Råd över bajsproblem
sålde en honkattunge för 2 år sedan, idag ringde tanten, och har stora problem med henne, hon har börjat bajsa på golven, och är lite lös i magen. Detta har då hållt på några månader, och hon hade tänkt ringa vet och ta bort henne
hon orkade inte med detta mer. Katter kan ju protestera av olika orsaker, stress mm, eller så har hon nån bakterie.
Hur skulle ni råda i detta? ska jag ta tillbaka henne, och låta henne gå igenom prover mm, eller i första hand omplacera henne till ett lugnare hem? i det hem hon finns idag, så finns 2 katter till, och 2 småhundar. Skonkost mm har hon provat i många omgångar.
Även om jag hämtar hem henne igen, så får hon inte vara med mina katter, då det finns risk för smitta. Ja som ni förstår är detta lite rörigt, men jag vill göra det bästa för Aphrodite, här är hon 8 veckor gammal
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus
Vilka åtgärder förutom skonkost har man gjort? Har man varit i kontakt med veterinär och fått hjälp med besvären (lös i magen). Är det Aphrodite som är dålig i magen eller är de två andra katterna också dåliga?
Ta bort henne tycker jag verkar vara en väl enkel lösning och inte att ta sitt ansvar som kattägare. Hade jag varit som du så hade jag hämtat hem henne tagit henne till veterinär för hälsokontroll och sen haft henne isolerad några veckor från dina egna katter så du ser hur hon mår och om hon fortsätter vara dålig i magen.
Det är en jättesöt tjej så jag hoppas att allt löser sig.
//Monica

#1 hon har bara kört skonkost, inte varit i kontakt med vet, det är en äldre tant, som är hur mysig som helst, men har nog lite för mycket runt sig. Det är bara Aphrodite som är lös i magen, och min tanke var att hämta tillbaka henne, och omplacera henne i ett lugnare hem, när magen blivit bra vill säga, själv har jag mycket goda kontakter med veterinären, så jag kommer göra allt för henne, hur det än blir, sen är det bara att hitta det perfekta hemmet

Jag skulle ta hem henne och kolla upp med veterinären om inte tanten själv kan ta henne till vetrinär.
Det finns så mycket olika tarmbakterier som går rakt igenom vissa katter utan att det märks, men som kan göra andra katter dåliga beroende på imunförsvar mm.
Det kan ju vara något dom andra katterna bär på fast dom inte blir sjuka utan bara Aphrodite.
Det kan räcka med en penicillinkur och skonkost samtidigt under en tid så försvinner det sen, men om dom andra katterna bär på något fast dom inte blir sjuka så måste ju även dom behandlas, så vida du nu inte tar hem henne igen.
Annars kan hon ju smittas på nytt om och om igen.
Men se till att hon inte går ihop med dina andra katter så länge hon går på medecinering bara.
Annars kan det ju vara så enkelt att hon helt enkelt inte trivs där bland dom andra katterna och hundarna och det är en protest.
Men jag skulle nog kolla med vetten i första hand.
Hoppas det löser sig för den söta lilla tjejen 
Jag skulle tippa på att katten är stressad.
Lös i magen och bajsar lite överallt är inte en harmonisk katt.
Jag skulle ta hem henne bums.
Varför tro du hon bär på smitta?

En av mina katter hade tidigare en längre period när hon var lös i magen och alla försök att lösa det med kosten fungerade inte. Veterinären konstaterade bakterieinfektion och det gick snabbt över med antibiotika.
Hoppas det är något lika enkelt att åtgärda för "din" kisse!

#4 vill bara vara försiktig, och inte riskera nåt med mitt katterie.
Ända som skulle kunna innebära smitta, det är om hundarna fått med sig något hem, men min tanke är ju att även dom skulle ju bli dåliga i magen, om så var fallet. Men även om det inte är nån smitta, vill jag inte stressa henne med att släppa henne ihop med mina, då jag inte kan ha kvar henne själv, kan bara försöka leta ett bra hem till henne, då hennes nuvarande matte kanske inte orkar, men först och främst, ska jag försöka få matte och kissen till vet, sen får vi se. Hon är ju en mycket social och mjuk flicka, kastrerad, chippad och vaccinerad varje år