Nåt för SVERAK kanske..
http://www.skk.se/pdf/funktionar/srd.pdf
för och nackdelar?
S*Winsnes Wilda

Jaa kanske nu läste jag inte allt.. Men övh kanske man ska se över allt lite nu och då.
Nu skulle ju det ta massor av tid att se över men,, nja iaf så det jag läste verkade ju bra.
//Linda

Det värsta tycker jag är att domarna dömer med katalogen uppslagen, så dom kan hålla koll på var hunden kommer ifrån.
/ Mats

Jättebra länk! Ska lusläsa! Tack!
mvh Malin

#2 Det får dom inte och har aldrig sett det heller.
/Gunilla

#4 Alla utställningar jag varit på har dom haft det.
/ Mats

#5 Det har jag aldrig sett! Har varit på hundratals
hundutställningar sedan 1987 och inte sett det du beskriver. Kanske varit små "bondutställningar" som inte varit så noga med reglerna du har varit på?

Inte ens på små "bondutställningar", men däremot vet domarna givetvis var hunden kommer ifrån många gånger ändå. Precis som våra kattdomare också vet var katterna kommer ifrån.
/Sylvia

Det var ett intressant förord och intressant att läsa om de olika rasernas problem. Tänkte en del på hundfilmen som länkades till för ett tag sedan om hunduppfödning i England.. Men tyvärr är det bara ord, de ska genomföras i praktiken också. Bakom varje exteriör finns ju en "interiör" och i jakten på det extrema så kan man hamna i trubbel rent avelsmässigt..
Rent konkret så tycker jag att skogisen hittills är hyfsat förskonad från diverse defekter gällande utseendet, men man kanske ska ha i bakhuvudet att längd på kropp kan ha en viss hälsovådlig effekt om det går till det extrema, likaså djupliggande ögon.. Även strikt trekantsformade huvud med smal käke kan ge bettfel, det har man sett på andra raser.. Och bettfel finns ju även på skogis.. Så jag tycker att det vore något för rasråden att bita tag i, dvs att se till att man bevarar också och inte bara utvecklar.. Utveckling mot det extrema passar inte i mina ögon en naturras..
Däremot var jag djupt upprörd över skogisarnas vikande temperament och psyke i helgen i Örebro. Jag hade flera kattungar (3-6 samt 6-10 månader!), men även vuxna katter som betedde sig allt annat än önskvärt och jag måste ändå tycka att en katt bör ha ett bra temperament för att vistas på utställning.. Eller ö h t.. Ok att hormoner spelar, men det märkliga är ju att de flesta katter mellan 6 månader och uppåt har hormoner som spelar och trots det så lyckas de flesta uppföra sig väl!! Så jag kan ändå inte tycka att katter som attackerar och slår med tassarna eller hugger mot assistenter och ägare bör vistas på utställning oavsett hur vackra de är!!! Ändå premieras de och förs vidare ända upp i panel! Det tycker jag inte om.. Och på hundsidan har jag svårt att tänka mig att en hund som anfaller eller hugger ägare eller andra får ett gott betyg?? Fast jag vet inget om hundutställningar, så det kanske är ok där också?
Tack än en gång för länken, den var tankeväckande o intressant!
Mvh Malin
bra resonemang,malin. Jag trodde inte ens dom katter som visar sig aggresiva fick fortsätta ställas ut. visst en dålig dag kan alla ha men är det mer än så borde dom varken ställas ut eller avlas på..förstör ju rasen i längden.hellre en skogis med bra temprament än "perfekta" öron tex.. en aggresiv hund hade förvisats direkt! sen tänker jag lite på oilka rasers extrema utseende m.m ,sånt borde inte uppmuntras.man vill väl ha friska katter??
S*Winsnes Wilda