Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 01-allmänt-skogkattprat
Läst 2847 ggr
Syllan
0

Snygga huskatter!!!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kände att det var dags för lite bilder på snygga huskatter. Då det diskuteras i ett annat inlägg. Nästa alla har vi/har haft någon huskatt som vi tyckt extra mycket om eller som har varit riktiga skönheter.

Jag har två stycken och detta är min Lucifer. En hane på tre år som egentligen vill vara utomhus. Hans snygga NFO pappa rymde ut genom ett fönster och in till grannens löpande honkatt. Lucifer och hans syster blev resultatet. Snygg som bara attans är han också. Och så underbar i sättet. Kallar honom inte Norsk Skogkatt dock. /Sylvia

Syllan
0

Här är min andra huskatt Levis. Numera har jag gett upp hoppet om hans stamtavla så han är kort och gott huskatt nu. En underbar katt med hur mycket kärlek som helst att ge. Och sååå snygg!!!

Runsviks
0

Ja, jag kan också bidra med ett foto på vår första katt Linnea. Vi hälsade på våra vänner i Lycksele och våra tjejer var små. Anna låg på en fäll var ca  ½ året. Linne valde oss… vek inte en tum från Anna eller oss. Så vi hade inte hjärta att lämna honom kvar… och ingen vill ha honom. Hans namn fick han av vår 3 åriga dotter som inte gillade pojkar och alla tjejer skulle bara heta Linnea… blev lite förväxlingar när vi kom till veterinären och skulle kastrera honom och de frågade vad katten hette.

Ja, han var vår första katt och vi glömmer honom aldrig.

EddaM
0

Jag har två långhåriga huskatter. Först ut är Zlatan. Hans pappa är en övergiven Skogis med stamtavla o hans mamma är en söt långhårig husis. Hans mamma hamnade under mina vingars bekydd när en kompis inte kunde ta hand om henne när hon fått ungar. Så Zlatan kom till mig när han var en vacka gammal. Inte kunde jag sälja honom sedan. Men hans syster fick ett nytt hem o även hans mamma. Hans bror råkade ut för en olycka o jagar nu på de sälla jaktmarkerna. Zlatan är riktigt snygg o hade varit en bra novis skogis har jag fått höra. Jag ställer ut Zlatan med bra resultat. Och han är sååå coool =))

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

EddaM
0

Sedan kom Feztiz som kompis till Zlatan. Inte kunde jag motstå denna svartsköldpadds harlekinen. Man kan inte bli så mycket sötare än vad hon är tror jag. Nu när hon är i full päls är hon väldigt läcker. Hennes förfäder vet jag inte så mycket om men mamma o mormor är två paddor med vitt. Av hennes mormor har hon ärvt att inte kunna jama som andra utan hon knarrar mer. Låter ganska roligt. Hon har nog gammal skogis i sig men man vet ju inte riktigt. Hon har varit på två utställningar o den tredje blir i helgen. Förra gången blev hon BOX. =)

S*Luddhuvet´z

Loas
0

här kommer min fina huskatt som vi tog hand om när jag var liten, det var en kull kattungar och en mamma vi hittade ute mitt i vintern!!!! usch :(

Mylingens
0

http://www.vildvittrans.se/galleri2.htm

Om ni går in på min länk så ser ni några av de huskatter som vi har hjälpt till nya egna hem efter att ha levt på gatan. Det var bara en av dom som hade stamtavla och det var birman Pontus vars ägare dog och lämnade han och kompisen ensamma. Alla var underbara katter!

Den blå hanen Texas, hade levt ensam en hel vinter på ett koloniområde i Landskrona när han fick komma till oss och vila upp sej. En otroligt stor och härlig kille! Ja…vilka öden. //Kaisa

WesthKiowas
0

Kaisa, fler skulle vara som du! Beundrar det du gjort för dessa fina katter!

/Camilla

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Loas
0

#7 håller helt med!! :)

jag vill så gärna jobba som volontär lr dylikt på katthem.. har ni någon erfaranhet av detta?? kan dessa bära på smitta som jag sedan drar hem till min katter? det vill jag inte ska inträffa men annars skulle jag verkligen vilja hjälpa dessa katter som är i nöd!

EddaM
0

Loas: Jag praktiserade några månader på karlstad katthem. Jag tyckte det var ett givande arbete. Men det gjorde ont att ta hand om dessa katter med. Man vill ta hem allihopa. Innan katten kommer till hemmet så är de i akuthem i två veckor eller mera. Då vaccineras, kastreras de och behandlas om de skulle ha skabb eller någon annan sjukdom. Så när de väl är på katthemmet inte skall vara smittsamma. Sedan kan man ju ta lite extra skydds åtgärder med, som att byta kläder o använda antibaktriell tvål o liknande. Det mesta av dagarna går åt att gosa med katterna o vänja dem vid snälla människor. Tyvärr fick inte jag vara kvar för arbetsförmedlingen men jag skulle nog inte orka att vara där varjedag heller för det gör ont i hjärtat på en. Men jag funderar på att jobba ideellt där någon gång på helgerna. Fast "vårat" katthem har gott om folk.

S*Luddhuvet´z

Mylingens
0

Tack! Det var väldigt givande att hålla på med det men ack, så jobbigt! Det var innan vi hade uppfödning men vi hade ca 5 katter som var våra egna. Men som ni skriver om så finns det så oerhört mycket smittor bland katter som vi fick hem till oss när vi tog emot katterna. Även om akutkatterna inte fick va med våra egna katter de första veckorna så kan du inte skydda dej mot smittorna. Vi hade dom i hemmet men i karantänrum som vi kallade det, men du får ändå smittorna med till dina egna katter. Vi hade katter som utvecklade kattsnuva och även om du har dina katter vaccinerade kan de smittas av viruset ändå. Oftast inte så allvarligt men ändå, jobbigt var det.

Just pga smittorna fick vi sluta att ställa upp som akuthem och bestämde oss för att satsa på våra egna katter istället. Sen kom intresset för uppfödning av raskatter och då vi hade en skogis sen innan så var beslutet inte svårt att fatta. Ska man ställa upp som akuthem så rekomenderar jag att inte ha egna katter utan bara satsa akuthemskatterna. //Kaisa

Loas
0

tack för era svar! som akuthem har jag aldrig tänkt ställa upp på av många olika anledningar (jag beundrar dem som kan göra det men tyvärr skulle jag inte klara av det lr vilja tyvärr) .. men som volontär på katthem tror jag själv skulle tycka var givande nu när jag ändå är ledig många förmiddagar.. men man är ju lite orolig för vissa saker som smittorisk och för att fästa sig i katterna mm..

tack igen för era svar!:)

RolfH
0

TILL ALLA:

Det känns oftast att man verkligen vill hjälpa till men inte vet hur. Själv blev jag INNAN jag startade Norsk Skogkatt iFokus medlem på Hittekatter iFokus för att jag ville hitta ett sätt att hjälpa till som passade mig och mina inneboende katter.

Det jag kom fram till är att jag kan bidra med inlägg, information, e-mail, spridning avinfo. och göra detta hemmifrån. Det är inte alla som aktivt kan ta del av hittekattproblemet genom att vara jourhem eller volontär. Men man kan delta på andra sätt, t ex genom att sprida kunskap och information om detta i sverige jättestora och växande problem.

Förutom att göra detta har jag som raskattuppfödare ingått ett moraliskt avtal med mig själv som säger att jag för varje såld raskattunge skänker 150 kr till Kattslussen i Trollhättan. Jag uppmanar alla andra raskattuppfödare att på samma sätt bidra till de inte ens uppmärksammade varelserna i vårt samhälle. Det behöver givetvis inte vara just 150 kr, utan det man anser sig kunna undvara som går till det katthem eller kattorganisation som man själv som uppfödare väljer.

Ett bra resultat av att man lätt kan engagera sig utan att egentligen behöva göra så mycket är ju även " Kattägare i Samverkan" och sprida den information som finns där.

Även "Hittekatter iFokus" är bra om man vill få tipps om hur man kan stödja de utsatta.

//RolfH

fiskerjentas
0

Den her huskatten heter Cider. Han er bestis med min avkomma (N) Fiskerjentas Ilja Himmelblå.

Han kommer på besøk til henne eller hun går til ham. DEt erså kul å se at to grannkatter kan bli så kjære i hverandre.

Jeg synes han er rett snygg også

/Ellen

Mylingens
0

Jag har visat bild på vår huskatt tidigare i ett annat inlägg men han får va med här oxå tycker jag. Han är så otroligt charmig denna killen och han får oss alltid att skratta. Hans hårda uppväxt har tyvärr satt sina spår (uppfödd hos en kattsamlare), han är alltid skitig om nos och i ögon men det är tyvärr kroniskt och inget att göra åt. Detta är hans favoritställning…konstigt för det ser väldigt obekvämt ut Skrattande

Han heter Turbo men kallas Tubbe…. //Kaisa

Siss
0

Men oj Syllan, jag tycker att din Lucifer liknar min Måns, fast Måns är bara ett och ett halft, pälsen är inte lika lång (än) och bara 6-7 månader när bilden togs…

Syllan
0

#15 ja, jag håller med dig. Dom var verkligen lika. :) /Sylvia

AgnetaK
0

Visar gärna upp min Malte, som jag tycker är jättesnygg förstås. GladLetade långhårig svart huskatt och hittade så rätt. 8 år är han nu.

ronjo
0

Våra huskatter "Mojjen"

ronjo
0

och Ming

Tiltu
0

Min Molla…

Tiltu
0

…och min Vanttu.

Siss
0

Här är min Husis Kasper, under mattan ;)

parlan
0

Våran huskatt Bamse, tyvärr finns han inte med oss längreGråter

TantNeta
0

Alla huskatter är ju super fina, men den som vann mitt hjärta är Turbo eller tror han kallades för Tubbe…vilken charmig killeSkrattande, fick mig att börja skratta med.

Här är min hussis, Klara bella 11 år, eller lill bitchen som hon också kallas…alla som träffar henne för första gången blir lyrisk och säger: vilken gullig kattungen. Och sätter ner handen och får ett fräs till svar. Det är alltid lika roligt att se deras min efteråt=)

Juliette-
0

Måste ju visa upp min lilla helblåa husis tjej.. en underbar liten tjej som är snäll mot allt o alla..

Här har ni min lilltjej Bellis

moby
0

hej jag är så dålig på datorer så jag kan inte sätta in en billd men jag har en jättebamsefin 75 procent skogis och han har mer päls än många med stamtavla både tät och lång.Svart vit hos veterinären frågade dom om han har fracken på sig när de såg honom! Han har ju det!Fin vit hakklapp som fortsätter ner mellan frambenen.Vita tassar och en vit kyss på ena sidan nosen vilket ger ett verkliogt personligt uttryck och olika utseende från var sida.

Temperamentet  är det bästa av allt även om jag aldrig får nog av att beundra hans utsida!

Måste ställa ut honom en gång i huskattklass innan han blir jättegammal han är åtta nu.

EddaM
0

moby: Jag brukar ställa ut mina huskatter o de flesta domare älskar svart vita katter o min hane Zlatan vinner ganska ofta den långhåriga han klassen=) han har en härlig look o sött ansikte tycker de.

S*Luddhuvet´z