Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 1001 ggr
Anna-j
0

Inne/Ute

Jag har två skogisar. Donna, 2 år, älskar att vara ute! Dock är hon väldigt väldigt kaxig och orädd och jag är orolig att hon skulle vara för orädd och "dum" om hon fick vara ute. Hon har flera ggr gått rakt fram till hundar och "smällt" do på nosen. Hon går rakt ut på parkeringen och i vägen när hon är kopplad ute. Men hon vill verkligen vara ute. Om jag har ett fönster öppet sitter hon där i timmar. Hon försöker alltid smita ut i trappuppgången och när vi är hos mina föräldrar kräver hon att få vara på altanen hela tiden.

Min fråga är då såklart, skulle ni våga släppa ut katten? Vi kommer att flytta till en lgh på fösta våningen så det skulle kunna gå att lösa med en bräda ner. Dock är det en ganska trafikerad väg i närheten.

Vill ju att hon ska må bra och tycka att livet är roligt.. men vågar jag ta alla risker..?!?

blondifire
0

Nej.bor man inte långt från vägar skulle jag aldrig göra det(inte ens då eg).se till så hon kan vara på balkong alt uteplats istället.Min åsikt bara..

S*Winsnes Wilda

Anna-j
0

Ja, jag ska näta in balkongen men hon är lixom inte helt nöjd med det… Känns så egosistisk att bara tänka på mig istället för på hennes vilja. Men samtidigt vill jag ju inte att hon ska bli skadad såklart. Så svårt att veta vad som är rätt…

LaSadie
0

Jag skulle inte släppa ut om det var en hårt traffikerad väg i närheten =/

WesthKiowas
0

Hellre lite ego med katten i livet än att mista katten många år för tidigt. Tycker personligen att det är oansvarigt att släppa ut katter i trafikerade områden. Sen brukar det inte vara uppskattat att katterna är i andras trädgårdar heller. Risken finn ju att folk är elaka.

Sen finns det ju katter som det absolut inte går att hålla inne för de protesterar allt för mycket, så som börjar kissa inne mm. Då får man ju väga för eller emot.

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Sagolika
0

Näta in balkongen/uteplatsen och gå ut med henne i sele och koppel. Räcker inte det, så får ni överväga att flytta eller omplacera henne där det är säkert att gå ut eller där hon har tillgång till stor rastgård. Släppa henne lös ute bör ni absolut inte göra. Riskerna är för stora.

kerstin2181
0

Aldrig en katt ute i bostadsområde, nära vägar mm, jag har varit ute många gånger, och tagit reda på katter som blivit överkörda, misshandlade mm, detta är en hemsk synGråter för 3 år sedan, hämtade jag upp en katt som går ute i ett bostadsområde, han vart sparkad av barn, och dog här hemma med inre blödningar, jag han inte ens ringa en vet

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Anna-j
0

Nä, fy tusan!! Jag hoppas att min lilla dam känner sig nöjd över att få en innätat balkong där hon kan ligga och mysa och jaga flugor. Tror inte att det är någon större idé att gå ut med henne i koppel för när jag har gjort det blir hon som galen i några dagar och bara SKA ut hela tiden.

Hella
0

Håller med #6.

Tidigare när vi bodde i ett litet husområde(max 40 villor) blev vi av med en stor huskatt och då menar jag stoooor. Han var bara puts väck och en stor och lång svart/vit kastratherre på 6-7 kg missar man inte när man kollar garage, vedbodar eller vägdiken.

Sen flyttade vi ut på vischan, finns dock stor trafikerad väg nära inpå, släppte ut en katt som förklarade "biologisk krigföring" med oss, men han hade ju inget trafikvett, så ….

Sen har jag stallkatter som varit ute sen "barnsben" och de närmar sig inte ens vägen, den äldsta blir 11 år till sommaren.

Så är du rädd om din innevana katt, så låt henne bli inne med möjlighet till skyddad altan eller balkong.

Plågade eller trafikdödade katter är inget kul.

/Heléne

Anna-j
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo, jag har också tänkt på det att de kan bli stulna. Donna är ju en mycket mycket stor katt som är fullpälsad året runt så det skulle säkert kunna locka tyvärr. Hon skulle ju sticka ut..