Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 1861 ggr
parlan
0

Hur bor era katter?

Jag  är lite nyfiken på hur ni hushåller era katter.

Har ni dom som sällskaps katter inomhus eller ni har dom i rastgårdar eller kanske på annat sätt. Skriv gärna och förklaraSkrattande

Framförallt är jag nyfikén på hur era fertila hankatter bor….

/Nyfiken Maria

parlan
0

Först ut får väl jag själv varaSkrattande 

Mina katter bor allesammans som en enda stor familj i sällskap med oss människor. Skulle ALDRIG falla mig in att låsa in mina katter i något rum en längre tid utan alla katter är med oss och det fungerar bra hemma hos mig.

Frostvikens
0

Hos oss är det väl snarare vi som bor i hop med katterna! De är innekatter och har 120 kvm fri yta med en lång trapp och en jättestor kattpelare att leka och klättra i. Trappan är jätteskoj att leka kurragömma i och på pelaren är det herre på täppan som gäller! Våra katter är högt älskade  familjemedlemmar med egna personligheter och vanor och jag skulle heller aldrig stänga in dem på toa eller i något rum. Vi åker ofta upp till jämtland och det är självklart att de åker med oss dit. Vi har en hankatt och två honor men varken Totte elle Annsofie är könsmogna än, så än så länge är det inget problem med bångstyriga kärlekshormoner…

erspers
0

Våra katter bor med oss o har tillträde överallt naturligtvis..dom är fullvärdiga familjemedlemmar.. vi har en hane men han är inte fertil ännu..det återstår ju att se hur länge han får behålla kulorna iom man inte vet hur han beter sig när han blir fertil..börjar han strila o krångla så är kulpåsen tom ganska omgående : )..skulle aldrig falla oss in att låta honom gå ute i en kattgård med ett krypin med värme eller dylikt för jämnan bara för att han skulle få vara fertil i fortsättningen också..förhoppningsvis så brås vår August på sin far o fadern har aldrig strilat trots att han bor med en Fertil o tre kastrerade hanar..men vi har ju tre honor + honom så det återstår att se hur det går..finns ju p-sprutor att ge honom om inte annat..vi får se hur det går..Fundersam

Stefan

Frej
0

Vi bor allihop tillsammans, hundar, katter och vi.  Avelshanarna går också fritt ibland oss, ALDRIG skulle jag stänga in dom, de goaste jag har !  Även om de markerar ibland, får väl tvätta och torka då ! ALDRIG skulle jag kunna stänga in dom.

UllisN
0

Jag har bara hanar hemma 2 fertila och en bäbis. De bor allesammans med oss och får vara överallt. Sedan har de även tillgång till en kattgård, där tillbringar de gärna en stund varje dag. Min äldsta hane står och vaktar mig varje morgon när barnen ska till dagis o skola för då vill han ut till kattgården en stund. Ända gången de är instängda är när de är tillsammans med hona för parning.

EddaM
0

Alla katterna går fritt som de vill här hemma. Nästan för i min brors rum får de inte vara. (delar ju lägenhet med honom). De är oftast där jag är=)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

UncutDiamond
0

Jag har 4 katter för tillfället en kastrat hane som är jätte snäll två dräktiga honor som är så tillgivna och vill umgås jämt,sedan har jag en fertil hane som är just nu som en sexgarlning, han är som en grottmänniska…klubba ner dom bara och gör som han vill:((( Ja då blir inte matte nådig det blir mycket morrande fräsande hjälper inte det ..ja då åker han ut i kattgården, ett dygn sådär. sen brukar han vara väldigt trevlig när han kommer in igen. Innan detta beteende kom , så var vi en lycklig familj som sa att det är klart att vi har ju inte köpt en katt som ska sitta i en kattgård men en fertil hane är en fertil hane han vill bara para, så när jag jobbar så är min snyggis ute i kattgården ,ibland tillsammans med kastraten annars så är alla katterna tillsammans med oss. dom har två kattgårdar en som alla toaletterna är i och som dom kan gå ut till när dom vill . Efter jag skaffade min fertila hane så stod vi inte ut med lukten..det luktar ju en hel del . Och en som vi måste bära ut katterna i . dom trivs väldigt bra i kattgårdarna. den som dom kan gå tillsjälv är dom väldigt ofta i.min hane blir 1år den 24 oktober

Seerath
0

Jag bor i en trea med min sambo och katterna och alla har tillgång till hela lägenheten. Har en avelshane på drygt ett år hemma men än har han inte strilat eller uppfört sig dåligt och om han skulle börja göra det så tappar han kulorna. :)

Syllan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här bor katter och människor tillsammans. Vi delar en radhuslägenhet på 100kvm, så ibland blir det lite trångt. Har sex katter, gubbe, en hund och tre barn (och många andra barn:)

Har byggt en rastgård på baksidan under balkongen (som också är innätad). Rastgården är inte så stor men den gör underverk! Katterna kan gå ut och in som dom vill genom en kattlucka i dörren.

Angående detta med frertila hanar i eget hus med rastgård så kan jag inte uttala mig. För mig känns det helt naturligt att ha alla katter tillsammans med familjen men min hane strilade inte. Kanske hamnar man i ett annat läge då? En tanke är att det måste ju vara lättare att ta emot andra honor om hanen bor på det viset. Man behöver inget särskilt rum till dom. Fast vad vet jag?

Jag har svårt att tänka mig att sova utan åtminstone ett par stycken i sängen, och det var längesen jag gick på toa ensam:) Hihihi. Skickar med en bild på min rastgård. Den är som sagt inte så stor men den fyller sin funktion. Och vi är såå omtyckte av grannarna, våra katter bajar ju inte i deras blomland. /Sylvia

majema
0

Våra tre katter bor med oss i hela huset, ca 200 kvm. Samt en innätad altan med kattlucka. Vi har en fertil hane och hona samt en kastrerad hona. Hanen strilar inte men om han börjar så blir han en glad kastrat. Skulle aldrig kunna ha honom instängd någon längre tid.
När han har damsällskap får de vara i ett stort rum i  vår källare ensamma.Flört
Jag fick stänga in min fertila hona när hon löpte sist, går på p-piller annars, men normalt går alla ihop. Familjemedlemmar helt enkelt och vi har en hund också, som katterna ibland behandlar som en katt.Skrattande

/Marie

SannaE
0

Här bor 1 kastrat och 1 fertil hane, jag, min sambo. Vi delar alla på den yta som finns, och det funkar kanon!

Katterna är en del av våran familj, som är med på allt!

//Sanna

Margareta
0

Vi delar alla kvadratmetrar på folk labrador och två fertila honkatter.

Numer pensionär i Nynäshamn

Runsviks
0

Vi lever som en ända stor familj, 6 katter (+ 4 kattungar idag) två tonårstjejer och min man och jag. Ibland sover alla katter i våra sängar eller så ingen. Vår Nicko var fertil upp till 4-5 år och vi hade inga som helst problem med honom, annat än att han talade högljudt om att han vill ut till kattgården. Då bestämde vi oss för en kattgård till, i anslutning till vårt sovrums altandörr. Mycket praktiskt. Sommartid står den dörren så gott som alltid öppen.

När Nicko var fertil och fick dambesök hade vi dem i ett eget rum.

WesthKiowas
0

Alla tillsammans på gott och ontFlört Blir lite trångt i sängen, det är jag och alla 7 katter. Är min kille på besök vill katterna gärna ligga i mitten, hmmm… Här blir det inga barn gjorda, ha ha!

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Mylingens
0

Vi har ganska många katter och då är det inte så lätt, här finns 10 katter, varav den ena honan har 4 kattungar. Så honan är i sovrummet där vi har satt upp en nätdörr som går ut till köket, så hon får va i fred men ändå ser och hör oss.

I sommar har en del av katterna gått i den nybyggda rastgården dygnet runt. Vi har varit tvungna till det eftersom vi flyttade ut hit till huset i våras och vi håller på att bygga och renovera om. Dessutom hade vi några kullar i somras som vi hade inomhus så klart. Nimbus som har varit fertil har strilat något enormt + skriket mycket så vi har inte kunnat ha honom inomhus tyvärr. Men nu har Peter, min sambo, renoverat färdigt garaget som ligger ihopbyggt med huset. Det har blivit ett katthus, helt inrett för katterna med stora klätterställningar, bäddar och en soffa. Den är sammanlänkad med rastgården så de kan gå in och ut som de vill. De kan även gå in till oss i huset om de vill det. Men det är bra att ha något som är deras där de kan få härja bäst dom vill. O dom är gärna där när de får välja själv. //Kaisa

Froydis
0

Det er ikke så enkelt når man har mange katter, og når man vil/har/skal avlet en stund så blir det ikke lett å ha alle inne med familien til enhver tid. Det lar seg ikke gjøre dersom man da ikke trives med hannkattlukt, odelagte møbler og kattesand over hele huset osv.

Man må ikke glemme at dyr (for det er de jo) trives godt så lenge de er trygge, har varme, mat og nok plass til lek og blir aktivisert så de ikke kjeder seg.

I vårt hus er soveromma " off limit". Jeg synes ikke det er noe særlig å våkne opp med kattesand eller en katterompe som nylig har vært på toalettet på puta jeg, eller at barna mine skal finne en hårball på dyna..

Vi er minst like glade i dyra våre som dere for det, men synes at noen grenser må man ha, og skal man drive lenge så må man kunne være familie og menneske oppi det hele også.

Vi kar bygget ett isolert kattehus(på full takhøyde og 10 kvadratmeter stort) med stor garde utenfor som kattene bytter på å være ute i og inne med oss. Ikke alle kattene går like godt ihop, så da må vi passe på at vi ikke har dem sammen slik at stress nivået ikke blir høyere enn nødvendig på hannene våre. Vi har en hanne inne hos oss, han striler ikke. Men så har vi en kastrat og en fertil hanne som gjør det mye, de er ikke inne.. men vi er ofte ute hos dem, går tur med dem og sørger for at de får tilfredstilt sine behov for kos og nærhet. Kattungene vokser selvfølgelig opp inne hos oss.

Ser ingenting galt med det jeg..

la kritikken begynne :)

mariamia
0

Mina katter bor med oss i huset och så får de vara ute på vår inätade balkong varje dag. Min fertila hane har börjat pinka inne så hans kastanjetter ryker snart. Planen är att bygga en stor rastgård till katterna som är i anslutning till huset så de kan gå som de vill…

När honor är på besök får de ett rum för sig själva och när vi har kattungar så blir vårt sovrum barnkammare. Sen flyttas de ut i köket där vi har en grind för att det ska vara hundfritt pga kattmat & en kattlåda.När kattungarna själva tar sig över grinden får de vara i hela huset. Tillsammans med oss och hundarna.

/Mia

Mylingens
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#16 Jag håller med dej till fullo. När man har många katter och har hållt på ett tag där fertila katter bor ihop med kastrater och kattungar, så går det inte alltid att ha alla inne i huset samtidigt. Alla våra katter kommer inte heller alltid överens, vissa går inte ihop med vissa andra. Så vi behöver ha utrymme för att kunna dela in dom emellanåt.

I katthuset som vi byggt, har vi isolerat, lagt laminatgolv, gipsat väggar och målat. Där är jättemysigt ute med stora klösställningar som de gillar att rasa av sej på. När dörren står öppen mellan deras hus och vårt så är dom ändå mest i sitt eget, de trivs jättebra där. Men det roliga är att nu när några har fått vara ute i sommar i rastgårnden så har de vant sej och trivs bättre där. När jag har tagit in dom här inne så sitter de i köksfönstret och tittar ut mot rastgården och så fort jag går mot ytterdörren så springer de efter mej och vill gå ut igen.

Jag jobbar mest på nätterna, jag har sovande jour, och har därför mycket tid hemma för våra katter och jag är mycket ute hos dom i rastgården. Men jag vill inte hålla hanar som tvingas gå hela året om i rastgård utan att få komma in, då är det bättre att som vi har gjort nu innan kylan kommer, att kastrera hanarna efter en tid. För en stilande hane inomhus fungerar inte, så kan inte ens familj bo. Och utan fertila hanar så har vi ingen avel heller… //Kaisa

ronjo
0

Vi bor två vuxna och tio katter i eget hus med en stor kattgård, som katterna får vara ute i när dom vill. Jag jobbar också skift, så jag har rätt mycket "hemmatid" med kissarnaSkrattande

Just nu har vi en fertil hane. En Maine Coon på (snart) 1år & 5 mån.Flört

Det fungerar bra med en fertil hane, fast visst händer det en del "olyckor" ibland. Vi har blivit storförbrukare av ättika, plastade skyddslakan och plastad frottèGlad Man lär sig med tiden vart dom vill/brukar markera någonstans. Men visst måste man vara utrustad med tålamod & ett Jädrans gott humör, iblandOskyldig

Vettarna
0

Narnia bor tillsammans med mig och min man på 160 kvm, hon sover i samma säng som oss eller barnen när dom kommer och hälsar på.

Hon får leka/busa i hela huset. Just nu är hon väldigt intresserad av att ta mina grannystan, En dag möttes jag av en hinderbana av garn…. Förvånad

parlan
0

Tack för att ni stilla min nyfikenhet..Skrattande

Men då några stycken har valt att ha sina katter i  rastgård så är jag faktiskt lite nyfiken på varför man skaffar sig katter om man placerar dom i rastgårdar??

Jag kan faktiskt inte förstå nöjet att ha ex antal katter i rastgårdar eller har våran sällskaps katt rent utav blivit en "avelsmaskin" eller vad??

Vet att många kan bli irriterad över min frågeställning, men då jag för ett tag sedan själv har blivit utsatt för förtal. Att jag har placerat mina katter i diverse utrymme i vårat hem och i princip har misssköt dom och fått det slängt i näsan att jag handa har en "kattfabrik"fast jag älskar varenda liten katt väldigt mkt  och ger dom enormt med tid och omsorg.

Mina katter är allihopa trevliga sällskaps katter som jag har en och annan kull på i mellan åt, helt fullvärdiga medlemar och är införskaffade för sällskap och såklart avel annars hade jag ju inte ansökt om stamnamn ju

Med detta tycker jag inte att det är fel att ha rastgårdar men jag ser inte det mänskliga nöjet att äga 10-tals djur som man har i rastgårdar. Fast dom många gånger faktiskt föredrar utemiljön och självklart kommer även jag ha det så delvis när det blir möjlighet till detta.

Mylingens
0

Då är det väl främst mej du vänder dej till eftersom jag har berättat om vår rastgård som våra katter har gått i nu under sommaren, så många andra var där inte. Så att ingen missuppfattar det som Maria skriver så har jag inget med förtalet om henne att göra, det kan nästan tolkas så, men så är det inte.

För det första så mår en skogis väldigt bra av att va ute, våra älskar det. Som jag har skrivet så har vi renoverat här sen vi flyttade in i våras och det är ett ganska litet hus så det har varit svårt att ha alla kattena inne samtidigt i all röran. Sen är det som jag har skrivet tidigare, jag och min familj klarar inte av att ha en strilande hankatt inomhus. Om nu alla uppfödare kastrerar sina hankatter så fort de blir fertila, för att kunna ha dom inomhus, vilka katter ska vi då avla på? Vill du utsätta din familj för en hane som skriker om nätterna så ungarna inte kan sova, kattkiss i skolväskorna eller i deras nya skor som står i hallen. Eller som vår hane gjorde, kissade på TVn och på datorn. Alltså väljer du hellre att köpa in en parning, du eftelyste en för ett tag sen såg jag. Tyvärr så måste någon hane "offra" sej annars blir det inga kattungar, inte till nån av oss. Men vi har valt att hålla vår hane i ett år och nu är han kastrat och ska få leva som en lycklig pensionär.

Våra katter kan nu härja fritt i sitt katthus vilket de tycker är härligt. De kan se gå ut till rastgården via en kattlucka i katthuset och de kan gå in i vårt hus via tvättstugedörren som står öppen. Den kan vi stänga om katterna när de är ute om man t.ex ska ha fest med mycket människor eller när vi ska storstäda och behöver lufta ut ordentligt.

Peter och jag har ca 10 katter och vi älskar alla våra katter lika mycket. Vi har inga små barn längre som behöver vår uppmärksamhet och dessutom så är jag hemma mycket om dagarna. Vi har tiden och möjligheten att ta hand om och älska alla våra katter och samtidigt syssla med uppfödning och utställning. Hade jag haft små barn och dessutom hade jobbat heltid som Peter, så hade vi självklart inte heller kunnat ha så många katter.

Vårt stora intresse och hobby är våra katter och uppfödningen. Vi har valt att leva med våra katter på detta sättet och våra katter har det väldigt bra och är högt älskade, de kan alla intyga som känner oss. Så man ska inte döma folk efter hur många katter man har. Vi har även valt att äga en egen hane till våra honor och strilar nästa hane oxå så får han inte heller gå inomhus under det året som han kommer att va fertil. Men det är väl tur att vi och några andra med oss, väljer att sätta vår fertila hane i utebur så att vi får några kattungar, och att de som väljer att köpa in en parning oxå har möjlighet att få kattungar.

Det kan hända att inlägget uppfattas som skarpt men jag tog illa vid mej av din kommentar om "kattfabrik" och annat som skrevs. Du får gärna höra av dej till mej Maria om du vill diskutera vidare… //Kaisa

UncutDiamond
0

#21 Jag har själv tyckt att man inte  borde ha katter i kattgårdar hela tiden , och det har jag absolut inte. men när det blir problem med katterna så måste man ju skilja dom åt, då är det bra med kattgårdar tycker jag.Asslan vill bara para Tove hela tiden och jag visste inte hur det påverkade honan när hon redan är dräktig därför har jag låtit Asslan vara ute när jag jobbar så att det inte händer. Men idag ringde jag veterinären och frågade om det var farligt om hanen parade en hona som är dräktig, det var inte farligt sa dom ,honan säger ju i från om hon inte vill. så idag har han fått vara inne med dom andra katterna, och det har gått braGlad. Sedan har jag pratat med en stor uppfödare, som har många katter hon har alltid sin hane ute i kattgården, hon menar att hanen måste ha sitt revir,en hane som går med sina honor jämt kan bli kompis med dom och det kan leda till att han inte vill eller inte vågar para dom, så hon menar att man absolut inte ska ha fertila hanar med sina honor .En fertil hane är mycket mer stresad än en kastrerad hane det är därför dom går och skriker så mycket och kan tappa mycket i vikt tack vare detta,dom glömmer helt enkelt att äta dom vill bara para honor.En fertil hane mår bäst av att ha ett eget revir ,katter är inga flockdjur. Hur stora flockar med katter ser ni ute i det fria? Men däremot så kan katter tycka mer eller mindre bra om varandra. man har ju tur om man har en flock som är super  Kompisar. jag tror att har man många katter så är det rätt ovanligt att alla katterna trivs i hop. sedan beror det ju på hur stort utrymme katterna har per katt, nu menar jag många katter ca 10st

jag har bara 4 st mina katter kan bli ovänner ibland, men vi i familjen är 5st  och vi är inte alltid samsFlört..Sedan är det som du skriver alla som har stammnamn har ju för avsikt att avla .och var o en får ta han om sin avel och ta ansvar för den. Jag hoppas att alla mina katter ska hålla sams så att man kan ha dom tillsammans det är ju vad man vill , att man ska kunna ha katterna till sällskap mina katter är mina barn. Parlan Gladjag blir inte irriterad på din fråga. Jag tycker den är bra kram på digCool

parlan
0

#22 Oj då kaisa… Detta inlägg var inte riktat mot dig utan bara funderingar runt och kring aveln och hur man tänker i allmänhet..

Jag vill oxå förtydla att Kaisa har INTE har varit involverad i skitsnacket angående mig resten tar jag med kaisa själv via mail!

/Maria

RolfH
0

Jag kan inte se att någon här berättar om något som skulle kunna betraktas som fel behandling av sina katter. Kattgård är jättebra att ha när det inte fungerar i katteriet och de flesta som har dem använder dem bara tillfälligt för sina katter när det är problem. Jag kan inte se att det skall säga emot ägarnas kärlek till sina katter.

//RolfH

Awanathas
0

Jag kan absolut förstå varför Kaisa valde att ha Nimbus så!!

Jag har själv haft en hane boendes i eget rum tills jag själv kunde ta kull efter honom. Det fungerade bra för både honom och mig.
Då han kissade på ALLT verkligen.. plastpåsar var hans favoriter.. men soffan,kuddar,skor,kläder,handdukar, ja allt tyg och plast, allt som var mjukt.. kissade han på… :(

Numera, så har vi alla katterna överallt i lägenheten. :)
Det fungerar kanon, ibland tar vi bengalen med ut på en promenad så att han får springa av sig lite.. ;)

vi är på g och ska köpa hus, så vi planerar en lååång rastgård så bengalen har möjlighet att springa.. han löper som en gepard..  :)
men min skogishona kajsa gillar också att vara ute, men hon springer ju inte som bengalen direkt.. ;)

om ni kollar på hur vi i sverige har våra katter (katterier alltså) och hur de utomlands har dem.., så är det faktiskt vi svenskar som har det väldigt annorlunda..

bara och titta på några av de stora katterierna i Danmark t.ex..
De har sina katter i uteburar, året om! Ingen som säger något om det t.ex.

Nu tycker jag att det är bra att vi inte har det så här i Sverige.
Jag har ju mina katter som först och främst familjemedlemmar och som gott sällskap åt oss :) Inte skulle jag kunna låta dem bo utomhus istället för inne hos mig, mysandes i mitt knä ;)

Nej jag tycker inte att man ska sitta och döma folk efter hur de har sina katter boendes, huvudsaken att katterna var och en får den uppmärksamhet och kärlek de vill ha och behöver :)
Sen får de bo hur de vill för mig :)

Froydis
0

#22 og jeg har det mye likt ser jeg..
For å kunne avle må man etter min mening ha en hanne, hvor lenge man kan holde dem fertile beror mye på hannen selv. En hanne som trives og har det bra "stråler" og synes livet er herlig. Misstrives katten så blir den syk og det er da det blir feil å holde dem fertile. de fleste avlsdyr er jo ikke brukt i mange år heller, ihvertfall ikke hannene.. Etter det kan de jo få komme inn hvis de vil!

Mylingens
0

Jag ber om ursäkt om jag tog i för mycket tidigare. Men jag tog illa upp efter Marias inlägg #21 eftersom jag i stort sett var den enda som berättade att jag har haft katter i rastgård dygnet runt i somras. Och då kändes ord som "kattfabrik" och "avelsmaskin" lite trist att läsa… Men Maria och jag har pratats vid så det är ok. //Kaisa

WesthKiowas
0

Som Medarbetare här så tackar jag för att ni sköter allt så snyggt! Stor eloge till att alla pratar och löser eventuella frågetecken privat!
Tack igen och bra jobbat!

/Camilla

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Syllan
0

Den dag då jag har en fertil hane som strilar men jag ändå vill ha ungar efter honom så ska jag bättre utala mig om hurvida jag vill ha honom i kattgård eller ej.

Men jag känner att jag vill göra ett inlägg angående jämnförelsen med andra länder. Vet att dom flesta uppfödare utomlands har sina katter i kattgårdar och att vi i sverige är annorlunda på den punkten. Men den som varit på ett zoo i Danmark vet också att dom inte har samma regler som vi har. Tack och lov. Där går pantern, leoparden och lejon i små burar med bara grus. Inte direkt deras normala levnadsförhållanden. Vill inte att vi i Sverige ska jämnföra oss med länder som har sådana lagar. Vi har kommit mycket längre än så.  /Sylvia

Awanathas
0

#30:
det var inte direkt en jämförelse..
mer en iaktagelse faktiskt från min sida. ;)

majaj
0

Hej!

Jag har 8 katter och bor i en fyra. Jag har tre barn hemma, väntar på att den äldsta ska flytta hemifrån. Vi har en jätte stor balkong(som ett rum).

//Maja

ajnika
0

Hejhej!

Jag min sambo och mina (bara två, än så länge iaf….Flört) katter bor tillsammans på 160 kvm. De har tillgång till alla rum, speciellt gästrummen på övervåningen då vi inte använder något av dem. Ett av rummen har ett högt loft, och där uppe är det fullt med kartonger, sängar och lite möbler som katterna älskar att vara och leka i, och kan vara borta i flera timmar! 

Vi väntar just nu på att de båda ska bli könsmogna då de är syskon kommer det väl ungefär samtidigt, fungerar det inte med hanen så får vi tråkigt nog kastrera honom. Jag skulle inte stå ut med kiss i huset.  

Vi tänker bygga en innätad rastgård med anknytning till huset för dem nästa sommar, de får då gå in och ut som de vill. Är övertygad om att de kommer vara mer ute än inne då de älskar frisk luft, kika på fåglarna, och bara ligga och njuta i solen. Samt att det är väldigt skönt att kunna slänga ut de små monstren när huset behöver storstädas (och dessutom veta att de trivs gott). Tror inte vi kommer att mista kontakten eller kela mindra bara för att de tultar runt utomhus.

Jag tycker det skulle vara rent grymt av mig att inte låta dem vara i vår trädgård då de ideligen suktar efter det. Alla har vi nog våra olika uppfattningar om detta och det efter hur vi bor och kan hålla våra katter. Har t.ex sett vissa "ungkarlsboenden" för siameser, reagerade starkt på att de inte fick någon kontakt med omvärlden, men kanske hade jag gjort likadant om jag varit i samma situation?

Att bara finnas här inne på detta forum säger mig att de flesta (om inte alla, såklart) här inne älskar, bryr sig och vill det bästa för sina sötnosar. Och det innebär nog att ge dem ett gott, underbart, härligt kattliv på det bästa sätt man kan.

//annika