Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 4799 ggr
Liljeknoppens
0

Eosinofila plack?

Är det någon här som vet något om Eosinofila plack? en av mina katter har fått den diagnosen. Vi kände småblåsor på bakbena som var alldeles illröda, så vi åkte till veterinären och idag fick vi diagnosen Eosinofila plack, det är en ärftlig sjukdom som ger blåsor och klåda på bakbenen, blåsorna sitter som på ett band "pärlhalsband". Så nu ska hon få kortisontabletter. Det är så tråktig, jag tänkte han henne som avelshona…

/Klara

Ixatrixa
0

Usch vad tråkigt det är verkligen tufft att vara uppfödare ibland.

Har aldrig hört talas om detta innan men jag är tacksam att du delar med dig.

SillyZones
0

Jag säger som Ixatrixa, mycket tråkigt för dig som uppfödare när alla planer grusas och tack för att du vill dela med dig! Om du får reda på mer info om den här sjukdomen får du gärna dela med dig till oss andra.

Mvh/Jessica

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Sissi
0

Så trist för dig och din katt!

Då jag inte kände till detta så Googlade jag på "Eosinofila plack" och fann detta; länk

Sissi

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Silvernalles
1

Jag har haft en liten katthona (Nyponros)med diagnosen eosinofila granulom (=plack). Det började som ett litet eksem bakom nacken.

Vi behandlade det med antibiotika&kortison salva och blev också rekommenderade att byta hennes foder till royals Hypoallergenic (proteinkedjorna är sönderslagna, så det finns inga hela proteiner immusystemet aktiveras av-i teorin)

Trots behandling slog det upp nya sårliknande, bubbliga eksem-artade förändringar. Hon började då behandlas med kortisontabletter, och stod ständigt på antibiotika pga de sekundära hud infektionerna.

Vid det här laget hade granulomen utvecklats till fullhudsskador (genom alla hudlager), och hade spritt sig över hela ryggen. I ett sista försök att rädda henne ,fick hon sprutor med högdoskortison, och sattes på en diet av rent älgkött (vi skulle försöka med en kost bestående av protein hon aldrig utsatts för) men hon blev inte bättre.

När Nyponros var c:a 10 månader fick hon somna in. Trots hennes unga ålder hade vi låtit det gå för långt, och låtit det pågå alldeles för lång tid (det är lätt att se livet i backspegeln).

Efteråt plågades jag mest av tanken på att hon aldrig fått äta det hon tyckte om. Jag önskar att hon sin sista tid fått mumsa på alla godsaker hon velat, eftersom dieten ändå inte gjorde någon skillnad.

Det kanske är fel att berätta det här. Det finns trots allt många katter som får lindriga besvär och lever ett helt ok liv.

Som jag förstått är eosinofila granulom en autoimmun sjukdom, precis som reumatism, MS, m fl.

Det här är en sorglig berättelse, som jag själv upplevt. Vill inte på något sätt ens antyda att detta kommer drabba din katt, mest troligt inte.

Eftersom du undrade om någon hade erfarenhet av detta ville jag ändå berätta om Nyponros öde. Gråter när jag skriver detta.

Stor kram till dig och din katt!

Liljeknoppens
0

Ja, ibland är det tufft att var uppfödare, speciellt när det kommer sjukdomar som man inte viste om.

#3 Tack, jag har varit in där och kollat men det står ju inte så mycket om sjukdomen, tycker jag.

#4 Tack, för att du delar med dig, ledsen över vad som hände din katt! :( Men jag vill ju veta mer om sjukdomen och nu har jag ju fått det, tack. Jag hoppas att det kommer att gå bra för min lilla flicka. :) Jag blir tårögd när jag läser om din katts historia.

Kram

/Klara