår att du förbiser hans pälsfärg. Min Erin är liten till storleken och ganska kort i trekanten så det var inte enbart färgen som påverkade att hon blev kastrat. Men domaren som dömde henne sist ville inte gå med på att det är rufism, domaren ville ha henne till en grupp 3-katt.  Enligt domaren så sitter inte rufism på det sättet… Och jag har inte tillräcklig erfarenhet om silver och rufism för att kunna säga emot… //Kaisa

Ulabrands
0

Vet inte vad ni sysslar med men det finns fler än jag, även om jag inte kan komma på någon just nu Oskyldig Känner mig mobbad SkrattandeFlört

Mona

Mylingens
0

#9 Nämen stackars lilla Mona, inte ska du känna dej mobbad SkämsFlört
Men jag kan ju inte ljuga för Helana när hon frågar mej om Erins linjer…jag hittade både Indy, Gaya och Ciara där, hihi, SkrattandeFlört

Men lite mer allvarligt nu, är det bara ett dåligt silver eller vad är det som spökar? Domaren ville inte ens ha det till ett dåligt silver. Även om jag berättade att hon fått en kull som alla blev silver/smoke, så kunde det hända ändå enligt henne. Själv vill jag ha henne till en silverkatt med rufism men vad säger ni andra? //Kaisa

Mylingens
0

Här kommer en bild på kullen hon fick, pappa är GIC S*Mylingens Chanté. //Kaisa

Ixatrixa
0

Jag skulle vilja se en hårbottenbild*skratt*

WesthKiowas
0

Tycker hon ser silver ut.

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Seerath
0

Hon är silver, dock med en väldigt massa rufism.

Draken_old
0

Helt klart en silverkatt.

rockringen
0

Jag är lite enig om att det inte ser ut som rufism… Hon ser ut som en varm brunspotted med väldigt lite silver. Det finns ju massor av brunagouti katter som har denna varmröda färg utan att det är silver inblandat.

Kan det vara att det är många amber-bärare i stamtavlan? Idén kanske är tokig, men jag tycker mig ha sett det mer än en gång Flört

Barbro

Runsviks
0

#16 I Erins stamttavla ser jag inga amberkatter bakom men i S*Skogsälvans Panthers stamtavla finns det amberkatter. Jag har fått tre silver kattungar efter Wildwood's Patina de har lite rufismer men inte som Erina och Panther. Jag har fler silverkattungar efter tänkbara amberbärnade katter men de ser normalt silver ut. Vi trodde också ett taga att Panthers färg kom sig av att det låg amber bakom. Men som sagt var vi vet ännu för lite vad amberfärgen ger och hur den ser ut i alla sina färgkombinationer. Det är fortfarande solida amber som går i grupp 3.  Tänk vilken spännande "Katt" - värld vi lever i, det är alltid något nytt som kommer fram.
Foto på Patinas son Eliot NFO ns 09 22

Mylingens
0

Precis som # 17 skriver så finns det inga amberkatter bakom i Erins stamtavla. Det kan ju vara så som Barbro skriver att hon är en varm brunspotted med dåligt silver. För om jag tittar mellan öronen och i nacken så är hon bara något ljus där, inte silvervit. Men om jag tittar på svansen sä är hon riktigt silvervit i botten på den.

#17 Haha, ja du…vilken spännande kattvärld vi lever i….Men jag vet inte om jag tyckte det just då när vi fick oss en offentlig uppläxning om Erins "hemska" färg på utställningen. Jag skämdes och har inte ställt ut henne sen dess Skäms. Hon har två CAC i grupp 7 och jag ville bara ha det sista på henne, men istället fick jag ett i grupp 3 dagen efter. Men den domaren ville egentligen ha henne i grupp 7…Obestämd

Men det har inte så stor betydelse, nu är hon kastrat och hon är väldens goaste och sötaste katt, en ljuvlig liten tjej som förgyller vardagen för oss här hemma. Men det är klart, man undrar ju över hennes färg. Vi har ju kvar hennes mamma i aveln och hon är vit, men är silver i sin grundfärg. Hon ska ha en kull om en dryg vecka ihop med vår svart/vita Armani, vi får väl se om där är något silver som kommer att spöka. //Kaisa

Frostvikarna
0

I mina ögon ser hon ut att vara silver. Jag måste bara tillägga att jag älskar hennes svans, jag tycker de är så fina när det svajar om demKyss

Hälsningar Gisela

Mylingens
0

#19 Tack! Jag bara älskar hennes snöskor, måste visa dom här! //Kaisa

Mylingens
0

En till…

Margona
0

Jag vet hur det är med detta eftersom jag haft samma bekymmer med Amadeus. Men där var det faktiskt inte någon dommare som sade att han inte var silver utan en som hjälpte mig fixa hans päls på utställningen. Jag bad om en färgbedömning och de sade han var creme så då fick han ställas i grupp 5 den dagen och vart då färgändrad. Nästa gång jag var på utställning var den dommaren frågande till om han var creme eller inte men han vart Champion den dagen. När han senare under året fick 3 st rödsilver kattungar med en brunpadda fick jag svaret att han faktiskt måste vara rödsilver om än kanske en dålig sådan men i och med detta förlorade han ju också sin titel.

Hillepiller
0

#9 F'lååt Mona!Skäms …men det stämde ju!Oskyldig

Hon kanske är Golden (inte amber) med silver??

/Helena

Seerath
0

#23 Går inte att vara goldensilver.

Jag har oftast märkt att det blir sådär konstigt silver när man parar en väldigt varm brun och en silver.

Hillepiller
0

#24 Helt rätt!! *hjärnsläpp*Tungan ute

Shaline
0

#17 Du skriver att det finns amberkatter i Panthers stamtavla. Vilka är det mer än Imer?

Siv

Mezzo
0

#22: jag tyckte nog det hela var jätteunderligt att de ens bedömde honom som Creme… för mig har han varit rödsilver hela tiden!:) det man får tänka på med såna katter är att färgen kan se lite skum ut beroende på om de är i full pälskondition eller inte.. ;)
Synd att han förlorade sin CH-titel dock!:S

Och jag säger som de andra, Erin är silver men med mycket rufism… Jättefin i övrigt! Så fint när de har sådär mycket fin päls också!*kär*

Runsviks
0

Du har helt rätt Siv, jag uttryckte mig kanske lite fel. Imer är ända amberkatten men han finns bakom båda Panthers föräldrar.
//kristin

Marita-L
0

Hej Kaisa!

Jag tycker att det ser som din hona har väldigt mycket rufism, hon är i mina ögon en silverspotted.

Rufism brukar sätta sig först mot & i öronen, halsen, hakan, morrhårskuddarna, lite varstans i ansiktet, på ryggen och benen och lite på magen.

Ibland är det så illa att hela katten blir brun med en vit botten ibland inte änns en vitbotten… Rufism kan vara lite gulbrun men är silvret jätte dåligt så kan tonen gå åt mer rödbrunt.

En jätte dålig silverkatt kan nästan se ut som en bruntabby om man får skämta om det..Flört

En silverkatt med rufism blir aldrig kallare utan rufismen blir alltid värre…varmare.

Jag tycker du gjorde rätt val att låta henne bli kastrat. Hon är jätte söt , även hennes bebisar.

Lycka till

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Pippilottas
0

Absolut en NFO n 25 Flört